جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

جزییات پیشنهاد تازه اسرائیل به حماس

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه دهم اردیبهشت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده به حماس شامل آتش‌بسی ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه است.

حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری

در خبرها آمده‌ که اولین قطار ترانزیتی افغانستان‌-ترکیه از اول اردیبهشت در مسیر ایران متوقف شده‌ است. این قطار که حامل سنگ کالک است، قرار بود اولین قطاری باشد که بعد از تکمیل راه‌آهن خواف-هرات در تابستان گذشته از این محور راهی ترکیه شود. درباره علت این اتفاق، اگرچه گمان‌هایی وجود دارد، اما رسما توضیحی داده نشده‌ است.

روسیه مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل را «ریاکارانه» خواند

تهران- ایرنا- روسیه پس از مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان بین‌المللی لاهه در مورد جنایات اسرائیل در غزه و در عین‌حال حمایت آن از حکم این نهاد برای دستگیری «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را ریاکارانه توصیف کرد.

Loading

ایران با درخواست فرانسوی‌ها برای مذاکرات موشکی چه کند؟

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو:سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا معتقد است ایران در دیدار با طرف فرانسوی باید طرف مقابل را قانع کند که ما در منطقه ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده و در حوزه موشکی نیز ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم.
سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا معتقد است ایران در دیدار با طرف فرانسوی باید طرف مقابل را قانع کند که ما در منطقه ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده و در حوزه موشکی نیز ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شب گذشته به همراه یک هیئت بلندپایه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران وارد تهران شد. وی روز یکشنبه در آستانه سفر به تهران اعلام کرد درصورتی‌که ایران مسائل پیرامون برنامه موشکی خود را حل نکند با تحریم روبه‌رو خواهد شد.
لودریان در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش مدعی شد که «برنامه موشک‌های بالستیک ایران که چند هزار کیلومتر برد دارند، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگار نیستند و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش  هستند. درصورتی‌که این مشکل مستقیماً حل نشود، این کشور با خطر تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد.»
چندی پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران بود که طرف‌های غربی به‌طورجدی بر برنامه موشکی ایران متمرکز شدند و برخی حتی این فرضیه را مطرح کردند که با توجه به اینکه ایران در حوزه برنامه هسته‌ای خود حاضر به مذاکرات و درنهایت توافق شده، در دیگر حوزه‌ها ازجمله موشکی، حقوق بشر، منطقه و تروریسم نیز باید همین فرایند در پیش گرفته شود.
ایران اما برنامه موشکی را خط قرمز خود معرفی کرده و اعلام کرد هیچ گونه توافقی برای محدود کردن ظرفیت موشکی خود را نخواهد پذیرفت. اما امکان مذاکرات، اعتمادسازی و تفاهم هنوز وجود دارد. با توجه به اینکه طرف اروپایی سعی دارد به‌گونه‌ای از لفاظی های جنگ طلبانه طرف آمریکایی فاصله بگیرد و درعین‌حال از طریق بحث و تبادل‌نظر، شرایط را به سمت و سویی ببرد که منافع منطقه‌ای خود را ازاین‌گونه لفاظی ها دور نگه دارد، به نظر می‌رسد طرف ایرانی نیز گام‌هایی در جهت این اعتمادسازی برداشته است. پذیرش سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران با دستورکار مذاکره در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای می‌تواند یکی از این گام‌ها باشد.
عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ، مجارستان و سریلانکا در خصوص اهداف وزیر خارجه فرانسه از سفر به تهران گفت: فرانسوی‌ها در بحث منطقه فعال شده‌اند و بعد از یک دوره رکود در سیاست‌های منطقه‌ای با روی آمدن امانوئل مکرون به‌عنوان رئیس‌جمهور و به‌ویژه بعد از حوادث سوریه و لبنان  تصمیم گرفتند که مجدداً در سیاست‌های منطقه‌ای و حفظ منافع خود و حتی گسترش آن فعال شوند.
فرجی راد در ادامه افزود: یکی از مسائلی که فرانسوی‌ها در آن فعال شدند، مسئله لبنان و سوریه و ماجرای سعد حریری بود که آقای مکرون بسیار فعال بود و توانست حریری را از عربستان خارج کند. مسئله سوریه هم یکی از بخش‌هایی است که وی در آن فعال شده و مجدداً در حال کار با اروپا و آمریکا است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگری که فرانسوی‌ها می‌خواهند در موردش فعال شوند و منافعشان را حفظ کنند مسئله ایران است، گفت: از یک‌سو فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها با امضای توافقنامه برجام سعی کردند هم مشکل امنیتی خودشان را در این رابطه حل کنند و هم منافعی از این توافق کسب کنند، طبیعتاً به موفقیت‌هایی دست یافتند، ایران هم به موفقیت‌هایی دست یافت. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تمام این موفقیت‌ها در معرض خطر قرار گرفت. آمریکایی‌ها یا تیم ترامپ به‌طور جد به دنبال از بین بردن برجام هستند.
سفیر پیشین ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا در ادامه افزود: اروپا از یک‌سو نگران نزدیکی ایران و روسیه  است و ازآنجایی‌که روسیه را یک تهدید امنیتی برای خود می‌داند، سعی کرده فشارهایی هم بر ایران وارد کند که ایران تا حدودی در حوزه منطقه‌ای عقب‌نشینی کند، یعنی در مسائل سوریه و لبنان و اگر هم امکان داشت در مسائل عراق. از سوی دیگر، آن‌ها برای اینکه هم برجام را حفظ کنند و هم به ایران فشار بیاورند، در مسائل منطقه‌ای و موشکی با آمریکا همراهی می‌کنند تا هم برجام حفظ شود و هم آن دستاوردهایی که خود می‌خواهند از قبل این مسئله به دست آورند، حاصل شود.
وی تصریح با اشاره به اینکه فرانسه در اروپا نقش اول را در این رابطه ایفا می‌کنند، انگلیس و آلمان هم پشت سر آن و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند، و طبیعتاً همان‌طور که وزیر خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران اعلام کرد به دنبال اعمال فشار بر تهران هستند، گفت: درصورتی‌که ایران هم نخواهد با آن‌ها همراهی کند، آن‌ها در اعمال فشارهای اقتصادی در درجه اول و بعد هم فشارهای سیاسی بر ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد. لذا فرانسوی‌ها امروز در مذاکرات خودشان در تهران خیلی رک مسائل خود و اروپا را مطرح می‌کند و بهانه‌شان این است که آقای ترامپ می‌خواهد برجام را از بین ببرد و ما در حال کمک هستیم که این اتفاق نیفتند و طبیعتاً دنبال اهداف خود هستند.
فرجی راد در پاسخ به این سؤال که ایران در دیدار با وزیر خارجه فرانسه چه سیاستی را باید در پیش بگیرد که روابط دو طرف به توازن برسد و نگاه از بالای تحریم یا قبول مواضع غربی از بین برود، گفت:آنچه مسلم است ایران در چند روز اخیر نشان داده که آمادگی دارد خارج از حوزه برجام در رابطه با مسائل دیگر صحبت کند، قبلاً می‌گفت صحبت نمی‌کندد حالا مذاکراتی در اروپا صورت گرفته، همین سفر وزیر خارجه فرانسه و اعلام اینکه در رابطه چه موضوعاتی قصد مذاکره دارد، انجام می‌شود و همین‌طور صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ما مبنی بر اینکه ما مذاکره می‌کنیم و مذاکره خوب است اما در رابطه با برجام نیست، هم قابل‌توجه است.
وی در ادامه اضافه کرد: پس ایران پذیرفته است که در رابطه با دو موضع مهم یکی مسئله موشکی و دیگری مسائل منطقه‌ای مانند عراق، یمن، سوریه و لبنان با اروپا مذاکراتی داشته باشد. در این مذاکرات دو موضوع مطرح است، یکی مسئله منطقه است که ایران باید طرف مقابل را قانع کند که ما ثبات دهنده هستیم نه بی‌ثبات کننده، یعنی ما با تروریسم جنگیدیم و خسارت‌هایی دیدیم و جان‌فشانی‌هایی کردیم در سوریه، عراق و در لبنان. و به دنبال جنگ نیستیم، حزب‌الله هم به دنبال جنگ نیست و در یک سال گذشته هم به‌خوبی نشان داده –حتی در مسئله حریری- که می‌خواهد لبنان باثبات باشد.
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان تصریح کرد: یکی هم مسئله موشکی است که شاید کمی سخت‌تر از مسئله منطقه‌ای باشد. در این حوزه هم ایران باید ثابت کند و آشکارا بیان کند که ما برای دفاع از خودمان است که می‌خواهیم صنعت موشکی خود را توسعه دهیم و در این صنعت در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه خرید سلاح‌های پیشرفته عقب‌تر هستیم. باید تأکید کند که ایران کشور بزرگ و پرجمعیتی است و دشمن زیاد دارد، و باید از خود دفاع کند و نمی‌تواند در مورد مسئله موشکی خود در آن حدی که دیگران احساس خطر نکنند، کوتاه بیاید.اگر آن‌ها بخواهند توسعه صنعت موشکی ما را کاملاً متوقف کنند یا ضربه اساسی به آن بزنند، بعید می‌دانم کسی در کشور راضی شود یا جرات کند که در این مسئله کوتاه بیاید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *