جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

از کاتیوشا تا اس-400: تصاویری از تمرین رژه پیروزی بر آلمان نازی در شهر سن پترزبورگ روسیه

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از تمرین رژه پیروزی بر آلمان نازی در شهر سن پترزبورگ روسیه به شما تقدیم می شود. این رژه در روز 9 ماه مه هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی مردم شوروی برگزار می شود.

ساخت طالبان: قصر تروریسم شرقی

ساخت طالبان: قصر تروریسم شرقی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: داعش همانند گذشته، حربه ای به دست قدرت های متخاصم فرامنطقه ای است که تحت نظریه بی ثبات سازی در آسیا، برنامه خود را پیش می برد. فعال سازی جمجمه های فکری داعش، تلاش برای گسترش حلقه های هدف گیری و ایجاد شبح ترسناک این پدیده ی خودساخته طالبان، تحت نظر استخبارات طالبان، نشان می دهد که داعش برای افغانستان نه، بلکه برای منطقه منحیث یک مدل کار آمد و خوب طراحی شده است تا منطقه را دچار استحاله امنیتی کند.

دفاع هوایی پاشنه آشیل اتحادیه اروپا

یک نشریه غربی در مطلبی با استناد به گفته‌های دانشمندان و کارشناسان به نقص‌ها و کمبودهای فراوان در دفاع هوایی اتحادیه اروپا و ناتو اشاره کرد و آن را بزرگترین نقطه ضعف این اتحادیه دانست.

یکی از ثمرات طوفان‌الاقصی بیداری وجدان‌های دانشجویان است

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر در دیدار شیخ علی خطیب، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بیان کرد که یکی از ثمرات مهم حماسه طوفان الاقصی، بیداری بی‌سابقه وجدان های مردم و دانشجویان در ایالات متحده آمریکا بود.

گسترش اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در انگلیس

لندن – ایرنا – هم‌زمان با تداوم اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا، دانشجویان انگلیس نیز به‌پا خواسته و با تحصن در حیاط دانشگاه‌ها، خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و توقف جنگ در غزه هستند.

حمله راکتی مقاومت به «نتساریم»

منابع فلسطینی در حالی از حمله مقاومت به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی خبر دادند که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تا ساعاتی دیگر جلسه مهمی برگزار خواهد کرد….

Loading

ایران، چین و نقش ایتالیا

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: روزنامه ایتالیایی ایل جورناله بااشاره به طرح راه جدید ابریشم می نویسد : طرح یک کمربند، یک جاده، یک طرح مدبرانۀ سیاسی - اقتصادی به شمار می آید که چینِ شی جین پینگ به منظور نزدیک شدن به اروپا از طریق سرمایه گذاری ها و منافع مشترک با کشورهای آسیای میانه طراحی کرده است.

قارۀ آسیا بیش از پیش می رود که به مرکز حساس جغرافیای سیاسی جهان تبدیل شود. از خاورنزدیک گرفته تا خاوردور منافع قدرت های جهانی و منطقه ای با هم در تضادند و درک بازی اتحادها و درگیری ها که از ویژگی های این بستر آسیایی است، کار دشواری است. خاورمیانه به ویژه با جنگ های ابدی اش در طول زمان به الگوی گذر از یک نظام تک قطبی به رهبری آمریکا به یک نظام چندقطبی تبدیل شده است که در آن ابرقدرت های جهانی به منظور کسب رهبری منطقه همدیگر را به چالش می کشند و در عین حال بازیگران نوظهور در مقیاس منطقه ای بر گسترش نفوذ خود تأکید دارند.
در این موقعیت بی ثباتی مطلق و شک و تردید در خصوص آینده، ایران و چین دو بازیگری به شمار می آیند که به منظور درک تحولات نه تنها مربوط به سیاست آسیا بلکه همچنین مربوط به روابط میان شرق و غرب، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند. هر دوی این کشورها با تفاوت های ریشه ای که دارند، دو دیدگاه جهان به شمار می آیند که با غرب اروپایی و آمریکایی در تضاد می باشند لیکن در عین حال هر دو به سبب منافع اقتصادی بیش از سیاسی به سوی غرب می نگرند و ایتالیا در این میان نمی تواند علاقه ای به برقراری روابط بیش از پیش مستحکم تر با این کشورها نداشته باشد.
به منظور درک بهتر نقش پکن و تهران در خاورمیانه و موضع ایتالیا در قبال این دو کشور مهم قارۀ آسیا، تعدادی پرسش برای آلبرتو برادانینی، سفیر پیشین ایتالیا در ایران (بین سال های ٢٠٠٨ و ٢٠١٢) و در چین (بین سال های ٢٠١٣ و ٢٠١۵) مطرح ساخته ایم. وی امروز ریاست مرکز مطالعات مربوط به چین معاصر را بر عهده دارد.
سفیر برادانینی، شما نمایندۀ ایتالیا ابتدا در ایران و سپس در چین بوده اید. سیاست خارجی ایتالیا را در رابطه با آسیا در دولت های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟
سیاست خارجی ایتالیا فاقد استقلال واقعی است. بنا بر این از ایتالیا به عنوان یک کشور مستقل یاد نمی شود. دولت های ایتالیا مفهوم تحریف شده ای از وفاداری را در رابطه با به اصطلاح متحدان (در وهلۀ اول آمریکا) و در اروپا نیز در رابطه با سه گروه حاکم یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس که کم ترین توجهی به نیازها و منافع ما نشان نمی دهند، بر منافع ملی که گاهی نیز بنیادین به شمار می آیند، ترجیح می دهند. در رابطه با سیاست ایتالیا در قبال آسیا ابهامی مشاهده نمی شود. ورای قاموس جذاب بیانیه های رسمی، خلایی نهفته است که در کنار شناخت اندک از سناریوها و یک کسری بودجۀ سازمان یافته قرار می گیرد که هیچ دولتی هرگز به آن نمی پردازد. در ضمن لازم به ذکر است که شایستگی های اقتصادی – تجاری بین المللی را تسلیم اتحادیۀ اروپا نموده ایم که نهادهای اروپایی در رابطه با آنها به جای ایجاد توازن میان منافع تمامی کشورهای عضو به طور سیستماتیک منافع کشورهای قدرتمند و در وهلۀ اول آلمان و اقمارش را که در بروکسل مواضع کلیدی اتحادیۀ اروپا را تحت کنترل دارند، غالب می گردانند.
با توجه به تجربۀ شما به عنوان سفیر، چه تصوری در خصوص احساسی که در پکن و تهران نسبت به ایتالیا وجود دارد، داشته اید؟
به عقیدۀ پکن ایتالیا اساساً به عنوان بازار خروجی محصولاتش و نیز برای برخی سرمایه گذاری هایش اهمیت دارد. کسری بودجۀ تجاری ایتالیا در ده سال اخیر بین ١۵ الی ٢٠ میلیارد یورو بوده است. بنا بر این هر ساله ایتالیا علاوه بر رنج بردن از رقابت بد عهدانه در بازارهای ثالث که زمانی ساخت ایتالیا برگ برنده را داشت، چکی را برای آن مقداری که به نفع جمهوری خلق چین است، می کشد. چشم پوشی ایتالیا از حاکمیت پولی و یک جهانی سازی بدون قاعده (پکن در این راستا منافع عظیم خود را کسب می کند) صنعت ما را به زانو درآورده است. چین در ضمن احساس می کند که ایتالیا تحت نفوذ فساد گسترده و جنایت سازمان یافته قرار دارد. این در حالی است که طبقۀ سیاسی حاکم این کشور بی ثبات و کمرنگ می باشد. در رابطه با اتحادیۀ اروپا پکن خوب می داند که سایر کشورها در رابطه با مباحث اقتصادی که برای آن حائز اهمیت می باشد، تصمیم گیری می کنند و نه به طور قطع ایتالیا. نباید فریب واژه هایی را بخورند که در بیانیه های رسمی که به مناسبت دیدارهای سیاسی مشاهده می شوند، بخورند. فقط صحبت از تربیت مناسب است. در رابطه با خاورمیانه تهران شاهد آن است که ایتالیا حتی در حوزه هایی که بیش از همه رنج می برد، به عنوان مثال حوزۀ مهاجرت، از یک نقش مهم در تصمیماتی که توسط سایر کشورهای مهم اتخاذ می شود، برخوردار نیست. بنا بر این عجیب نیست اگر خواستار بازگشت های مشروع حتی در عرصۀ تجاری باشیم (در صورتی که آمریکایی ها به ما اجازۀ امضای تعدادی قرارداد را بدهند. مسئله ای که بعد از دستیابی به توافق هسته ای امروز از نظر قانونی مجاز است). هیچ واقعۀ ملموسی در پی این اعلان عمومی که روسیه به طور قطع یک دشمن نیست (با توجه به این که سایۀ یک استدلال وجود ندارد)، محقق نگردیده است: مانند همیشه این آمریکایی ها خواهند بود که تصمیم خواهند گرفت که آیا می توانیم بار دیگر به طور عادی به تجارت با مسکو بپردازیم یا خیر و چه زمان این کار را انجام دهیم.
ایران نقشی مهم در خاورمیانه ایفا می کند و سهم مهمی در جنگ سوریه و نبرد علیه دولت اسلامی دارد. شما چگونه چشم انداز ساخت به اصطلاح هلال ماه شیعی را از ایران گرفته تا لبنان ارزیابی می کنید؟
صحبت از یک سناریوی پیچیده است. من شخصاً معتقدم که سیاست منطقه ای ایران هنوز هم دارای ماهیت اساساً دفاعی می باشد. ایران احساس کرد که مورد تهدید قرار گرفته است و ممکن است متحمل یک تهاجم نظامی از سوی آمریکا و یا اسرائیل گردد. با ورود ترامپ به کاخ سفید که حتی خواستۀ خود را مبنی بر یک تغییر رژیم در تهران علنی ساخت، این احساس بیشتر تقویت گردید.
آیا درگیری میان عربستان سعودی و ایران می رود که منطقۀ خاورمیانه را به آتش بکشد و خطر وقوع جنگی در مقیاس وسیع را به همراه دارد یا این که می توان باور کرد که به یک راه حل مصالحه آمیز دست خواهیم یافت که مانع اوج گیری نظامی گردد؟
من اعتقادی به یک جنگ قریب الوقوع میان این دو کشور ندارم. هدف این اوج گیری ظاهری که ما شاهدش هستیم و ورای آن نمی تواند دست آمریکا را مشاهده نکرد، دوگانه است. اعمال فشار بیشتر بر ایران از طریق کشورهای عرب منطقه که با این وجود با متحد بودن فاصلۀ بسیاری دارند و نیز فروش تسلیحات آمریکایی به هر کس و در وهلۀ نخست به ریاض.
ایران و چین کشورهایی هستند که دارای روابط حسنه ای اعم از دیپلماتیک و نیز تجاری می باشند. آیا می توانیم آنها را متحد بدانیم یا این که صحبت از یک همسویی سادۀ منافع است؟
این دو کشور از نظر عقیدتی و فرهنگی در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. از یک سو یک حکومت دینی که با نوگرایی سر جنگ دارد و از سوی دیگر یک جهان نادین محور و بی عقیده که آماده است در همان نوگرایی به نقش آفرینی بپردازد. با وجود این، در این گذر تاریخی منافع آنها در قالب مصلحت اندیشی با یکدیگر همسو شده اند. چین و ایران همراه با روسیه که ضلع سوم این مثلث است، قصد دارند طمع قدرت آمریکا در آسیا (شرقی، خاورمیانه و مرکزی) را مهار کنند.
جادۀ جدید ابریشم شامل چه چیزی می شود و چقدر می تواند روی ثبات خاورمیانه و آسیای میانه تأثیرگذار باشد؟
به اصطلاح راه جدید ابریشم (طرح یک کمربند، یک جاده) یک طرح مدبرانۀ سیاسی – اقتصادی به شمار می آید که چینِ شی جین پینگ به منظور نزدیک شدن به اروپا از طریق سرمایه گذاری ها و منافع مشترک با کشورهای آسیای میانه طراحی کرده است. راهبردی که به علل مختلف باعث نگرانی آمریکایی ها می گردد که البته به خودی خود تأثیر قاطعی روی وقایع خاورمیانه نخواهد داشت.
آیا ممکن است ما به یک پایانۀ ژئوپلیتیک چینی در اروپا تبدیل شویم و به لطف برقراری روابط با پکن نقش خود را در درون اتحادیۀ اروپا تغییر دهیم؟ به نظر می رسد یونانِ سیپراس با مخالفت خود با اعلامیۀ اتحادیۀ اروپا در خصوص نقض حقوق بشر در چین، در این جهت حرکت می کند.
گمان نمی کنم که چنین رویدادهای جزئی بتوانند چشم انداز کلی روابط میان چین و اروپا را که امروز به نفع کامل چین است (به استثنای آلمان) که بر تجارت و سرمایه گذاری متمرکز شده اند، تغییر دهند. در خصوص حقوق بشر که اندیشۀ آن همچنان میان چین و غرب متفاوت است، سال هاست که اعتبار آمریکا دچار سقوط آزاد شده است و قدرت اقتصادی چین این امکان را به آن می دهد که تمامی اتهامات حتی اگر هم موجه باشد، رفع نماید. سرانجام ایتالیا به منظور تبدیل شدن به یک پایانۀ ژئوپلیتیک مهم در نگاه پکن باید از توانمندی های سیاسی و اقتصادی برخوردار گردد که فاقد آن است و در ضمن نباید کشوری دستخوش بحران عمیق سیاسی و اقتصادی که ما شاهدش هستیم، باشد.
ایتالیا به منظور جذب سرمایه های چین در حیطۀ طرح یک کمربند، یک جاده، چکار باید بکند؟
در نظر چینی ها سرمایه گذاری ها در حیطۀ طرح یک کمربند، یک جاده باید به سمت کشورهای همسایه (یا واسطه) آسیای میانه (راه زمینی ابریشم) و جنوب شرق آسیا (راه دریایی ابریشم) و سایر واسطه های میان چین و اروپا هدایت شوند. ایتالیا به منظور کسب نتیجه از حضورش در طرح های مورد بحث باید به رقابت بپردازد. به لحاظ کمک های مالی (با مطرح ساختن در وهلۀ اول کمک هایی که به بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا (AIIB) واریز گردیده، توانمندی ها و فن آوری ها و نشان دادن کارآیی و تمامیت که متأسفانه ما فاقد آن هستیم). خطر فراوان همانا جمع کردن ذراتی چند نسبت به کشورهای شمال اروپا (یا آسیا) است که سازمان یافته و دارای قابلیت می باشند.
آقای سفیر، به عنوان آخرین تحلیل آیا شما معتقدید که ایتالیا بتواند باز هم برای خود یک سیاست خارجی داشته باشد یا این که ما به سبب تصمیماتی که در سیاست بین المللی اتخاذ می کنیم در حال تسلیم کردن حاکمیت خود هستیم؟ آیا به راستی از منافع خود محافظت می کنیم؟
به دلایل تا حدودی واقعی (دیگر کشورهای دارای حاکمیت کامل مانند یک زمان وجود ندارند) و تا حدودی مرهون کمبودهای ملی (کمبودهای همه گیر که کمتر مورد توجه دولت هایی بوده که در دهه های اخیر بر مسند قدرت بوده اند)، معتقدم که امروز ایتالیا (منظور کسانی است که در عرصۀ دولتی و خصوصی نمایندۀ آن هستند) قادر نباشد آن طور که باید از منافع خود نه تنها در آسیا و خاورمیانه بلکه حتی و به اندازه ای حتی بیشتر در اروپا، دفاع کند.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *