جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

Loading

دفاع مشترک اروپایی علیه بازی ابرقدرت‌های جهانی

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: به عقیدۀ کمیسیون اروپا، اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است که یک سیستم دفاعی جمعی ایجاد کرد که قادر باشد در مقابل بازی ابرقدرت های جهانی تاب بیاورد. به عقیدۀ این کمیسیون بیست و هفت کشور عضو بدون وجود یک سیستم هماهنگی متمرکز در سطح اروپا قادر نیستند به طور بهینه امنیت شهروندان این قاره را تأمین کنند.

اتحادیۀ اروپا در میان شک و تردیدهای ناشی از ریاست جمهوری جدید در آمریکا، خطر تروریسم اسلامی در سطح بین الملل و مشکلات مربوط به رویارویی با جهانی که اکنون دیگر حتی در چشم انداز نظامی چندقطبی شده است، تصمیم گرفته است به طور جدی به فرایند یکپارچه کردن سیستم های دفاعی سرعت بخشد. چه بسا که این هفته کمیسیون اروپا دو متن بسیار مهم را برای عموم مردم ارائه خواهد داد که شامل تحول سیستم امنیتی قاره ای می شود.
به عقیدۀ کمیسیون اروپا، اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است که یک سیستم دفاعی جمعی ایجاد کرد که قادر باشد در مقابل بازی ابرقدرت های جهانی تاب بیاورد. به عقیدۀ این کمیسیون بیست و هفت کشور عضو بدون وجود یک سیستم هماهنگی متمرکز در سطح اروپا قادر نیستند به طور بهینه امنیت شهروندان این قاره را تأمین کنند. به همین علت آنچه روز چهارشنبه ارائۀ خواهد شد یک پروژۀ مبتنی بر تمرکز خواهد بود که اولین هدفش ایجاد یک صندوق دفاعی اروپایی است که از سال ٢٠٢٠ اهداف بیشتری را دنبال خواهد کرد.
اولین هدف سوق دادن آن به یک حمایت مالی بیشتر از بودجۀ سالانۀ دفاع مشترک در سطح اروپا است به نحوی که کشورهای عضو بتوانند به طور مستقیم میلیاردها یورو را برای حمایت از این پروژه واریز نمایند. هدف دوم ایجاد یک سیستم مشترک در خصوص تسلیحات و نمونه های اروپایی است. در واقع، یکی از موضوعات نه چندان کم اهمیت در منظر یک چارچوب دفاعی اروپایی، برخورداری هر کشور از زرادخانۀ مخصوص خود و با فن آوری های متعدد است. در اتحادیۀ اروپا هر کشوری از تسلیحاتی برخوردار است که با دیگر کشورها تفاوت دارد، سی نوع تانک وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند و در خصوص نیروی هوایی، به ویژه سامانۀ وابسته به بالگردها که تعداد بسیاری مدل از آن وجود دارد، باعث نگرانی می شود. کمیسیون برای انجام این امر به عنوان هدف سوم تصمیم گرفته است یک مرکز اروپایی خرید را در رابطه با برخی از انواع تسلیحات و ادوات محقق سازد به نحوی که در آینده نیروهای مسلح کشورهای منفرد تا آنجا که مقدور باشد به هم شباهت داشته باشند.
مشکل مالی نقشی مهم را ایفاء می کند. هزینه های نظامی اتحادیۀ اروپا در ده سال اخیر در حدود ١٢% کاهش داشته اند. این کاهش که بدون شک بر اثر بحران اقتصادی نیز بوده که بدون تمایز سراسر اتحادیۀ اروپا را هدف قرار داده به عقیدۀ این کمیسیون همچنین معلول این مسئله است که یک هماهنگی در هزینه ها و منابع در سطح قاره ای وجود ندارد. با این هدف کمیسیون مزبور ایجاد یک سیستم متمرکز خرید را حائز اهمیت می داند. سیستمی که هدفش فراهم آوردن امکان صرفه جویی در اعداد و ارقام برای کشورهای منفرد است تا بتوانند در سایر بخش ها سرمایه گذاری کنند.
علاوه بر موضوع تأمین مالی که همان گونه که گفته شد، امری ثانویه نیز به شمار نمی آید و از سال ٢٠١٩ تعهد اقتصادی جدیدی را در بخش نظامی بر دوش دولت ها خواهد افکند، موضوع مهم دیگر همچنان مسئلۀ سیاسی مربوط به فهماندن ضرورت این گذر در پروژۀ سیاست مشترک امنیت به رأی دهندگان منفرد کشورهای عضو باقی می ماند. این پروژۀ اروپایی در دوره های اخیر ضرباتی به اندازۀ کافی شدید در رابطه با برداشتی که شهروندان از اتحادیۀ اروپا دارند، متحمل گردیده است.
این اتحادیه بعد از ماجرای برگزیت، بحران مهاجرت ها و افزایش جنبش های منتقد اروپا در جست و جوی سیاست های جدیدی است که قادر باشند روزآمد بودن این پروژۀ سیاسی جمعی را در آیندۀ این قاره نیز به اثبات برسانند و چنانچه بخشی وجود داشته باشد که در آن بتواند به شهروندان اهمیت یک ادغام بیشتر جامعه را تفهیم نماید، این امر می تواند دقیقاً بخش دفاع مشترک باشد. اهمیتی که اکنون به نظر می رسد مورد توافق دولت های کشورهای عضو باشد آن هم بعد از آنکه مدت چندین سال به این خواسته که اختیارات حاکم را در عرصۀ نظامی تسلیم نکنند، پایبند بودند. در واقع با آن که علنی تر از همیشه در خصوص اروپایی با سرعت چندگانه سخن گفته می شود، دستگاه های اجرایی تمامی کشورها همچنان معتقدند که دفاع مشترک باید طرحی باقی بماند که هرچه بیشتر شبح کشورها را در خود جمع نماید و همگی این ضرورت را باور دارند که در آینده نیروهای مسلح کشورهای منفرد تحت یک فرماندهی اروپایی متحد شوند.
تنها اختلاف نظرها همچنان در خصوص آیندۀ این ادغام می باشند. به عقیدۀ برخی افراد دفاع اروپا باید تنها یک سیستم هماهنگی و مکمل ارتش های ملی باقی بماند، به عقیدۀ برخی دیگر اتحادیۀ اروپا باید یک سری اقدامات نظامی با انگیزۀ جمعی در پیش بگیرد مانند مبارزه با تروریسم و سپس به طور متحد فقط در بسترهای مشخصی که در آنها یک چارچوب قاره ای الزامی است، مشغول گردند، برخی دیگر نیز بر عکس معتقدند که هدف نهایی این طرح این است که از سال ٢٠٢٠ فرایندی فعال گردد که در میان مدت یک ادغام کلی سیستم های دفاع ملی را تا ایجاد یک ارتش واقعی و تمام عیار اروپایی که در تمامی سناریوها درگیر باشد، به همراه داشته باشد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *