جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

سند گزارش «بریتانیای جهانی در عصری رقابتی»

شورای راهبردی آنلاین – اسناد: دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی ترجمه متن کامل گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی را که در ماه مارس سال 2021 انتشاریافته، جهت بهره‌برداری پژوهشگران، ترجمه و منتشر کرد.

متن کامل گزارش بریتانیای جهانی را می‌توانید با کلیک روی این لینک را دریافت کنید.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در مقدمه‌ این گزارش آورده است:

«زمانی که بازبینی یکپارچه را در اوایل سال 2020 آغاز کردیم، نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که چگونه ویروس کرونا به بحرانی دامن می‌زند که شاید بزرگ‌ترین بحران بین‌المللی از زمان جنگ جهانی دوم باشد و پیامدهای ناگوار آن برای سال‌ها باقی می‌مانند. کرونا به ما یادآوری کرد که تهدیدها آزمون‌های امنیتی برای استقامت ملی ممکن است به شکل‌های بسیاری ظاهر شوند. بریتانیا پس از ترک اتحادیه اروپا، فصل جدیدی از تاریخمان را آغاز کرده است. چشم‌انداز من برای بریتانیا در سال 2030 شامل جاه‌طلبی‌های بزرگی در مورد دستاوردهای آتی کشورمان است. اتحادیه متشکل از انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی بارها سودمندی‌اش را نشان داده است، ازجمله در جریان شیوع کرونا. این اتحادیه، بزرگ‌ترین منبع قدرت ما در داخل و خارج است. کشورهای ما سرشار از خلاقیت در حوزه‌های هنری و علمی است و این‌ها ارکان قدرت نرم بی‌نظیری‌اند که در سراسر جهان گسترش می‌یابد. کشورهای معدودی در جایگاه بهتری برای مقابله با چالش‌های آتی قرار دارند، اما ما باید خواهان تغییر رویکردمان و سازگاری با جهان جدیدی باشیم که در پیرامونمان در حال ظهور است. جوامع باز و دموکراتیک نظیر بریتانیا باید نشان دهند که مستعد سازگاری با جهانی رقابتی‌تر هستند. ما باید نشان دهیم که آزادی بیان، اندیشه و انتخاب – و بنابراین نوآوری – مزیتی ذاتی است؛ و این‌که دموکراسی لیبرال و بازارهای آزاد همچنان بهترین مدل برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بشریت خواهند بود.

ما کووید-19 را با یک احیای اقتصادی قوی و استقامت ملی محکم‌تر در مقابل تهدیدها و خطرات در جهان‌های فیزیکی و دیجیتالی پشت سر گذاشته‌ایم. ما آمادگی بیشتری برای زیستن در جهانی رقابتی‌تر خواهیم داشت – از نهادهای دموکراتیک خود در برابر تهدیدهای دولتی، تروریست‌ها و گروهی جرائم سازمان‌یافته دفاع می‌کنیم و درعین‌حال از نوآوری در حوزه‌های علم و فناوری در راستای تقویت رفاه ملی و مزیت راهبردی‌مان استقبال می‌کنیم.»

در بخشی دیگر از این مقدمه آمده است: «بریتانیا به مسئولیت‌های برآمده از جایگاهمان به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل جامه عمل می‌پوشاند. ما در حفظ یک نظم بین‌المللی که در آن جوامع و اقتصادهای باز بتوانند رشد کنند و همگان از طریق تجارت و رشد جهانی از مزایای رفاه بهره‌مند شوند، نقشی فعال‌تر خواهیم داشت. ما نقشی محوری در شبکه‌ای از کشورهای هم‌سو و گروه‌های منعطف خواهیم داشت و متعهد می‌شویم که از حقوق بشر و پایبندی به هنجارهای جهانی محافظت کنیم. نفوذ ما به‌واسطه ائتلاف‌های قوی‌تر و مشارکت‌های گسترده‌تر تقویت خواهد شد – و رابطه ما ایالات‌متحده ارزشمندترین ائتلاف برای شهروندان بریتانیا است. ما همچنان یک هم‌پیمان اروپایی کلیدی درون ناتو خواهیم بود و این ائتلاف را از طریق مقابله مشترک با تهدیدها و اختصاص منابعمان به امنیت جمعی در منطقه اروپا-آتلانتیک تقویت می‌کنیم. ما به‌عنوان کشوری اروپایی، از روابط سازنده و مولد با همسایگانمان در اتحادیه اروپا بهره‌مند خواهیم شد و این امر بر مبنای احترام متقابل برای حاکمیت مستقل و آزادی بریتانیا برای نقش‌آفرینی متفاوت، ازلحاظ اقتصادی و سیاسی به اقتضای منافعمان، محقق خواهد شد. تا سال 2030، ما به‌عنوان شریکی اروپایی با گسترده‌ترین و منسجم‌ترین حضور در راستای حمایت از تجارت با مزایای متقابل، ارزش‌ها و امنیت مشترک، عمیقاً در منطقه هند-اقیانوسیه نقش‌آفرینی خواهیم کرد. ما در آفریقا فعال خواهیم بود، به‌خصوص در آفریقای شرقی و با شرکای مهمی نظیر نیجریه؛ و در خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس نیز روابط رو به رشدی بر مبنای تجارت، نوآوری سبز و همکاری در حوزه علم و فناوری خواهیم داشت تا از یک منطقه مقاوم‌تر پشتیبانی کنیم که بتواند بیش‌ازپیش درزمینهٔ حفظ امنیتش به خودکفایی برسد. تا سال 2030، بریتانیا همچنان رهبری اقتصادهای پیشرفته جهان در فنّاوری سبز را در اختیار خواهد داشت و این بخشی است از رهبری بین‌المللی گسترده‌تر ما در عرصه مقابله با تغییر اقلیمی و آسیب به تنوع زیستی. ما با جدیت میسر رسیدن به هدف به صفر رساندن انتشار کربن در سطح جهانی را دنبال می‌کنیم، درحالی‌که در سطح داخلی سطح انتشار کربن را در مقایسه با سطوح سال 1990 حداقل تا 68 درصد کاهش می‌دهیم. به‌علاوه، ما حداقل از 30 درصد اراضی و قلمرو دریایی خود محافظت کرده‌ایم تا از احیای طبیعت حمایت کنیم. ما به‌عنوان یک ابرقدرت علم و فناوری شناخته خواهیم شد و در جهان حداقل جایگاه سوم در ازلحاظ معیارهای عملکرد مربوطه برای پژوهش علمی و نوآوری حفظ خواهیم کرد، درحالی‌که حوزه‌های حیاتی نظیر هوش مصنوعی برتری خود را تثبیت می‌کنیم. ما در خط مقدم قانون‌گذاری جهانی برای حوزه‌های فناوری، سایبری، دیجیتالی و داده خواهیم بود–تا از دموکراسی خودمان و دموکراسی‌های هم‌سو محافظت کنیم و وضعیت بریتانیا به‌عنوان یک مرکز خدماتی، دیجیتالی و داده را تقویت کنیم و فرصت‌های تجاری و اشتغال برای مردم بریتانیا را به حداکثر برسانیم. خدمات دیپلماتیک، نیروهای مسلح و آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ما در حد و اندازه خودشان اثربخش‌ترین و نوآورترین بخش‌ها در جهان خواهند بود و می‌توانند شهروندانمان را در داخل امن نگاه دارند و از هم‌پیمانان و شرکای‌مان در سراسر جهان حمایت کنند. ویژگی آن‌ها چابکی، سرعت عمل و یکپارچگی دیجیتالی خواهد بود – با تأکید بیشتر روی تعامل، آموزش و کمک به دیگران. ما یک قدرت هسته‌ای باقی خواهیم ماند که به سراسر جهان دسترسی دارد و از قابلیت‌های نظامی یکپارچه در سرتاسر پنج دامنه عملیاتی برخوردار است. ما یک برنامه فضایی پویا خواهیم داشت و یکی از قدرت‌های سایبری دموکراتیک برتر در جهان خواهیم بود. دیپلماسی ما مبتنی بر اعتبار بازدارندگی‌مان و توانایی‌مان برای کاربست قدرت خواهد بود.»

گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی در پنج فصل تدوین شده است:

فصل اول: پیشگفتار به قلم نخست‌وزیر

دیدگاه نخست‌وزیر برای بریتانیا در سال 2030

فصل دوم: بازبینی

فصل سوم: امنیت ملی و فضای بین‌المللی تا سال 2030

فصل چهارم: چارچوب راهبردی

  1. حفظ مزیت راهبردی از طریق علم و فناوری

1-1. افزایش قدرت علم و فناوری بریتانیا

1-2. قدرت سایبری مسئول و دموکراتیک

  1. شکل‌دهی به نظم بین‌المللی باز برای آینده

2-1. نیرویی در راه خیر: حمایت از جوامع باز و دفاع از حقوق بشر

2-2. یک اقتصاد جهانی باز و مقاوم

2-3. گسترش یک نظم بین‌المللی باز در جبهه‌های آتی

بریتانیا در جهان: کشوری اروپایی با منافع جهانی

منازعه هند-اقیانوسیه

  1. تقویت حوزه‌های امنیتی و دفاعی در داخل و خارج

3-1. مقابله با تهدیدهای دولتی: دفاع، متوقف‌سازی و بازدارندگی

بازدارندگی هسته‌ای

3-2. جنگ و بی‌ثباتی

3-3. چالش‌های پیش روی امنیت داخلی و امنیت فراملی

  1. مقام‌سازی در داخل و خارج

4-1. مقاوم‌سازی ملی بریتانیا

4-2. مقابله با تغییر اقلیمی و نابودی تنوع زیستی

4-3. مقاوم‌سازی حوزه سلامت

فصل پنجم: اجرای بازبینی یکپارچه

ضمیمه الف: تأمین مالی اولویت‌های بازبینی یکپارچه در سند بازبینی هزینه‌ها سال 2020

ضمیمه ب: شواهد و نقش‌آفرینی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *