جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

افزایش توان مقاومت یمن؛ زمینه‌ساز آتش‌بس

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به ابعاد و پیامدهای عملیات «نصرمن الله» در نجران و افزایش توان مقاومت یمن گفت: این ارتقا به صورت خودجوش می‌تواند عربستان را به موازنه وحشت بیندازد و آن کشور را نگران کند. این تحولات تمایل عربستان به موضوع یافتن راه حل مرضی الطرفین را بیشتر کرده است.

حسن لاسجردی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه عملیات «نصر من الله» از چند جهت قابل توجه است، بررسی آن را از بعد اطلاع رسانی و نحوه اعلام آن مهم دانست و افزود: وقوع این عملیات پیش از عملیات آرامکو بود، اما اعلام آن به پس از عملیات آرامکو موکول شد. می‌توان گفت این عملیات به نوعی زمینه یک اتفاق بزرگتر و حمله یمنی ها به آرامکو بود.

وی افزود: نکته دوم حجم تلفات و خساراتی است که در این عملیات عربستان متحمل شد. اعداد بزرگی را از چند هزار نسبت به تلفات انسانی و اسرا و حجم عظیمی از تجهیزات اعلام کردند که به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح و پالایش اخبار این عملیات نه آنچنان کوچک بوده که به آن اعداد نخورد و نه آنقدر بیراه بوده که توان نیروهای یمنی را کم نشان دهد؛ اما در مجموع به نظر می‌رسد اصل اعدادی که مطرح شد بعضا از سوی رسانه‌هایی مطرح شد  که می‌خواستند مقداری عملیات را لوث کنند یا لااقل با اعلام اعداد مختلف در ذهن مخاطبان تشکیک کنند.

لاسجردی ادامه داد: نکته سوم، تاثیرات این عملیات روی تحولات یمن بود که با توجه به اینکه در ماه های گذشته ما تغییرات مناسبی در تحولات یمن شاهد بودیم مانند بحث خروج امارات و یا رویکردهای سازمان ملل که به دنبال روندهای مسالمت آمیز است و مانند منازعه ایران و عربستان که هر دو طرف تلاش می‌کند طرف مقابل را مقصر تحولات نشان دهند به نظر می‌رسد که این اتفاق مهم توانسته نشان دهد که آینده تحولات یمن به کجا می‌رود.

این عضو شورای سردبیری خبرآنلاین با بیان اینکه عربستان ابتدا تلاش داشت این عملیات را ناچیز جلوه دهد، توضیح داد: اگر یک بررسی در رسانه های وابسته به عربستان داشته باشیم می‌بینیم این کشور تا قبل از اینکه تصاویر و آمار و ارقام و اطلاعات این عملیات بزرگ مطرح شود تلاش کرد بگوید اتفاقی نیفتاده و با مدیریت صحنه تلاش کرد این شکست بر نیروهایش تاثیر نگذارد. اما بعد از اعلام این عملیات در رسانه ها تلاشش این بود که به نوعی این آمار و ارقام را کوچک نشان دهد و بگوید با توجه به حجم سالیان سال مبارزه که انجام دادیم و نیرویی که بردیم و تلفاتی که از یمنی ها گرفتیم این ارقام ناچیز است.

لاسجردی تاکید کرد: با اینکه عربستان برای مدیریت آن تلاش کرد، اما از آنجا که افکارعمومی جهانی می‌توانند وقایع را ببینند و به تصاویر آن دسترسی پیدا کنند کتمان عملیات، موفق نبود. به همین دلیل است که فرایند تمایل عربستان به یافتن یک راه مسالمت آمیز روز به روز در حال بیشتر شدن است.

وی با بیان اینکه باید نگاه‌هایی را که نسبت به مدیریت و فرماندهی این عملیات مطرح می‌شد، هم در نظر داشت اضافه کرد: بعضا از زبان اسرا مطرح شد که عربستانی ها چندان چاره اندیشی نکرده بودند، برای اینکه بتوانند نیروهایشان را با مدیریت از صحنه عملیات بیرون ببرند و به جهت سنگینی این عملیات آن‌ها بخشی از نیروهایشان را جا گذاشتند و اصلا در قبال آنها احساس مسئولیت نکردند.

این تحلیلگر تحولات منطقه تاکید کرد: عربستان خیلی تلاش کرد عملیات نصر من الله را کوچک و مقطعی و فاقد استانداردهای تاثیرگذار نظامی نشان دهد، اما گذر زمان نشان داد که این گونه نیست و هم جغرافیای این عملیات بسیار بزرگ بوده و هم تعداد اسرا و تلفات انسانی و لجستیکی زیادی داشته است و هم تاثیر مثبتی بر مردم و انقلابیون یمن گذاشته و در طرف دیگر تاثیر مهمی برای آینده تحولات یمن داشته است.

لاسجردی در رابطه با طرح موضوع آتش بس در یمن گفت: به نظر می‌رسد تاکنون چند بار انصارلله آتش بس را درخواست کرده و هم در مذاکراتی که در این باره در ژنو و جاهای دیگر بوده شرکت داشته است.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که انصارالله نگاهی به پایان جنگ نداشته باشد و صرفا به دنبال جنگ و درگیری باشد، تصریح کرد: در تحولاتی که در آن رقابت نابرابر است و دو طرف از دو جایگاه متفاوت برخوردار هستند همیشه اگر توازن برقرار نشود و عملیات و صحنه جنگ به نفع یک طرف باشد، او هیچ موقع از توقف آن جنگ کوتاه نمی‌آید. بنابراین نیروهای مردمی یمن و ارتش این کشور در یکی دو سال گذشته تلاش کردند موازنه مثبت و مقارن را در تحولات نظامی به وجود بیاورند تا حداقل بتوانند حرفی بزنند و در نظر دشمن خودشان که ائتلاف عربی بود جایگاهی کسب کنند. ارتقای بهره‌مندی ارتش و نیروهای مردمی یمن از تجهیزات نظامی خود به خود این شرایط را ایجاد کرد که تمایل به طرف آتش بس و یافتن راه حل مسالمت آمیز زیاد شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که نشانه‌هایی دال بر اینکه دو طرف آمادگی دارند مذاکره کنند و به نوعی از این فضا بیرون بروند فراهم است. بیرون رفتن امارات از ائتلاف و نه از جغرافیای یمن مقداری تمایلات عربستان برای پایان جنگ را افزایش داده است. تنها ماندن در یمن و افزایش فشارهای بین‌المللی و ارتقای توانمندی های نظامی ارتش و نیروهای مردمی یمن تاثیر خود را بر عربستان گذاشته است. مدت‌ها است که یمنی ها موفق می‌شوند مراکز نظامی را مورد حمله قرار دهند. آنها به آرامکو حمله کردند و اهداف خود را در فرستادن پهپادها دنبال می‌کنند. این ارتقا به صورت خودجوش طرف مقابل را می‌تواند به موازنه وحشت بیندازد و آن را نگران کند. این مسائل تمایل عربستان به موضوع یافتن راه حل مرضی الطرفین را بیشتر کرده است.

وی در خصوص علل اطلاع رسانی نکردن این عملیات در زمان انجام آن توضیح داد: عملیات آرامکو به نوعی تکمیل کننده این عملیات بود و ضربه بزرگ‌تر با فضای بزرگتری ایجاد کرد که به نظر می‌رسد از نظر رفتار و گفتار نظامی این حرف درستی از طرف نیروهای یمنی است که عملیات آرامکو بعدا اتفاق افتاد.

لاسجردی افزود: اگر زودتر آن عملیات را اعلام می‌کردند به جهت حجم و بزرگی‌اش حتما عربستان در فکر چاره و عکس‌العملی بود و شاید ضربه بزرگتری می‌زد.

وی با بیان اینکه یمن به دلیل عدم امکانات لازم اطلاع رسانی مانند دسترسی به اینترنت با محدودیت‌هایی مواجه است گفت: باید تاکتیک‌های نظامی را که یمنی ها در پیش گرفته‌اند که سلسله عملیاتی را طراحی کنند و بعد از اجرای آن‌ها اطلاع رسانی کنند، هم در نظر داشت. به دلیل همین مسائل عربستان وادار شده به پایان این نزاع فکر کند و به دنبال راه چاره باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *