جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل

روسیه و چین هر دو در حالت رقابت با آمریکا هستند، هرچند در مورد روسیه عملاً وارد فاز باز و آشکار شده است اما در مورد چین هنوز کاملاً خود را نشان نداده ولی حداقل، ایده مقابله مشترک با مهار دوگانه ایالات متحده در مسکو و پکن مورد حمایت قرار می‌گیرد.

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.
Loading

شکست تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کارشناس روابط بین الملل گفت: آمریکا در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران به حداکثر خواسته خود یعنی انتشار یک بیانیه یا قطعنامه علیه تهران نرسید و در اقدام خود شکست خورد.

مهدی مطهرنیا درمورد تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درمورد ناآرامی ها در ایران افزود: با توجه به قدرت لابی گری آمریکا و امکان پیوستن بعضی دولت های اروپایی برای تشکیل نشست درباره آشوب های داخلی ایران، این جلسه شب گذشته با محوریت حقوق بشر برگزار شد که باید بپذیریم که طرح مسایل مربوط به ناآرامی های داخل کشور در بستر پرونده حقوق بشر با این اقدام کلید خورد.
وی ادامه داد: گرچه این جلسه در نهایت به یک تصمیم گیری عملیاتی در راستای فشار بر جمهوری اسلامی ایران منجر نشد و کشورهای متفاوتی در حمایت از تهران براساس اخبار موجود وارد شدند اما همگی در سخنرانی های خود تلاش کردند که در ضمن ایجاد یک فضای تلطیف شده در ارتباط با برخورد آمریکا با تهران به نقد رفتارهای هیات حاکمه تهران در برخورد با معترضان روی آوردند و خواهان ایجاد فضای مثبت طبق قوانین موجود در ایران برای استفاده از حق اعتراض شوند.
تحلیلگر بین‌الملل و آینده پژوه سیاسی افزود: نمایندگان کشورهای چین، انگلیس، روسیه، سوئد و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در سخنرانی های خود با یک جهت گیری محافظه کارانه تلاش کردند آنچه که در ارتباط با تهران و مسایل مربوط به ناآرامی های اخیر مطرح است را مورد توجه قرار دهند و در مقابل زمینه های سوء استفاده آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران را مسدود کنند و این نشست در چهارچوب چنین جهت گیری به پایان رسید.
مطهرنیا ادامه داد: آمریکا در این نشست به حداکثر خواسته خود یعنی یک بیانیه یا قطعنامه ضد تهران دست نیافت و این شکست آمریکا محسوب می شود.
وی یادآور شد: البته آنچه که در وضعیت کنونی قابل مشاهده است تلاش برای ایجاد یک فضای محاصره منطقه ای تهران در جهت برخورد با این کشور است. آمریکا به دنبال ایجاد محدودیت برای همکاری های بین المللی با ایران در چهارچوب تفسیر مضیق یا محدود از برجام و در نهایت محاصره منطقه ای تهران است.
این کارشناس روابط بین الملل همچنین گفت:در وضعیت کنونی محاصره منطقه ای ایران و در حوزه بین المللی محدود کردن همکاری های بین المللی با ایران از طرق رسمی و غیررسمی به شکلی است که از یک طرف برجام را از حیزانتفاع خارج و از طرف دیگر با روابط تنگاتنگ اقتصادی و وعده های مالی آینده زمینه های همکاری غیررسمی با ایران را محدود سازند ازجمله آنچه که در ارتباط با خرید نفت ایران توسط هند یا چین یا کره جنوبی از هم اکنون مطرح است.
وی ادامه داد: در محاصره منطقه ای نیز آمریکا تلاش دارد نوعی همگرایی میان تمام نیروهای رقیب در منطقه برای ایجاد یک حرکت واحد بر ضد تهران ایجاد کند، همگی آنها در چهارچوب یک هماهنگی به عمل آمده در ارتباط با رهبری آمریکا و مدیریت اسراییل و اجرای کشورهای عربی منطقه برای ایجاد یک فضای متحد علیه تهران هستند.
این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: در همین حال به واسطه آنچه که در درون می توان هم آغوشی سه بحران ناکارآمدی، اعتماد و اعتبار نامید زمینه های ناآرامی های داخلی و واگرایی های ملی فراهم آمده است.
مطهرنیا افزود: در این وضعیت آمریکا تلاش می کند از ابزارهای حقوقی و قانونی نیز مشروعیت حرکت حاضر را شکل بخشد، بنابراین درخواست برای تشکیل نشست فوق العاده درخصوص مسایل داخلی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در همین زمینه بود.
به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته به‌درخواست آمریکا برای بررسی ناآرامی های اخیر در ایران نشست فوق العاده تشکیل داد که در این نشست 10 کشور چین، فرانسه، بولیوی، روسیه، ساحل عاج، گینه، اتیوپی، قزاقستان، لهستان و سوئد از جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.
این نشست بدون هیچ نتیجه‌ای به کار خود پایان داد و موضوع داخلی ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *