جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading
سخنرانی مدیر اندیشکده سیپری در شورای راهبردی روابط خارجی (1):

نگاه ترامپ برد-برد نیست

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: مدیر موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد (SIPRI) معتقد است برای تحلیل و پیش‌بینی عملکرد دولت جدید آمریکا، ابتدا باید شخصیت دونالد ترامپ را شناخت: شخصیتی معامله‌گر، منفعت‌طلب و دنبال کسب نتیجه در کوتاه‌مدت.

دن اسمیت که در شورای راهبردی روابط خارجی سخنرانی می‌کرد، گفت: بحث درباره آینده اروپا و فرا آتلانتیک با توجه به استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید و اینکه تصمیم دارد چه مسیری انتخاب کند، موضوعی است که توجه بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول کرده، اما آنچه هر کس مطرح می‌کند، صرفاً گمانه‌زنی است.

مدیر اندیشکده سیپری بابیان اینکه «ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی حرف‌هایی زده که در حال حاضر آن‌ها را رد می‌کند»، افزود: واقعاً مشخص نیست که وی تصمیم دارد کدام‌یک از شعارهای خودش را عملی کند. موضوعاتی مانند منع حضور مسلمانان در آمریکا، تغییرات اقلیمی و … حرف‌هایی بود که در دوران تبلیغات زده بود، اما الآن مدعی شده که این حرف‌ها از سوی چینی‌ها مطرح‌شده است. لذا به نظر می‌رسد که بهتر است روی عدم قطعیت در دوره پیش‌رو تأکید کنیم.

اسمیت گفت: از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که رویکرد ترامپ تعامل با مؤسسات است. وی شخصیت معامله‌محوری و معامله‌گری دارد، لذا خودش را چندان به چارچوب‌های سامان داده‌شده و مشخص مقید نمی‌داند و سعی می‌کند که بسیاری از آن‌ها را نادیده بگیرد یا از آن عبور کند.

مدیر اندیشکده سیپری افزود: در خصوص معاملات اقتصادی، این مسئله می‌تواند مبتنی بر منافع سیاسی و موافقت‌های سیاسی باشد که بر اساس رویکرد تاجرمآبانه وی شکل گرفته است.

اسمیت گفت: به نظر می‌رسد که نگاه ترامپ به تجارت، مثل یک فرایند برد-برد نیست. بنابراین چندان متعهد به افزایش تجارت جهانی نیست و خود را به افزایش صادرات محصولات آمریکا و سود بیشتر شرکت‌های آمریکایی متعهد می‌داند.

وی افزود: این‌یک رویکرد کاملاً متفاوت است که ترامپ نسبت به روسای جمهور پیشین آمریکا در پیش گرفته است. ترامپ در این چند روزی که قدرت را در اختیار گرفته، دو – سه اقدام مهم انجام داده که یکی از این اقدامات، مسکوت گذاشتن معاهده ترانس پاسفیک است.

مدیر اندیشکده سیپری گفت: قابل پیش‌بینی بود که شیوه مدیریتی ترامپ مبتنی بر کسب نتایج از پیگیری سیاست‌های کوتاه‌مدت باشد، نه سیاست راهبردی بلندمدت، بنابراین می‌توانیم چنین توقعی داشته باشیم که در آینده برای حل مشکلات مختلف ایالات‌متحده، کاخ سفید از الگوهای مشابهی در ابتکار عمل‌های سیاسی بهره ببرد.

اسمیت اضافه کرد: در چنین ساختاری شخصیت سیاسی بسیار حائز اهمیت است و این تعهد ترامپ به استفاده از توئیت و توئیتر، پیام بسیار مهمی دارد.

وی افزود: هدف ترامپ از استفاده از توئیتر برای انتقال پیام به جامعه آمریکا این است که به جامعه مخاطب خود نشان بدهد که می‌خواهد مشکلات بزرگ سیاسی را با استفاده از پیام‌های کوتاه حل‌وفصل کند و اینکه می‌توان موضوعات سیاسی را توان با این رویکرد کوتاه، حل کرد و به نتیجه رسید.

مدیر اندیشکده سیپری تصریح کرد: لذا ترامپ در مواجهه با مشکلات و برای حل آن‌ها، به دنبال استفاده از بله یا خیر است و به‌هیچ‌وجه به دنبال نظر و رویکرد بلندمدت فیلسوفانه نیست. برخلاف اوباما که در سخنرانی خود در قاهره در 2009 درباره خاورمیانه و یا در سخنرانی در پراگ درباره سلاح‌های هسته‌ای و یا در نشست اعطای جایزه صلح نوبل، وارد یک بحث فلسفی و طولانی شد، ترامپ به دنبال سخنرانی‌های کوتاه با نتایج مشخص است. به همین دلیل نظراتی هم که می‌دهد، کوتاه، مختصر و پرداختن به اصل مطلب است.

اسمیت گفت: سه یا چهار حوزه سیاست‌گذاری دیگر هم اهمیت دارد که لازم است به آن پرداخته شود. به نظر می‌رسد که به‌احتمال بسیار زیاد تصمیم‌گیری جدی و مهم درباره چین هم ازلحاظ سیاسی و هم تجاری صورت گیرد. ایده‌ای که ترامپ در نظر دارد این است که تعرفه 30 تا 40 درصدی بر محصولات بگذارد. اقتصاددانان این نظر را به‌شدت رد می‌کنند و آن را مذمت می‌کنند، اما این‌یک تلاش مهم برای بازبینی رابطه آمریکا و چین محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مورد دوم، تأکید ترامپ بر موضوع وضعیت حقوق بشر است و در مورد دیگر، سیاست‌گذاری‌هایی است که درباره دریای چین صورت خواهد گرفت.

ادامه این مطلب، ‌به‌زودی روی سایت شورا بارگذاری می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *