جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است

تهران- ایرنا- روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان روز به روز گسترده تر می شود؛ تظاهراتی که یادآور مخالفت ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

Loading
سخنرانی مدیر اندیشکده سیپری در شورای راهبردی روابط خارجی (1):

نگاه ترامپ برد-برد نیست

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: مدیر موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد (SIPRI) معتقد است برای تحلیل و پیش‌بینی عملکرد دولت جدید آمریکا، ابتدا باید شخصیت دونالد ترامپ را شناخت: شخصیتی معامله‌گر، منفعت‌طلب و دنبال کسب نتیجه در کوتاه‌مدت.

دن اسمیت که در شورای راهبردی روابط خارجی سخنرانی می‌کرد، گفت: بحث درباره آینده اروپا و فرا آتلانتیک با توجه به استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید و اینکه تصمیم دارد چه مسیری انتخاب کند، موضوعی است که توجه بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول کرده، اما آنچه هر کس مطرح می‌کند، صرفاً گمانه‌زنی است.

مدیر اندیشکده سیپری بابیان اینکه «ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی حرف‌هایی زده که در حال حاضر آن‌ها را رد می‌کند»، افزود: واقعاً مشخص نیست که وی تصمیم دارد کدام‌یک از شعارهای خودش را عملی کند. موضوعاتی مانند منع حضور مسلمانان در آمریکا، تغییرات اقلیمی و … حرف‌هایی بود که در دوران تبلیغات زده بود، اما الآن مدعی شده که این حرف‌ها از سوی چینی‌ها مطرح‌شده است. لذا به نظر می‌رسد که بهتر است روی عدم قطعیت در دوره پیش‌رو تأکید کنیم.

اسمیت گفت: از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که رویکرد ترامپ تعامل با مؤسسات است. وی شخصیت معامله‌محوری و معامله‌گری دارد، لذا خودش را چندان به چارچوب‌های سامان داده‌شده و مشخص مقید نمی‌داند و سعی می‌کند که بسیاری از آن‌ها را نادیده بگیرد یا از آن عبور کند.

مدیر اندیشکده سیپری افزود: در خصوص معاملات اقتصادی، این مسئله می‌تواند مبتنی بر منافع سیاسی و موافقت‌های سیاسی باشد که بر اساس رویکرد تاجرمآبانه وی شکل گرفته است.

اسمیت گفت: به نظر می‌رسد که نگاه ترامپ به تجارت، مثل یک فرایند برد-برد نیست. بنابراین چندان متعهد به افزایش تجارت جهانی نیست و خود را به افزایش صادرات محصولات آمریکا و سود بیشتر شرکت‌های آمریکایی متعهد می‌داند.

وی افزود: این‌یک رویکرد کاملاً متفاوت است که ترامپ نسبت به روسای جمهور پیشین آمریکا در پیش گرفته است. ترامپ در این چند روزی که قدرت را در اختیار گرفته، دو – سه اقدام مهم انجام داده که یکی از این اقدامات، مسکوت گذاشتن معاهده ترانس پاسفیک است.

مدیر اندیشکده سیپری گفت: قابل پیش‌بینی بود که شیوه مدیریتی ترامپ مبتنی بر کسب نتایج از پیگیری سیاست‌های کوتاه‌مدت باشد، نه سیاست راهبردی بلندمدت، بنابراین می‌توانیم چنین توقعی داشته باشیم که در آینده برای حل مشکلات مختلف ایالات‌متحده، کاخ سفید از الگوهای مشابهی در ابتکار عمل‌های سیاسی بهره ببرد.

اسمیت اضافه کرد: در چنین ساختاری شخصیت سیاسی بسیار حائز اهمیت است و این تعهد ترامپ به استفاده از توئیت و توئیتر، پیام بسیار مهمی دارد.

وی افزود: هدف ترامپ از استفاده از توئیتر برای انتقال پیام به جامعه آمریکا این است که به جامعه مخاطب خود نشان بدهد که می‌خواهد مشکلات بزرگ سیاسی را با استفاده از پیام‌های کوتاه حل‌وفصل کند و اینکه می‌توان موضوعات سیاسی را توان با این رویکرد کوتاه، حل کرد و به نتیجه رسید.

مدیر اندیشکده سیپری تصریح کرد: لذا ترامپ در مواجهه با مشکلات و برای حل آن‌ها، به دنبال استفاده از بله یا خیر است و به‌هیچ‌وجه به دنبال نظر و رویکرد بلندمدت فیلسوفانه نیست. برخلاف اوباما که در سخنرانی خود در قاهره در 2009 درباره خاورمیانه و یا در سخنرانی در پراگ درباره سلاح‌های هسته‌ای و یا در نشست اعطای جایزه صلح نوبل، وارد یک بحث فلسفی و طولانی شد، ترامپ به دنبال سخنرانی‌های کوتاه با نتایج مشخص است. به همین دلیل نظراتی هم که می‌دهد، کوتاه، مختصر و پرداختن به اصل مطلب است.

اسمیت گفت: سه یا چهار حوزه سیاست‌گذاری دیگر هم اهمیت دارد که لازم است به آن پرداخته شود. به نظر می‌رسد که به‌احتمال بسیار زیاد تصمیم‌گیری جدی و مهم درباره چین هم ازلحاظ سیاسی و هم تجاری صورت گیرد. ایده‌ای که ترامپ در نظر دارد این است که تعرفه 30 تا 40 درصدی بر محصولات بگذارد. اقتصاددانان این نظر را به‌شدت رد می‌کنند و آن را مذمت می‌کنند، اما این‌یک تلاش مهم برای بازبینی رابطه آمریکا و چین محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مورد دوم، تأکید ترامپ بر موضوع وضعیت حقوق بشر است و در مورد دیگر، سیاست‌گذاری‌هایی است که درباره دریای چین صورت خواهد گرفت.

ادامه این مطلب، ‌به‌زودی روی سایت شورا بارگذاری می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *