جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ اتحادیه اروپای تهاجمی‌ و…

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید رئیس جدید کمیسیون اروپا بر اقتدار بیشتر، حملات کم سابقه پامپئو به روسیه و چین ، واکنش چینی ها به پامپئو، قاره سبز، خیز آمریکا برای انتخاب جانشین دالایی لاما ، حزب کارگر بریتانیا مخالف رفراندوم استقلال اسکاتلند، تکذیب توافق آمریکا و چین در مورد کاهش تعرفه ها، هشدار روسیه درباره پایان برجام، پایان نشست‌ کمیته قانون اساسی سوریه ، اقدام ترکیه به بازگرداندن اعضای خارجی داعش به کشورهایشان، حمله موشکی به اطراف پایگاه استقرار نظامیان آمریکایی در موصل، ادامه اعتراضات و آشوب در شیلی، شرکت احتمالی شهردار سابق نیویورک در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ پیش از کریسمس و هشدار سازمان ملل درباره وخامت اوضاع انسانی در مرز دو سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر:  رئیس جدید کمیسیون اروپا که زمانی وزیر دفاع آلمان بود می‌گوید اتحادیه اروپا باید زبان قدرت را بیاموزد چرا که نرم‌خویی دیگر پاسخگوی تامین نیازهای اروپایی‌ها نیست.«اورزلا فون در لاین» رئیس جدید کمیسیون اروپا که در کارنامه خود مقام وزیر دفاع سابق آلمان را یدک می‌کشد می‌گوید اتحادیه اروپا بیش از این نمی‌تواند به قدرت نرم بسنده کند و باید به تقویت منافع خود، توسعه بازوی امنیتی و همچنین تمرکز بر سیاست‌های تجاری بپردازد.

یورونیوز:  وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی در برلین ضمن هشدار به روسیه به دلیل آنچه وی «اشغال همسایگان» و «کشتن مخالفان سیاسی» خواند، چین را نیز به داشتن رویکرد جدیدی از اقتدارگرایی متهم کرد. مایک پمپئو که یک روز پیش از مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد سقوط دیوار برلین، در پایتخت آلمان سخن می گفت ضمن طرح این ادعاها تصریح کرد که مسئولیت انجام اقدام‌های بازدارنده در قبال تهدیدهای کشورهایی چون چین، روسیه و ایران با ملت‌های آزاد و کشورهای غربی است.

رادیو چین: گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی گفت: حمله و سیاهنمایی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به نظام سیاسی چین جوسازی «چین هراسی» است و کاملاً نشانگر تعصب ایدئولوژیک و تفکر بازی مجموع صفر جنگ سرد است. چین ضمن نارضایتی شدید قطعا با این اقدامات مخالفت می کند.

ان .اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گوید با کاهش تعرفه ها بر کالاهای چینی موافقت نکرده است.روز پنجشنبه یک سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت این کشور و آمریکا توافق کرده اند تا طی چند مرحله تعرفه ها بر کالاهای یکدیگر را کاهش دهند. ترامپ خطاب به خبرنگاران گفت چین مایل به کاهش تعرفه ها است اما او هنوز با هیچ چیز موافقت نکرده است.

خبرگزاری ایرنا:  نماینده کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا گفت، این کشور از سازمان ملل می خواهد به منظور توقف تلاش چین برای انتخاب جانشین “دالایی لاما” رهبر دینی بودائیان ، این انتخاب را به عهده بگیرد.”سم براون بک” که هفته پیش با دالایی لاما دیدار و گفت وگو کرد، گفت، به رهبر دینی بودائیان تبت اطلاع داد که آمریکا به دنبال جلب حمایت جهانی از اصل انتخاب رهبر بعدی بودائیان تبت توسط خود آنها و نه دولت چین است. امیدوارم سازمان ملل این کار را به عهده بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  حزب ملی اسکاتلندی (SNP) به حزب اپوزیسیون کارگر پیشنهاد داد در ازای کمک آن به برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند، به جرمی کوربین برای به قدرت رسیدن کمک کند و این پیشنهاد واکنش‌هایی را در پی داشت؛ حزب کارگر با درخواست این حزب برای برگزاری رفراندوم استقلال در ۲۰۲۰ مخالفت کرد.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت امور خارجه روسیه در نشستی در رابطه با موضوع برجام اعلام کرد: مرگ برجام یک ضربه جدی خواهد بود اما فاجعه نیست. اولگ روژکوف معاون مدیر گروه منع گسترش سلاح و کنترل تسلیحات روسیه، گفت: از بین رفتن برنامه جامع اقدام مشترک، فاجعه بار نخواهد بود.

الکوثرفارسی: کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه دیشب (جمعه) به نشست‌های خود در ساختمان سازمان ملل در ژنو با مشارکت هیئت دولت و مخالفان سوریه پایان داد این درحالی است که دور بعدی مذاکرات ۲۵ نوامبر برگزار می‌شود. گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه امروز در نشستی خبری درباره نتایج این دور از نشست‌های پنج روزه کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه سخن گفت.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر کشور ترکیه گفت که اعضای سازمان تروریستی داعش از روز دوشنبه به کشورهایی که شهروند آن میباشند، بازگردانده خواهند شد.سلیمان سویلو  وزیر کشور ترکیه ابراز داشت که اعضای سازمان تروریستی داعش از روز دوشنبه به کشورهایی که شهروند آن میباشند، بازگردانده خواهند شد.

خبرگزاری تسنیم:  منابع خبری از اصابت ۱۷ فروند موشک به اطراف پایگاه محل استقرار نظامی آمریکا در شهر موصل عراق خبر دادند. ارتش عراق در بیانیه ای اعلام کرد: 17 فروند موشک به اطراف پایگاه القیاره که میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق است، اصابت کرد.این بیانیه افزود: اصابت این موشک ها تلفات یا خسارت زیادی در بر نداشت.

خبرگزاری صداو سیما:  تظاهرات در سانتیاگو با حضور ده‌ها هزار نفر در اعتراض به عملکرد دولت برگزار شد. سه هفته از آغاز اعتراضات در ۱۸ اکتبر می‌گذرد و جنبش خشم معترضان علیه سباستین پینیه را، رئیس جمهور لیبرال شیلی فروکش نکرده و حتی ناآرامی‌ها به مناطق آرام پایتخت هم کشیده شده است.

دویچه وله : مایکل بلومبرگ ظاهرا نظر خود را تغییر داده و قصد دارد وارد رقابت‌های درون‌حزبی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شود. شهردار سابق نیویورک چندی پیش گفته بود دونالد ترامپ برای آمریکا فرد خطرناکی است.میلیادر مشهور آمریکایی و شهردار سابق نیویورک سال گذشته برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ ابراز تمایل کرد و بعد منصرف شد.

خبرگزاری فارس: مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات‌ها قرار دارد تلاش دارد تا روند استیضاح رئیس جمهور آمریکا پیش از کریسمس تکمیل شده و وی استیضاح شود. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا هفته پرکاری را در زمینه تحقیقات استیضاح ترامپ پیش رو دارند.

پارس تودی :  دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد: خطر جانی، ده‌ها هزار نفر از ساکنین منطقه “ابیی” ( Abyei) در مرز سودان و سودان جنوبی تهدید می‌کند. مالکیت منطقه ابیی به مرکزیت شهری به همین نام، مورد ادعای سودان جنوبی است اما کنترل آن هم‌اینک در دست دولت سودان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *