جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

اتحاد نظامی ایران و عراق در برابر تروریسم

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تام اوکانر، نویسنده هفته نامه نیوزویک آمریکا می نویسد اتحاد نظامی ایران و عراق در برابر تروریسم در حال ایجاد مشکلات بالقوه ای برای امریکا است.

ایران و عراق قول داده اند روابط دوجانبه دفاعی خود را تقویت کنند و بدین وسیله در برابر ایدءولوژی و جنگجویان شبه نظامی در منطقه متحد شوند، حرکتی که می تواند برای سیاست خارجی امریکا چالش برانگیز باشد.
حسین دهقان،وزیردفاع ایران، وعرفان الحیایی، وزیر دفاع عراق، روز یکشنبه با هدف امضای توافق نظامی در تهران ملاقات کردند. هدف از این توافق نظامی بهبود اقدامات مشترک با هدف مهار نفوذ جهادی هایی همچون گروه داعش است. داعش در هر دو کشور حملات مرگباری انجام داده است و دولت عراق، کماکان با کمک ایران و امریکا، مشغول مبارزه با این گروه است. اما امریکا به شدت نگران حضور در حال افزایش ایران در عراق شده است. در حالیکه این دو همسایه دارای اکثریت شیعه، پیشینه بی ثباتی دارند و دیدگاه های متفاوتی درباره واشنگتن دارند، ولی طبق این توافق نظامی، قرار است نیرو های مسلح ایران و عراق در سطوح راهبردی متعدد با هم همکاری کنند.
خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری ایرانی ایرنا گزارش داده است« گسترش همکاری و تبادل تجربیات در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، امنیت مرزی و پشتیبانی نظامی، فنی ، لجستیکی و آموزشی در زمره مفاد این تفاهم نامه است».
به گزارش خبر گزاری ایرنا، درحالیکه امریکا هنوز به طور رسمی درباره این توافق واکنش نشان نداده است. وزارت امور خارجه ایران از قرار معلوم روز بعد اعلام کرد، روابط بین المللی ایران به کسی ربطی ندارد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه تایید کرد، این توافق نظامی به امضای دو کشور رسیده و درآن عنوان شده کشور ثالثی نمی تواند در روابط ایران و عراق دخالت کند.
لازم به تذکر است که ایران و عراق در سال های دهه ٨٠ جنگ مصیبت باری را پشت سر گذاشتند و امریکا در این جنگ به طور علنی از صدام حسین، مسلمان سنی از حزب بعث عراق، در برابر حکومت جدید و انقلابی شیعه آیت الله روح الله موسوی خمینی حمایت کرد. اما امریکا به طور پنهانی از هردو کشور حمایت کرد که بدین وسیله بودجه مبارزه با چپ گراها در امریکای لاتین را تامین کند. امریکا در نهایت در سال ٢٠٠٣ حکومت صدام را سرنگون ساخت و ایران بلافاصله روند ایجاد رابطه با حکومت عمدتا شیعه عراق در این کشور را آغاز کرد و سپاه در نبرد علیه داعش در عراق- که از سال ٢٠١۴ تقریبا نیمی از خاک این کشور را به اشغال خود در آورده بود- شرکت داشت .
امریکا هم سربازانی را به عراق اعزام کرده است و منابع زیادی را برای کمک به نیروهای کرد عراقی و نیرو های نظامی عراق- که در کنار نیروهای بسیج مردمی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، جنگیده اند- اختصاص داده است. البته، امریکا و ایران یکدیگر را به تلاش برای بی ثبات ساختن منطقه و تامین بودجه گروه های خارجی- که تحت عنوان سازمان های تروریستی دسته بندی شده اند- متهم می کنند تا بدین وسیله منافع مربوطه خود را پیش ببرند. روابط بین ایران و امریکا به طور خاص، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا تنش آفرین شده است. گفتنی است که ترامپ وعده داده حمایت از عراق را افزایش می دهد ولی در قبال ایران موضع سر سخت تری اتخاذ کرده است، بدین گونه که تحریم های اقتصادی علیه این کشور را افزایش داده و مذاکره دوباره در باره توافق هسته ای سال ٢٠١۵ را که بین ایران، امریکا و چند کشور دیگر امضا شده- پیشنهاد داده است.
طیق گزارش ایرنا و پرس تی وی، وابسته به خبرگزاری نیمه رسمی جمهوری اسلامی، در حالیکه داعش آخرین پایگاه خود درعراق را از دست می دهد، ایران از این فرصت برای جلب نظر عراق استقبال کرده است. علاوه بر توافق دفاعی روز یکشنبه، حسین جابری انصاری، معاون وزارت امور خارجه و سلیم الجبوری، رییس مجلس عراق، روز یکشنبه در بغداد ملاقات کردند، جایی که قرار است دومین کمیسیون مشترک سیاسی ایران- عراق به زودی در بغداد برگزار شود.
ایران و امریکا نقش یکدیگر را در شکست دادن داعش در موصل، کم رنگ جلوه می دهند. گفتنی است که موصل تا پیش از این پایگاه سابق داعش بود و دومین شهر عراق و پرجمعبت ترین شهری که جهادی ها تاکنون به کنترل خود درآورده بودند. امریکا و ایران در سوریه هم مبارزات موازی را علیه داعش پیش می برند، جایی که جناح های وابسته به این دو کشور در مواقعی با هم درگیر شده اند.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *