جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو احتمالا بازداشت شود

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان

یک پژوهشگر مسائل نظامی در ویدئویی تحلیلی اظهار داشت عملیات وعده صادق توانست سامانه پدافندی و رادرای مشترکی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و با عبور از چهار لایه پدافندی به اهداف موردنظر خود اصابت کند.

Loading
دکتر مجیدی در نشست «ریشه‌ها و پیامدهای اسلام ستیزی در غرب»:

باید سند راهبردی در ارتباط با پرهیز از تعرض به مقدسات تدوین شود

شورای راهبردی آنلاین: دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های مقابله با هتاکی به قرآن و مقدسات، گفت: به‌رغم اختلافات، اجماع نظری کلی میان موحدان جهان وجود دارد. باید این اجماع را راهبردی کنیم تا سند راهبردی در ارتباط با پرهیز از تعرض به مقدسات تدوین شود.

به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر محمدرضا مجیدی، دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، که در نشست تخصصی «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای اسلام‌ستیزی در غرب» که از سوی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شده است، سخن می‌گفت، با یادآوری اینکه اسلام‌هراسی یا اسلام‌ستیزی، پدیده نوظهوری نیست و در هر دوره‌ای، وجهی از آن برجسته شده است، تصریح کرد: ظهور دین خاتم با معجزه بیانی ایشان، قرآن کریم، با مقابله جریان‌های متعددی مواجه بوده و در بستر زمان و مکان تحول یافته است. با گسترش سرزمینی و فیزیکی اسلام و غلبه گفتمان اسلام بر سایر گفتمان‌ها، شاهد مواجهه سخت و نرم، بوده‌ایم.

وی با اشاره به فرموله‌شدن و جمع‌بندی اندیشه‌ی تاسیس خانه ملی یهودیان در کنفرانس تاسیسی بال سوئیس، در اواخر قرن نوزدهم، و اجرای مصوبات آن در قرن بیستم تا تاسیس دولت یهود در اراضی فلسطین، گفت: نقش صهیونیسم و لابی‎های صهیوینستی در شکل دادن به جریان‎های اسلام‎هراسی و اسلام‌ستیز، در دهه‌های بعدی کاملا پررنگ و محسوس بوده است. تا اواخر قرن میلادی گذشته که وقوع انقلاب کبیر اسلامی را داشتیم که موجد جریان بیداری اسلامی برای مواجهه با سلطه جریان غرب و بیگانه بر مقدرات مسلمانان و به‌ویژه تحمیل رژیم آپارتاید صهیونیستی بر غرب آسیا بوده، اسلام‌هراسی وجوه جدیدی پیدا کرد.

دکتر مجیدی با بیان اینکه در چهل سال گذشته، شاهد فرازو‌فرودهای این جریان‌های اسلام‌هراسانه و ایران‌هراسانه به بهانه‌های مختلف بوده‌ایم و حتی به اشغال مستقیم سرزمین‌های اسلامی منجر شد که نشان می‌دهد ریشه این جریان‌ها عمیق‌تر است و نباید ساده‌انگارانه با آن برخورد کرد، افزود: جریان‌های افراطی به نام دین و اسلام هم بهانه‌ها را کامل کرد و عقبه مشکوک شکل‌گیری این جریان‌ها، پروژه‌ای بودن آنها را تقویت کرد.

وی ضمن اشاره به زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این توهین‌ها، به تشریح پیامدها و راهکارها پرداخت و گفت: اگر این مساله، مدیریت جهانی نشود، تهییج احساسات و عواطف2 میلیارد نفر، به آنارشی جهانی منجر خواهد شد. از سوی دیگر همزیستی ادیان را به مخاطره می‌اندازد و این سطح از هشدار، هشداری جهانی است.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی، با اشاره به پیامدهای احتمال نقض گفتگوهای بین‌المللی، به چالش کشیده شدن قوانین بین‌المللی، تهدید برای آزادی بیان با این اقدامات هتاکانه، بر ضرورت ایجاد گفتگوهای علمی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: باید بر مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در این رابطه توجه شود و درنظر داشت که جنگ‌های مذهبی و اعتقادی از پیامدهای این حرکت‌های افراطی است.

دکتر مجیدی با تاکید بر ضرورت اجماع‌سازی میان موحدان جهان، اظهارداشت: به‌رغم اختلافات، اجماع نظری کلی میان موحدان جهان وجود دارد. باید آن را راهبردی کنیم تا سند راهبردی در ارتباط با پرهیز از تعرض به مقدسات تدوین شود.

وی اختلاف‌افکنی میان اسلام و مسحیت را از اهداف هتاکان برشمرد و ادامه داد: این پدیده باید به اتحاد امت اسلامی و جریان‌های اسلام‌گرا در جهان کمک کند. سازمان همکاری اسلامی نیز می‌تواند محور قرار گیرد و اعلامیه‌ای به نام اعلامیه حقوق بشر اسلامی، می‌تواند پشتوانه این حرکت در گفتگوهای حقوقی این سازمان با صحنه بین‌الملل باشد.

دکتر مجیدی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت مجمع عمومی سازمان ملل که ماه آینده برگزار می‌شود، استفاده کرد و ابتکار تصویب شده در سازمان همکاری اسلامی درخصوص رایزنی با اتحادیه اروپا و تعیین گزارشگر اسلام هراسی در سازمان ملل پیگیری شود، گفت: باید از هم‌اکنون این ابتکارها پیگیری شوند. ضمن اینکه در مجامع دیگر، از جمله عدم تعهد نیز این مسائل مورد پیگیری قرار گیرند. استفاده از این ظرفیت راهگشا است. گروه 77 و چین نیز ظرفیت مهمی است. در ماه اکتبر، اتحادیه بین المجالس آسیایی، نشستی دارد و این هم فرصتی است که باید از آن بهره برد. باید پارلمان‌های ایران و عراق مبتکرانه وارد عرصه شوند و این ایده را راهبری کنند.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر ضرورت جرم‌انگاری این اقدامات و بررسی ابعاد حقوقی آن با اجماع‌سازی اسلامی، اظهار داشت: شورای حقوق بشر نیز در ماه‌های اخیر تحرکات متعددی داشته و قطعنامه تصویب شده آن، مقدمه خوبی است. ضمن اینکه اقدامات مردمی و فردی، در قالب تحریم کالاهای سوئدی ابزار مهمی است. همچنین باید از ظرفیت دیپلماسی مکمل نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید مبتکرانه بتوانیم جهانیان را با قرآن آشنا کنیم، بر داشتن پیوست رسانه‌ای برای فعالیت‌ها و نقشه راه در قالب راهبردی کلی تاکید کرد و کاهش و قطع روابط دیپلماتیک را یکی از راه‌های مقابله دانست و در عین حال گفت: باید ارتباطات‌مان را با جامعه اسکاندیناوی تقویت کنیم و نمایندگی‌های ما فعال‌تر شوند و مانع خواست برخی برای ایجاد محدودیت در روابط شویم.

0 Comments