جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

میانجی گری واشنگتن در تنش عربی فریبکاری است

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رئیس مرکز استراتژی های سیاسی روسیه گفت: مجادله بین عربستان سعودی و قطر که به بروز بحران شدید بین کشورهای عربی منجر شده، پیامد سیاست ها و اقدامات مخرب و مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس است.

سرگئی میخییف روز سه شنبه گفت: آمریکا فقط راهبرد تنش زایی در منطقه را اجرا می کند تا شرایط مداخله بیشتر در کشورهای مختلف با هدف تامین منافع راهبردی، سلطه جویی و برتری ژئوپلیتیک خود را فراهم کند و این روند به رویکرد همیشگی واشنگتن تبدیل شده است.
مقام روس تاکید کرد: در دوره باراک اوباما هم سیاست های آمریکا همین شیوه بود و ترامپ نیز برای ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه تلاش می کند.
میخییف گفت: هیچ شکی نیست که آمریکا برای میانجیگری بین عربستان سعودی و قطر تلاش می کند تا از این راه افکار عمومی را گمراه کرده و خود را دوست کشورهای عربی معرفی کند.
وی همچنین ادامه داد: نباید از یاد ببریم که اهداف اصلی آمریکا ایجاد تفرقه در خاورمیانه و خصومت آفرینی کشورهای عربی علیه ایران است و حتی برای تنش آفرینی بیشتر به اختلاف افکنی بین اعراب هم تمایل دارد.
کارشناس روس افزود: آمریکا صدها میلیارد دلار به کشورهای منطقه خاورمیانه سلاح و تجهیزات جنگی می فروشد و عقد قرارداد تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری با عربستان سعودی هم نشانه ای از تلاش های گسترده واشنگتن برای حفظ این بازار جنگ افزاری است.
میخییف ادامه داد: تصادفی نیست که مجادله بین عربستان سعودی و قطر پس از سفر ترامپ و برگزاری نشست ریاض رخ داد و در واقع بخشی از نقشه کاخ سفید برای تسلط بر خاورمیانه و استعمار کشورهای منطقه با هدف اصلی غارت منابع و ثروت ملت ها است.
کارشناس ارشد روس گفت که هدف دیگر ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا ایجاد بهترین شرایط برای رژیم صهیونیستی متحد نزدیک واشنگتن است تا امنیت این رژیم کامل تامین شود و هیچ خطر تهدید کننده ای وجود نداشته باشد.
رئیس مرکز استراتژی های سیاسی روسیه همچنین افزود: در واقع وضعیت کنونی و تنش پیش آمده بین کشورهای عربی، بیشتر به نفع اسراییل است که حداکثر تلاش را برای گرفتن امتیاز بکار می گیرد.
وی در ادامه پیش بینی کرد که اقدام های آمریکا به وضعیت کنونی محدود نمی شود و مهم ترین محور تلاش های این کشور حول محور ایران هراسی خواهد بود که بخش عمده سیاست های کاخ سفید را متوجه خود کرده است.
میخییف گفت: در چارچوب این تلاش ها، آمریکا ادعاهای بیشتری علیه ایران مطرح می کند تا رویارویی ها در خاورمیانه بیشتر شود و در این میان از برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی نیز به عنوان بازیچه استفاده خواهد کرد و اقدام های گسترده تری برای افزایش فعالیت گروههای تروریستی همچون داعش انجام می گیرد که بر اوضاع منطقه تاثیر خواهد گذاشت.
وی تاکید کرد: آمریکا به هیچوجه به سرکوب گروههای تروریستی علاقه ندارد و به همین دلیل در شرایط کنونی برای ادامه حمایت برخی متحدان خود از آنها تلاش می کند. از سوی دیگر، هیچ بعید نیست با افزایش پنهانی کمک ها، تروریست ها در کشورهایی مانند سوریه و افغانستان به تحرکات جدیدی دست بزنند.
مقام روس در پایان مصاحبه تصریح کرد: هدف این تلاش ها، تامین شرایط باقی ماندن آمریکا در خاورمیانه و استقرار نیروها و پایگاههای خود در کشورهای مورد نظر است که برای ملت های منطقه زیان دارد، زیرا پیامدهای آن تلفات سنگین تر انسانی و خسارت های بیشتر مادی خواهد بود.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *