جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading
دکتر شعیب بهمن در سمینار هویت های نوظهور و امنیت منطقه ای در غرب آسیا بررسی کرد

تاثیر اقتدار منطقه ای بر مدیریت و کنترل قدرت های فرامنطقه ای (مطالعه موردی: مناسبات ایران و روسیه)

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: ایران با شکل دادن به جبهه مقاومت به مثابه یک هویت فراگیر منطقه‌ای و قرار گرفتن در کانون آن به عنوان یک کشور مقتدر، موفق به مدیریت و کنترل قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله روسیه شده است.

آنچه در پی می آید، چکیده مقاله دکتر شعیب بهمن، عضو هیئت علمی و پژوهشگر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور است که در کارگروه سوم سمینار هویت های نوظهور و امنیت منطقه ای در غرب آسیا ارائه شد.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این باور به وجود آمده بود که ساخت قدرت و سیاست در ایران به دلیل ماهیت ایدئولوژیک نظام سیاسی و همچنین اهداف سیاست خارجی جمهوری ‌اسلامی در خصوص دفاع از مسلمانان و نهضت‌های آزادی‌بخش از یک‌سو و ماهیت و ویژگی‌های ساخت قدرت و سیاست در منطقه از سوی دیگر به نحوی است که هرگونه مدیریت و کنترل قدرت های فرامنطقه ای را ناممکن می سازد. با این حال نوع مدیریت ایران در بحران‌های منطقه‌ای و اقتدار ناشی از آن که در شکل‌گیری جبهه مقاومت اسلامی تبلور یافته، نشان داد که ایران از موقعیت و فرصت کنترل قدرت‌های فرامنطقه‌ای و حتی ائتلاف‌سازی با آنها بهره‌مند است و در صورت لزوم می‌تواند از چنین رویکردی در سیاست خارجی خود استفاده کند. نمونه مهم ائتلاف‌سازی ایران در بحران‌های منطقه‌ای در بحران سوریه قابل مشاهده است که طی آن، توافق ایران و روسیه موجب تحول شگرفی در سطح منطقه شد و حتی پیامدهای جهانی نیز دربرداشت.

همکاری روسیه با ایران و حزب‌الله در سوریه باعث شد که مباحث مختلفی درباره گسترش روابط مسکو با جبهه مقاومت مطرح شود. اگر چه اصطلاح «جبهه مقاومت» برای روس‌ها چندان جا افتاده نیست و آنها بیشتر از اصطلاح «هلال شیعی» که در کشورهای غربی و عربی رایج شده، استفاده می‌کنند، اما به هر حال همکاری‌های نزدیک روسیه با عناصر اصلی جبهه مقاومت نظیر ایران، سوریه، عراق و حزب‌الله، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که «ایران چگونه موفق به مدیریت و کنترل قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله روسیه شده است؟» نتایج حاصل از بحث نشان می دهد که ایران با شکل دادن به جبهه مقاومت به مثابه یک هویت فراگیر منطقه‌ای و قرار گرفتن در کانون آن به عنوان یک کشور مقتدر، موفق به مدیریت و کنترل قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله روسیه شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *