جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي مطرح کرد

پیشنهاد ایران برای صلح در منطقه

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: منطقه هم از این همه کشتار و تجاوزگری که در خود می‌بیند، خسته شده؛ جمهوری اسلامی ایران طرح‌ها و پیشنهادهایی برای پایان دادن به این وضعیت دارد.

دکتر سیدکمال خرازی درنشست چهاردهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیران خارجه پس از انقلاب اسلامی و جمعی از سفرا و نمایندگی های مقیم تهران برگزارشد، تصریح کرد: برای تحقق این هدف، باید موضوعی را برای گفتگو انتخاب کرد که بر سر آن اختلافی وجود نداشته باشد.

وی افزود: یکی از این مسائل که اختلافی بر سر آن بین کشورهای منطقه وجود ندارد، تمدن عظیم اسلامی است. ما میراث‌دار این تمدن هستیم و همه کشورها به آن افتخار می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تبیین ظرفیت‌های موجود برای احیای تمدن اسلامی گفت: نیاز به خودآگاهی وجود دارد؛ کافی است به این پاسخ دهیم که اگر این همه پولی که صرف جنگ شده، صرف توسعه علمی می شد، چه وضعی داشتیم.

دکتر خرازی ادامه داد: در این راستا، گفتگو میان متفکران کشورهای اسلامی کارساز است، می‌تواند تمدن اسلامی را احیا کند و سبب حل اختلافات شود.

 

جشن پیروزی انقلاب؛ همزمان با بحران جدی در جهان

وی با اشاره به اینکه سه شعار اصلی انقلاب اسلامی، آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است، گفت: هزینه سنگینی برای تحقق این سه شعار مهم پرداخته‌ایم؛ چه در ابتدای انقلاب که با تروریسم روبرو بودیم؛ بعد از آن جنگ، بعد تحریم و تداوم تروریسم چه در داخل و چه در منطقه، همگی از جمله این هزینه‌هاست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: مبارزه با دشمن هزینه دارد و ملت ایران این آمادگی را نشان داده که در راستای اهداف و انقلاب، هزینه را تقبل کند.

دکتر خرازی با بیان اینکه امروز برای چهلمین سال، پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم، در حالی که دنیا با یک بحران جدی روبروست، گفت: امروز شاهد ناکامی امپریالیسم و کاپیتالیسم، بعد از ناکامی فاشیسم و کمونیسم هستیم. آمریکا که زمانی نماد سرمایه‌داری بود، حالا بر اثر شکست نظام سرمایه‌داری، به جای رقابت، به زورگویی و اقدامات تنبیهی رو آورده است.

وی ادامه داد: این یک نوع امپریالیسم جدید است و امپریالیسم مالی نام دارد. از این طریق تلاش دارند دنیا را زیر سلطه ببرند و دیگران را با تنبیه، فرمانبردار خود کنند.

باج‌خواهی آمریکا در قالب امپریالیسم مالی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی باج‌خواهی دولت آمریکا از چین، روسیه و حتی اروپا را مثالی در این باره خواند و گفت: آمریکا حتی شروع به باج خواهی امنیتی کرده است. رئیس جمهور آمریکا می گوید دیگر کشورها باید برای امنیت خود هزینه بپردازند و در این مسیر، از اموال و سرمایه آن‌ها باج خواهی می‌کند.

دکتر خرازی در این راستا به وضعیت عربستان اشاره کرد و گفت: عربستان که روزی اعتباری در دنیا داشت، حالا با سیاست های نامعقول خود همانند کشتار انسان‌های بی‌گناه در یمن یا قضیه قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری سعودی، پایه های حکومتش را سست کرده است، به طوری که حتی یاران قدیمی‌اش هم از او دوری می کنند.

وی مذهب، اتحاد خاندان سلطنتی و ثروت و نفت عربستان را سه پایه قدرت دولت در عربستان توصیف کرد و گفت: با پیگیری سیاست های غلط، هر سه پایه لطمه دیده است؛ به طوری که نوع حرکات بن سلمان در عربستان به نام مدرنیسم، حساسیت های مراکز مذهبی را برانگیخته و پایه مذهبی را متزلزل کرده؛ خاندان سطلنتی هم دچار اختلاف شده و ثروت این کشور هم با باج‌خواهی 400 میلیارد دلاری، به تاراج رفته است.

ناکامی مشهود عربستان در منطقه

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ناکامی عربستان در منطقه مشهود است و در یمن و سوریه، در ازای هزینه‌های هنگفت، دستاوردی نداشته است، تاکید کرد: عربستان به خاطر سیاست های نامعقولی که پیگیری کرده، چاره ای جز فرمانبرداری از آمریکا ندارد.

دکتر خرازی تصریح کرد: این در حالی است که ایران به رغم 40 سال تحریم، به همت مردم و ایثار، با ثبات ترین کشور در این منطقه است. دنیا می‌داند که ایران گوش به فرمان هیچ قدرت خارجی نیست و هیچ کشوری نمی تواند آمال خود را بر کشور ما تحمیل کند.

وی ادامه داد: مردممعجزه ایمان و وفاداری به انقلاب را به نمایش گذاشته‌اند. جمهوری اسلامی متکی به هیچ قدرتی نیست، بلکهاتکایش به ایمان و مردم خود است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در این میان هر کشوری که از ما کمک خواسته، ما به آن کشور کمک کرده ایم. زمانی که رژیم عراق کویت را اشغال کرد، ما این اقدام را محکوم کردیم. وقتی در ترکیه کودتا شد، ما اولین کشوری بودیم که آن را محکوم کردیم. از نظر ما، علاوه بر امنیت خودمان، امنیت دیگران نیز مهم است.

ایران عامل ثبات‌بخش منطقه

دکتر خرازی با اشاره به اتهاماتی که آمریکا علیه ایران مطرح و ادعا می‌کند ایران عامل ناامنی در منطقه است، گفت: آیا ما منطقهرا ناامن کردیم یا رفتیم خون دادیم تا امنیت منطقه برقرار شود و عامل ثبات بوده ایم؟

وی تاکید کرد: این ائتلاف آمریکایی است که موجب ناامنی در منطقه شده است. چه کسانی از داعش و جبهه النصره حمایت کردند؟ چه کسانی این گروه‌ها را ظرف چند هفته به یک لشکر تروریستی تبدیل کردند؟

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: نفوذی که ایران در منطقه دارد، بر خلاف آمریکا، نفوذی طبیعی و معنوی است، چرا که برای کمک رفته‌ایم، نه برای گرفتن سهم. می گویند ایران چهار پایتخت عربی را تسخیر کرده است؛ در حالی که ما قلب انسان ها را تسخیر کرده ایم. وقتی خدمت می کنید، قلب انسان ها را تسخیر می کنید. این نفوذ گناه نیست. منطقه ما سال هاست دچار تنش و خونریزی است. باید چه می‌کردیم؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *