جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

Loading

رابطه ریاض و واشنگتن،ارباب رعیتی است

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:کاردار پیشین ایران در عربستان،با اشاره به سفر اخیر وزیرامورخارجه جدید آمریکا به ریاض و دیدار او با مقامات ارشد این کشور و چرایی انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی« مایک پمپئو » اظهار کرد: مسائل منطقه به خصوص بحث سوریه و آینده برجام این ضرورت را در مقطع کنونی برای واشنگتن و ریاض ایجاب می کرد که بار دیگر به صورت نزدیک با یکدیگر در ارتباط با سیاست های منطقه‌ای شان رایزنی و گفت‌وگو داشته باشند.

احمد دستمالچیان با بیان اینکه مسائل غرب‌آسیا برای دولت حاکمه آمریکا مهم و سرنوشت ساز است ، تصریح کرد: در چند ماه اخیر  شاهد ناهماهنگی‌هایی در دستگاه سیاست خارجی آمریکا و کاخ سفید بودیم چراکه دیدگاه های ترامپ و وزیرامورخارجه پیشین این کشور آقای تیلرسون با یکدیگر اختلاف داشت و اکنون با آمدن مایک پمپئو به نظر می‌رسد تیم سیاست خارجی آمریکا هماهنگ تر شده و آمریکایی ها برای اینکه در ارتباط با آینده غرب آسیا با هم پیمانانشان در خاورمیانه  رایزنی  بیشتری داشته باشند ، تصمیم گرفته اند  که اولین سفر رسمی وزیرامورخارجه جدیدشان به عربستان و اسرائیل باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه 22 اردیبهشت زمان تصمیم گیری ترامپ در ارتباط با ماندن یا نماندن آمریکا در برجام نزدیک است و ایران نیز اعلام کرده که در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود احتمالا از این توافق بین‌المللی خارج خواهد شد و این تحول دارای تبعات سنگین در منطقه خواهد بود، اظهار کرد: در همین چارچوب یکی از موارد و محورهای گفت‌وگو بین مقامات آمریکایی و عربستان در جریان این سفر برجام بوده است.

دستمالچیان با اشاره به اینکه این سفر در آستانه عملیاتی شدن تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش در اسرائیل از شهر تل‌آویو به شهر قدس صورت می گیرد، ادامه داد: در این راستا برای آمریکایی‌ها مهم است که بتوانند هماهنگی‌های لازم را با عربستان در این زمینه داشته باشند. گرچه به نظر می‌رسد راضی کردن عربستان کار مشکلی نباشد چراکه رژیم سعودی به صورت پنهان و آشکارا  با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل هماهنگ است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا رابطه عربستان و آمریکا را از نوع ارباب رعیتی دانست و افزود: عربستان کاملا در اختیار آمریکا است. واشنگتن تلاش دارد که خزانه دولت ریاض را به بهانه تامین امنیت عربستان خالی کند و عربستانی ها نیز برای حفظ امنیتشان مجبور هستند که زیر بار چنین امری  بروند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *