جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

راه برون‌رفت ایران از رقابت‌های منفی منطقه ای

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: قدرت جمهوری اسلامی ایران، مبنای بازدارندگی دارد و این مبنا در آموزه های دینی و همچنین در راهبرد حضرت امام(ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی)، به این معنا است که ما به اندازه ای قدرتمند باشیم که نه تنها کسی نتواند به ما حمله نکند بلکه نتواند به فکر حمله کردن نیز به بیفتد.

امیر حیات ­مقدم رئیس پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: امروز دنیا کاملا آگاه است که توان موشکی جمهوری اسلامی ایران تنها برای بازدارندگی دشمنان انقلاب اسلامی تقویت شده است ولی برای اینکه رقابت های منطقه ای به رفاقت های منطقه ای تبدیل شود، بهتر است یک پیمان عدم تعرض با تمام کشورهای منطقه حتی با کشور عربستان منعقد شود تا تمام کشورهای منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران احساس امنیت کنند و رقابت در مسیر واقعی شاخص های علمی، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد.

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این گفتگوست.

پرسش: توان بازدارندگی جمهوری اسلامی با توجه به تحولات اخیر در منطقه چگونه حفظ و تقویت شده است؟

توانی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد مبنایش بازدارندگی است. بازدارندگی راهبردی است که از آموزه های دینی، قرآن مجید و سنت گرفته شده است. بنا به همین مبانی، از گذشته تا کنون هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری هجوم نبرده است و نخواهد برد. در جنگ ایران و عراق هم هیچگاه ایران به عراق حمله نکرد بلکه این رژیم بعث بود که به انقلاب اسلامی و ایران حمله کرد. بنابراین قدرت جمهوری اسلامی ایران، مبنای بازدارندگی دارد که این مبنا در آموزه های دینی، توان بازدارندگی در راهبرد حضرت امام(ره) و امام خامنه ای به این معنا است که ما به اندازه ای قدرتمند باشیم که نه تنها کسی نتواند به ما حمله نکند بلکه نتواند به فکر حمله کردن نیز به بیفتد. در همین راستا نیز در چند سال گذشته ایران در حوزه های مختلف توان خود را گسترش داده است. هر چند نیروهای مسلح ایران به لحاظ تیپ و لشگر، به لحاظ عددی اضافه نشده اند ولی از جهت انسجام و تخصص در ابعاد مختلف توسعه پیدا کرده است. مخصوصاً از بعد موشکی که توان بازدارندگی بسیار قوی‌ای محسوب می شود. امروز دنیا کاملا آگاه است که توان موشکی جمهوری اسلامی ایران تنها برای بازدارندگی دشمنان انقلاب اسلامی تقویت شده است. یک موشک جمهوری اسلامی به هیچ کشوری شلیک نخواهد شد ولی طبیعی است که اگر به موشکی به سمت ایران شلیک شود، در راستای رهبرد بازدارندگی،  که به معنای وارد کردن ضربه دوم است ایران هم به سمت دشمن شلیک خواهیم کرد. براین اساس جمهوری اسلامی تا کنون به هیچ کشوری ضربه اول را نزده و هیچ وقت هم این اقدام را نخواهد کرد.

 

پرسش: با وجود تشدید رقابت‌های منطقه‌ای، رویکرد و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات چیست؟

در بحث منطقه ای، موضوعی که پیش آمده بحث ایران هراسی و شیعه هراسی است که این مسئله سوغات نامبارک آمریکا به طور مشخص و انگلیسی ها در منطقه است. و این در حالی است که ایران با هیچ یک از کشورهای منطقه دشمنی ندارد. اما از آنجا که امروزه مفهوم رقابت تغییر کرده و از چانه زنی صرف خارج شده و به قدرت درون زای هر کشوری بدل شده است، برای اینکه رقابت در مسیر اصلی خودش قرار گیرد و رقابت های منطقه ای به رفاقت های منطقه ای تبدیل شود، پیشنهاد می شود که یک پیمان عدم تعرض با تمام کشورهای منطقه حتی با کشور عربستان منعقد شود تا تمام کشورهای منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران احساس امنیت کنند و رقابت در مسیر واقعی شاخص های علمی، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد. با صراحت می گویم که توان نظامی ایران علیه هیچ کشوری در منطقه استفاده نخواهد شد. به این دلیل که بنای جمهوری اسلامی ایران بر ضربه اول نیست. در مدت حدود چهل سال عمر مبارک انقلاب اسلامی هم ثبت نشده که جمهوری اسلامی ضربه اول را به کشوری زده باشد و هیچگاه هم نخواهد زد. این مسئله به عنوان راهبرد کلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. ما در منطقه به دنبال قدرت برتر منطقه ای هستیم، اما مفهوم قدرت منطقه ای، تهیه و تجهیز انبارهای تسلیحات و مهمات نیست بلکه قدرت منطقه ای، شامل شاخص های دیگری همچون شاخص علمی، سیاسی و … می شود که امروزه در همین راستا بویژه در عرصه علمی، تلاش های خوبی شده است. انتخابات اخیر ریاست جمهوری که با مشارکت بیش از چهل و یک میلیون نفر همراه بود، نماد قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که قدرت ممتازی به وی بخشیده به طوری که هیچ یک از کشورهای منطقه از چنین قدرتی برخوردار نیستند. شاخص های قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی شامل تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین بعد نظامی است. شاخص نظامی، در قدرت منطقه ای کم اهمیت نیست با وجود این  مجموعه تمام شاخص هاست که قدرت منطقه ای را تبیین می کند. جمهوری اسلامی به استثناء رژیم صهیونیستی، نسبت به دیگر کشورهای منطقه اعلام رفاقت می کند و آمادگی دارد تا با تمام کشورهای منطقه ارتباط حسنه داشته باشد. امیدوار هستیم یک یا دو کشوری که دچار برخوردهای تکبر آمیز هستند از حالت استکباری خارج شوند و بتوانیم ارتباطات تعریف شده ای با این کشورها داشته باشیم.

 

پرسش: توان بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی برای چه سناریوهایی طراحی شده است؟

چنانکه اشاره کردم توان بازدارندگی ما برای وارد کردن ضربه دوم، تهیه و طراحی شده است. این توانی که ما داریم برای انهدام و نابودی تروریسم در منطقه است. همچنانکه اگر توان بازدارندگی نبود، نفوذ از مرزهای جغرافیایی برای داعش کار سختی نبود، هرچند همین الان هم به دلیل مرز گسترده ای که داریم نفوذ برای داعش و گروه های تروریستی سخت نیست ولی به این مسئله واقف هستند که اگر نفوذ کنند منهدم می شوند. این توان بازدارندگی جمهوری اسلامی است که مانع شده تا داعش که بخش عظیمی از یک کشور را تصرف کرده، جرأت عبور از مرزهای ایران را نداشته باشد. داعش و گروه های تروریستی تکفیری می دانند که اگر اقدام به نفوذ به کشور ما کنند از بین می روند. بازدارندگی یعنی ایجاد هراس در دل دشمنی که قصد تجاوز دارد. تروریسم بحث عمده بین المللی، منطقه ای و ملی محسوب می شود که تمام توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم برنامه ریزی شده است. انشالله از توان موجود به نحو احسن استفاده شود و ریشه تروریسم در منطقه از بین رفته و مردم کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن در کمال آسایش و آرامش زندگی کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *