جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از تهدید هوش مصنوعی برای بشریت تا نگرانی از شیوع ترامپیسم

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برگزیت، معامله قرن، فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین، چالش ترکیه برای ناتو و اتحادیه اروپا در سال 2020، سیاست خارجی دموکرات‌های آمریکا، کمک قاچاق انسان به کسب درآمد برای تروریست‌ها، لزوم اتخاذ رویکردی تکاملی در قبال مقررات هوش مصنوعی در اتحادیه و جلوگیری از شیوع ترامپیسم از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب توجه می‌کرد.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

شورای روابط خارجی اروپا

معامله ترامپ برای اسرائیل- فلسطین: تحکیم حقوق نابرابر و الحاق:  دونالد ترامپ بعد از سه سال حدس و گمان از «معامله قرن» برای اسرائیل و فلسطین پرده برداشت. این سند 39 صفحه‌ای یک راه حل دو کشوری «واقع گرایانه» را خواستار است و تمامی پارامترهای توافق شده بین‌المللی که به شکل سنتی مفهوم دو کشوری را تعریف می‌کنند، رد می‌کند. اما این معامله با وجودی که  آمریکا برچسب دو کشوری را بر آن زده است، یک آینده مسالمت آمیز را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کشور خودشان فراهم نمی‌کند. این پیشنهاد در عوض، واقعیت یک کشوری، اشغال بی‌پایان و حقوق نابرابر برای فلسطینی‌ها را تحکیم می‌کند.

کارنگی

 طی دهه های اخیر، توافقات صلح آمریکا راه را برای آپارتاید باز کرد: ظاهرا هدف واشنگتن تسهیل آرزوی اسرائیل برای به دست آوردن حداکثری اراضی فلسطین با کمترین تعداد فلسطینی‌ها است.

خطرات برای دموکراسی: اگر قرار باشد مردم تونس از آزادی و کرامت بهره‌مند شوند، مدل سیاسی و اقتصادی تونس باید تغییر کند.

دولت هند ملی گرایی را به نوسازی اقتصادی ترجیح می‌دهد: حزب بهاراتیا جاناتا از مدت‌ها قبل دو هدف جاه طلبانه را تبلیغ کرده است: ایجاد یک ملت با محوریت فرهنگ هندو و پیشبرد توسعه اقتصادی هند.

فاز اول توافق ترامپ با چین درکی از تجارت جهانی ندارد: توافق تجاری آمریکا با چین منافع جامعه جهانی بزرگ تر را به نفع هوس‌های مستبدانه قدرت‌های بزرگ تحلیل می‌برد.

آیا اردن تاوان خواهد داد؟: مروان معاشر در مصاحبه‌ای به تشریح علت هراس اردن از برنامه صلح ترامپ برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌پردازد.

ترکیه تا چه اندازه ناتو و اتحادیه اروپا را در 2020 به چالش می‌کشد؟: ترکیه‌‌ی امروز در مقایسه با سال‌های اخیر ملی‌گراتر است و تمایل بیشتری به عرض اندام قدرت سیاسی و نظامی خود دارد. ناتو و اتحادیه اروپا برای مقابله با آنکارا باید قاطع و مصمم باشند و در عین حال همکاری کنند.

بگین سادات

سیاست خارجی دموکرات‌های آمریکا:  مسائل سیاست خارجی به ندرت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش ایفا می‌کند اما معمولا مواقعی که این اتفاق رخ می‌دهد، پای یک بحران حاد بین‌المللی یا جنگ مطرح است.

شورای روابط خارجی آمریکا

کمک قاچاق انسان به تروریست‌ها برای کسب پول و مزیت راهبردی: آمریکا در حالی که تعهدش به آزادی و پایان دادن به  برده‌داری را تجدید می‌کند باید خطرات قاچاق انسان برای امنیت جهانی را بررسی کند.

درس‌هایی از فاز اول توافق تجاری آمریکا – چین:  حالا که فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین امضا شده و چین وعده داد است واردات کشاورزی و انرژی را به سطحی بالاتر از سطوح پیش از جنگ تجاری برساند و واردات تولیدات آمریکایی را افزایش دهد، با نگاهی به گذشته می‌توان بررسی کرد که چطور چین تصمیم گرفت به فشار تعرفه‌ها از جانب ترامپ پاسخ دهد.

 بروگل

توافق تجاری آمریکا-چین به خطرات ژئوپلیتیک خاتمه نمی‌دهد: تعبیر بازارهای مالی جهان از توافق حاصل شده میان آمریکا و چین مثبت بوده و با توجه به ابعاد نسبتا محدود این توافق شاید بیش از اندازه مثبت بوده است. بهترین نکته درباره این توافق این است که دست کم امکان آتش بس موقت را در رقابت راهبردی میان چین و آمریکا فراهم می‌کند.

امریکن اینترپرایز

اتحادیه اروپا باید رویکردی تکاملی را در قبال مقررات هوش مصنوعی اتخاذ کند: امروزه نگرانی درباره هوش مصنوعی امری رایج شده است. از نظر ایلون ماسک هوش مصنوعی تهدیدی موجودیتی برای بشریت است. رئیس جدید کمیسیون اروپایی نیز نگران این امر است. او هوش مصنوعی را در اولویتش قرار داده و از ربات‌های پزشکی و خودروهای خودران ابراز نگرانی می‌کند.

کیتو

روز برگزیت: هنوز خیلی زود است که بگوییم برگزیت چه تاثیری بر تجارت و دیگر روابط بین‌المللی خواهد داشت اما جزئیات متغییر برنامه برگزیت راهی غیرمحتمل برای رسیدن به پیروزی بزرگ برای بوریس جانسون را نشان می‌دهد.

بروکینگز

پایان برگزیت: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پایان آغاز برگزیت: بالاخره روز برگزیت فرا رسید؛ چهل  و هفت سال بعد از پیوستن انگلیس به جامعه اقتصادی اروپا؛ سه سال و هفت ماه بعد از رﺃی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی که دیوید کامرون خواستار برگزاری آن شد، 14 ماه بعد از آن که ترزا می‌با اتحادیه اروپا به راه حلی مقدماتی دست یافت، سه ماه بعد از آنکه بوریس جانسون دوباره درباره این توافق مذاکره کرد و شش هفته بعد از آن که رﺃی اکثریت پارلمان را برای تضمین تصویب آن به دست آورد.

چرا مردم اعتراض می‌کنند؟: اعتراضات جمعی به پدیده‌ای رایج تبدیل شده است. در سال 2019 تقریبا در هر گوشه جهان و در تمامی انواع اقتصادهای پیشرفته یا در حال توسعه، در دموکراسی‌ها و استبدادی‌ها، کشورهایی با نابرابری زیاد یا با نابرابری کم، کشورهای غنی یا  فقیر شاهد اعتراضات بودیم. چه اتفاقی در حال رخ خدادن است؟ آیا جهان وارد دوره‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی همیشگی شده است؟

فارین پالسی این فوکوس

کروناویروسِ آمریکا: محدود کردن شیوع ترامپیسم: آفتِ ترامپ به بخشی از رای‌دهندگان و نیز به دولت فدرال سرایت کرده است. آیا قابل درمان است؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *