جدیدترین مطالب

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

روایت جدید روزنامه اسرائیلی معاریو از عملیات ایران: موشک‌ها به سه پایگاه اسرائیل اصابت کرد/ درصد رهگیری ۸۴ درصد بوده نه ۹۹ درصد مورد ادعای ارتش اسرائیل

روزنامه معاریو اعلام کرد: «نرخ رهگیری موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی ایران به اسرائیل ۸۴ درصد بوده و نه ۹۹ درصدی که ارتش ادعا کرده است همچنین به احتمال زیاد، موشک‌ها به راکتور هسته‌ای دیمونا و پایگاه‌های نواتیم و روامون اصابت کرده است.»

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

تحلیلگر عرب: نتانیاهو برای حمله به ایران به آمریکا نیاز دارد/ موضع واشنگتن محتاطانه و پایگاه های آن در تیررس ایران است

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عرب گفت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای حمله به ایران از نظر لجستیکی به آمریکا نیاز دارد اما این کشور درا…

حزب‌الله: عملیات «وعده صادق» منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

یکی از مسئولان حزب‌الله با اشاره به اینکه عملیات «وعده صادق» ایران مایه افتخار و شادی مردم فلسطین و همه آزادگان و مقاومت است تاکید کرد این عملیات معادلات جدیدی را تثبیت کرد و مرحله بعد از آن در منطقه مانند مرحله قبل از این عملیات نخواهد یود.

اربعین پدیده فراملی و فرا دینی است/ معرفی ابعاد زیباشناختی اربعین + فیلم

کربلا- ایرنا- رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین پدیده‌ای فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است و برای جهانی شدن آن به عنوان یک حرکت الهی، نیازمند وحدت نخبگان، تبیین صحیح، و گفتمان‌سازی است. 

Loading

چالش‌‎های برگزیت برای انگلیس و اتحادیه اروپا

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین ‎الملل با بیان اینکه اگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از اول فوریه رخ دهد، نه تنها داستان برگزیت تمام شده نیست، بلکه تازه شروع می‌شود، به تشریح مهم‌ترین تبعات آن برای انگلیس و اتحادیه اروپا پرداخت.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در انگلیس بین گروه سنت‌گراهای قدیمی که انگلیس را به صورت آنچه که در گذشته بود قبول دارند و گروه مدرنی که انگلیس را داخل اتحادیه اروپا و در مجامع جهانی تعریف می‌کند، رقابتی رخ داد و گروه سنت گرا برنده شد. اکنون نوعی گرایش‌های پوپولیستی توانسته است به منصه ظهور برسد.

 

انگلیس در درازمدت دچار ضربات متعددی می‌شود

وی با بیان اینکه انگلیس در دراز مدت دچار ضربات متعددی خواهد شد، مهم‎ترین مسئله را حفظ تمامیت ارضی انگلیس درصورت استقلال خواهی اسکاتلند و ایرلند شمالی دانست و گفت: اسکاتلند به عنوان مرکز اصلی تجاری و دریانوردی انگلیس، در رای‌گیری اخیر بیشترین رای را به حضور در اتحادیه اروپا داد. نخست وزیر این کشور اعلام کرده که دوباره مسئله استقلالش از انگلیس را در پارلمان به رای خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر می‌رسد که هر مقدار انگلیس تلاش کند که مانع آن شود، اما این تیری است که شلیک شده؛ زمان خوردنش به هدف ممکن است دیر و یا زود باشد، اما اسکاتلند و ایرلند در شرایط فعلی عملا پرچم استقلال از انگلیس را بلند کرده ‎اند و اگر این اتفاق رخ دهد، بعد از 400 سال انگلیس در جزیره خود دچار تجزیه شده است و این‌ها واقعیت ‎هایی است که از اول فوریه با آن روبرو خواهد شد.

دهقان همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم انگلیس در اول فوریه را مسائل اقتصادی ناشی از خروج از اتحادیه اروپا برشمرد و با اشاره به احتمال کاهش ارزش پوند و افزایش نرخ تورم در این کشور توضیح داد: بدهی انگلیس به اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین مسائلی خواهد بود که خواسته یا ناخواسته باید برای آن تدبیری داشته باشد. 64 میلیارد پوند مسئله کوچکی نیست که اقتصاد تضعیف شده کنونی انگلیس بتواند آن را تحمل و نخست وزیر بتواند آن را بازپرداخت کند.

وی با اشاره محدودیت‎های گمرکی و مرزی میان انگلیس و اتحادیه اروپا پس از برگزیت، افزود: مردم انگلیس دیگر‎ نمی‌توانند به راحتی وارد کشورهای اروپایی شوند، بنابراین هم نسل جوانش از این مسئله بسیار متاثر خواهد شد و هم سنت گراهایی که اقتصادشان دچار لطمه خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: نکته دیگری که در میان آن پرچم تکان دادن‎ها برای انگلیس مستقل نادیده گرفته شده، مسئله سه میلیون انگلیسیی خارج از جزیره انگلیس و دو میلیون اروپایی ساکن جزیره انگلیس است که باید تکلیف‌شان روشن شود. درست است که در کوتاه مدت اعلام کرده‎ اند که فعلا از همه امکانات استفاده کنند، اما در نهایت مسائل این پنج میلیون نفر مهم و تعیین کننده است.

 

خروج سرمایههای بزرگ از انگلیس پس از تصویب برگزیت

وی با اشاره به تصمیم تولیدکنندگان و فعالان بزرگ اقتصادی برای خروج سرمایه‌هایشان از انگلیس پس از تصویب برگزیت افزود: کمپانی ‎های بزرگی مراکز خود را به شهرهای دیگر منتقل کردند و اتفاقا این موضوع برای اتحادیه اروپا خوشایند بود؛ چرا که اتحادیه اروپا می‌خواست چالشی باعث خروج سرمایه ‎های بزرگ از انگلیس شود که همین اتفاق هم افتاد.

وی با بیان اینکه طبق آمارها، انگلیس سالیانه نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که اغلب آن از اتحادیه اروپاست، مسئله تعرفه‎ های گمرکی و تامین نیازهای روزمره انگلیس از طریق اتحادیه اروپا را مسئله دیگری دانست که بعد از 31 ژانویه گریبانگیر خواهد شد.

 

ترامپ حاضر نیست بهای استقلال انگلیس را پرداخت کند

دهقان ادامه داد: خیلی‎ها معتقدند که انگلیس در حوزه کالاها دچار مشکلات عدیده‎ای خواهد شد. به ویژه اینکه وقتی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، به دنبال نزدیکی به آمریکا است و به اصطلاح دوباره همان سیاست دنباله‌روی آمریکا را پیگیری خواهد کرد، اما این آمریکا آن آمریکای سابق نیست. ترامپ تاجری است که حاضر نیست بهای استقلال انگلیس را پرداخت کند و می‌گوید انگلیس اول از اتحادیه خارج شود و بعد تازه در رابطه با توافقات جدید با آمریکا مذاکره کند. اینگونه نیست که قبل از خروج، قرارداد تضمین شده‎ای درباره تعرفه ‎های گمرکی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سیاست‎های آمریکا در قبال همسایگانش از جمله کانادا و مکزیک و همچنین عملکردش در خصوص پیمان نفتا گفت: بنابراین تا 31 ژانویه این جشن‎های پرچم تکان دادن ادامه خواهد داشت و از روز اول فوریه که مشکلات وبال مردم شود شوک اصلی وارد خواهد شد و مسائلی را ایجاد خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر خروج انگلیس از اول فوریه رخ دهد، نه تنها داستان برگزیت تمام شده نیست، بلکه تازه شروع می‌شود، توضیح داد: تازه آن‌ها که از این محل دچار مشکل می‌شوند، به ابعاد خسارت بار این خروج می‌پردازند.

وی در خصوص تاثیرات برگزیت بر اتحادیه اروپا نیز گفت: آمریکا یک نفوذی در اتحادیه اروپا با نام انگلیس داشت که هر روز چوب لای چرخ برنامه‎ های اتحادیه می‌گذاشت. تمام این سال‌ها که انگلیس در اتحادیه اروپا بود به دنبال کارشکنی و ممانعت از ایجاد یکسری اتحادها بود، با برگزیت دست اتحادیه اروپا بازتر می‌شود. اگر چه ملی‌گرایی در اروپا تقویت شده، اما این آلمان است که قدرت بیشتری به دست می‌آورد. با اینکه فرانسه درگیر مسائل داخلی خود است، اما آلمان و فرانسه هستند که بالاخره حرف آخر را در اتحادیه اروپا می‌زنند. بعضی مباحثی هم راجع به خروج لهستان و حتی اسپانیا مطرح می‌شود که برای اروپا چندان مهم نیست.

وی همچنین تاثیرات امنیتی و نظامی بر انگلیس و اتحادیه اروپا به خصوص در مقابل تروریسم و آسیب بر بخش صنعت دفاعی و همکاری میان نیروهای انتظامی انگلیس با بقیه اروپا را از دیگر پیامدهای منفی برگزیت برشمرد.

وی با اشاره به تاثیرات اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر آلمان و فرانسه گفت: پیامدهای زیانبار برگزیت تنها به اقتصاد انگلیس منحصر ‎نمی‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از این ناحیه آسیب خواهند دید. برگزیت ممکن است ارزش پوند و یورو را به‌عنوان دو ارز مهم جهانی تحت تاثیر قرار دهد.

 

انگلیس اولویت آمریکا نیست

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زیان وارده به اقتصاد انگلیس در صورت خروج، سالانه معادل 57 میلیارد پوند و زیان اتحادیه اروپا 40 میلیارد یورو برآورد ‌شده است، افزود: دولت فعلی در انگلیس آن دولتی نیست که بخواهد با قدرت به سراغ آمریکا برود، از طرفی اولویت آمریکا در شرایط فعلی انگلیس نیست و شاهد هستیم که حضور در خاور دور و خاورمیانه را گسترده‎تر کرده است.

دهقان با اشاره به اینکه انگلیس و فرانسه تنها کشورهایی در اتحادیه اروپا هستند که در شورای امنیت داراری حق وتو هستند، گفت: اتحادیه اروپای 27 کشوری به واسطه دو رایی که در شورای امنیت داشت، جایگاه ویژه ای داشت با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این قدرت به فرانسه منتقل می‌شود.

 

افزایش قدرت آلمان و فرانسه در ناتو

وی با بیان اینکه با برگزیت قدرت آلمان و فرانسه در ناتو و شورای امنیت و همچنین در درگیری‎های بین‎المللی بیشتر خواهد شد، ادامه داد: گرچه آمریکا سعی می‌کند لهستان را بالا بکشد و توازن ایجاد کند، اما واقعیت این است که انزوای انگلیس در این مسئله به نفع دو قدرت دیگر تمام خواهد شد. به همین دلیل شاهد بودیم که آلمان و فرانسه نه تنها از برگزیت ناراحت نشدند، بلکه ابراز خوشحالی و اعلام کردند اگر دیگرانی هم هستند که می‌خواهند از اتحادیه خارج شوند، آمادگی آن را هم دارند؛ در همین حال نشان دادند چنان انگلیس را نقره‌داغ می‌کنند که دیگران جرات چنین چیزی را نداشته باشند.

این کارشناس مسائل آمریکا و اروپا افزود: تصویب برگزیت روز اول در داخل اتحادیه اروپا مانند زلزله‎ ای تلقی شد و همه از خروج زنجیروار کشورها از این اتحادیه یاد می‌کردند، اما بعد که حقایق روشن شد و اروپایی ‎ها اعلام کردند تمام آنچه را که انگلیس در طول این مدت به عنوان یارانه دریافت کرده، باید برگرداند بقیه جا زدند.

 

افزایش اهمیت ارتباطات فرامنطقه ای برای کشورهای قدرتمند اروپا

دهقان با بیان اینکه از روزی که داستان برگزیت پیش آمد اروپایی‎ها مخصوصا آلمان و فرانسه متوجه شدند که دیر یا زود انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، گفت: فرانسه سعی کرد مزیت تک رای خود در شورای امنیت را برگ برنده در مقابل سایر کشورها قرار دهد و آلمان هم سعی کرد که با کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه ارتباطاتش را گسترش دهد. یعنی آلمان آنچنان ارتباطاتش را با چین و روسیه جلو برده که جای مانوری برای فرانسه دارای حق رای نگذاشته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با برگزیت ارتباطات فرامنطقه ‎ای برای کشورهای قدرتمند اروپا بسیار مهم‎تر می‌شود تا بتوانند تاثیر تک رای انگلیس را در تصمیمات شورای امنیت که احتمالا گرایش‌های آمریکایی بیشتری خواهد داشت خنثی کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *