جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading
خرمشاد در نشست «ریشه ها و پیامدهای اسلام ستیزی در غرب»:

غرب، تمدن اسلامی را رقیب جدی خود می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: دکتر محمد باقر خرمشاد با بیان اینکه تمدن غرب، تمدنی «بحران‌زی» است، گفت: غرب، تمدن اسلامی را رقیبی جدی می‌داند و به‌نظر می‌رسد غرب تلاش می‌کند رقبای خود را به سمت خشونت سوق دهد، بنابراین باید راهبرد مسلمانان این باشد که تا حد ممکن فضا در جهان، آرام و با ثبات باشد تا فرصت برای انتقال پیام اسلام، بیشتر فراهم شود؛ چرا که در هیاهوها فطرت‌ها دچار التهاب می‌شوند و پیام‌ها را دریافت نمی‌کنند.

به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر محمد باقر خرمشاد، استاد دانشگاه که در نشست تخصصی «ریشه‌ها و پیامدهای اسلام‌ستیزی در غرب» که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شده است، سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به اهداف هتاکان به قرآن کریم و اسلام‌هراسان، با طرح سوالاتی درباره اهداف و علل اسلام‌هراسی، تصریح کرد: اگر می‌گویند تمدن اسلامی از گردونه تمدنی خارج شده و افول پیدا کرده، آن را به حال خود رها کنند تا با ادامه همین راه، ناپدید شود! پس چرا این تمدن رو به افول را رها نمی‌کنند و هر روز پدیده‌ای در مسیر اسلام‌هراسی رقم می‌زنند! چرا تمدن غرب، تمدن اسلامی را رقیب تمدنی خود می‌داند و با سایر تمدن‌های رقیب چنین مقابله‌ای و در این سطح تهاجمی ندارد!

وی افزود: غرب در پروژه اسلام‌هراسی، تا مرز خلق داعش از درون اسلام پیش رفت تا بتواند پایه‌های هراس از اسلام را در درون اسلام نهادینه کند و آن را طبیعی جلوه دهد. برای فهم اینکه چرا غرب از اسلام‌هراسی دست برنمی‌دارد، باید به محتوا و بنیادهای فکری و نظری این دو تمدن توجه کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نگاه تمدن اسلام به انسان و جهان، نگاهی دو ساحتی است، درحالی‌که نگاه غرب، تک ساحتی است، ادامه داد: طی چند قرن گذشته، خلاء نپرداختن تمدن غرب به ساحت دیگر انسان بروز و ظهور داشته است و پیام آماده‌ای که می‌تواند این خلاء را پر کند، چیزی است که در اسلام یافت می‌شود. اسلام نیاز به بازسازی خود ندارد. همین پیام قرآن، پرکننده خلاء پدید آمده برای انسان است. چون غرب اصرار دارد که تمدن با اصالت دادن به ماده و حذف معنویت امکان دارد و توفیقات خود را نیز در این می‌بیند، در حالی که اسلام، پیام‌آور توامان ماده و معنا در هستی است.

خرمشاد تاکید کرد: به این دلیل است که غرب، تمدن اسلامی را رقیبی جدی می‌داند و به‌جای‌اینکه به رقابت با آن بپردازد، در رقابت سلبی و حذفی تلاش می‌کند، گوش و چشم مستمعین را در هراس از اسلام ببندد. بنابراین آنها نگرانند که اگر اسلام بتواند امروز نیز مانند دیروز تمدنی برقرار کند که پاسخگوی همزمان نیازهای مادی و معنوی انسان باشد، می‌تواند آغازی بر پایان تمدن غرب باشد که به‌دلیل نادیده گرفتن بخشی از ماهیت انسان که معنویت‌گرایی است که غرب آن را سرکوب کرده، ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی باید برای مقابله با این اقدام، شش راهبرد را مدنظر داشته باشد، گفت: از آنجا که یکی از اهداف اسلام‌هراسان، جلوگیری از رساندن پیام اسلام است، باید به‌گونه‌ای عمل شود که این پیام به گوش جهانیان برسد. ظاهرا خوف اصلی از رسیدن این پیام است. صرف رساندن این پیام، هدف است و می‌تواند باطل‌السحر اسلام‌هراسی باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: براساس تجربه، می‌توان ادعا کرد که تمدن غرب، تمدنی «بحران‌زی» است. در شرایط فعلی، به‌نظر می‌رسد غرب تلاش می‌کند رقبای خود را به‌سمت خشونت سوق دهد. بنابراین راهبرد مسلمانان باید این باشد که تا حد ممکن، فضا در جهان، آرام و با ثبات باشد تا فرصت برای انتقال پیام اسلام، بیشتر فراهم شود. درهیاهوها، فطرت‌ها دچار التهاب می‌شوند و پیام‌ها را نمی‌گیرند. البته این امر، نافی عمل قاطع و استوار نیست.

خرمشاد با بیان اینکه این هتاکی، فرصتی ایجاد کرده که تمدن اسلامی به یکی از مبانی و مبادی هویتی مسلمانان در جهان امروز تبدیل شود و ایجاد آگاهی تمدنی در میان مسلمانان اتفاق بیفتد، توضیح داد: اگر ترویج تمدن اندیشی در میان مسلمانان دامن زده شود، اسلام‌هراسان را گام‌به‌گام عقب خواهد برد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی و نقش رسانه‌ها برای رساندن پیام اسلام در سطح وسیع، اظهارداشت: از آنجا که قرآن مانند کعبه، از نادر اموری است که مسلمانان در آن تردید و اختلافی ندارند، هجمه به قرآن می‌تواند عاملی برای اتحاد مسلمانان باشد.

این استاد دانشگاه به لزوم مردمی‌سازی مخالفت‌ها در جهان اسلام برای مقابله با تکرار این هتاکی‌ها اشاره کرد و افزود: پای کار آمدن توده‌های مردم مسلمان، هتاکان و بدخواهان را وادار به عقب‌نشینی می‌کند و با توجه به حساسیت‌های مردم مسلمان در این خصوص، این امکان وجود دارد که مخالفت‌ها را مردمی و گسترده نماید.

0 Comments