جدیدترین مطالب
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
أحدث المقالات
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
اقتصاددان فرانسوي از راه حل براي مقابله با تحريمهاي آمريکايي گفت
مقابله با تحریم ایران؛ مسئله حاکمیتی برای اروپا
آنچه در ادامه میخوانید، متن کامل گفتگوی ژاک ساپیر، مدیر مطالعات در مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی فرانسه و رئیس مرکز مطالعات در خصوص طرزهای صنعت گرائی با بخش فرانسه زبان خبرگزاری و شبکه تلویزیونی راشاتودی است.
سئوال: اولین موج تحریمهای ضد ایرانی که آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته ای با ایران وضع کرد، به اجراء درآمد. با این کار، واشنگتن چه پیامی برای جهان ارسال میکند؟
پاسخ: به طور واضح، هدف این است که به سایر کشورها بگویند «خود را جلوی سیاست و منافع ما قرار ندهید»، اما در عمل آمریکا علیه آنچه در مقابلش میایستد، خود را در جایگاه دادستان و قاضی و جلاد قرار میدهد. این نفی نظام قانونی بینالمللی است. این نفیگرائی البته سابقهدار است، زیرا در زمان جرج بوش در سال 2003 آغاز شد و در دوره اوباما هم ادامه یافت. این عمل «یکجانبهگرائی» آمریکا نامیده میشود. در حقیقت این اصطلاح تمام ابعاد آنچه را در حال وقوع است، پوشش نمیدهد. آمریکا به دنبال آن است که دیدگاه خود را به تمام کشورهای جهان تحمیل کند. این خیلی بیشتر از یکجانبهگرائی است. نه تنها آمریکاییها از هرگونه قانون بینالمللی خارج شدهاند، بلکه میخواهند که اصل «آمریکا فرای قوانین است» تبدیل به پایه قانون نوین بینالمللی شود. این اصل، رابطه میان کشورهای غیر برابر است، یعنی رابطه میان غالب و مغلوب.
سئوال: اتحادیه اروپا اعلام کرد که از هفتم اوت قوانین بازدارنده علیه تحریمهای ضدایرانی آمریکا را برای حفظ فعالیت شرکتهای خود در ایران به اجراء در میآورد. آیا واقعا اتحادیه اروپا میتواند مانع از تحریمهای آمریکا شود؟
پاسخ: اتحادیه اروپا میتواند مانع شود، ولی به شرط ورود به یک جنگ اقتصادی تمام عیار با آمریکا؛ اما بسیاری از کشورهای اروپائی خواستار چنین چیزی نیستند، زیرا برای برخی مثل آلمان، آمریکا بازاری مهم است؛ برای برخی دیگر مثل لهستان آمریکا، حال درست یا غلط، به عنوان ضامن امنیتشان محسوب میشود؛ و نهایتا برای برخی دیگر مثل ایتالیا در مقابل آلمان، آمریکا قدرتی برای حفاظت از آنها در مقابل سایر کشورها به حساب میآید. در نتیجه تصمیمات اتحاذ شده طی هفتههای اخیر و یا تصمیماتی که طی هفتههای آینده اتخاذ شود، خصوصا اقدامات ظاهری است. اروپا به مقدار کافی منافع آمریکا را به خطر نمی اندازد تا این کشور به فکر بیفتد و یا سیاست خود را تغییر دهد. در نتیجه به دلیل اختلافات درونی خود، اتحادیه اروپا به هیچ عنوان نمیتواند در مقابل آمریکا قد علم کند.
سئوال: اتحادیه اروپا از «حاکمیت اقتصادی اروپا» در مقابل تحریمهای آمریکا سخن میگوید. این به اصطلاح حاکمیت تا چه حد به جلو میرود؟ آیا این یک ظاهر سازی بروکسل است یا جنبه واقعی دارد؟
پاسخ: معنای «حاکمیت اقتصادی اروپا» چیست؟ برای اینکه حاکمیت چه اقتصادی و چه سیاسی وجود داشته باشد، شرط اولیه آن وجود یک ملت است؛ اما اختلافهای کشورهای اروپائی اثبات میکند که در اتحادیه اروپا یک ملت اروپائی وجود ندارد. به این دلیل، تصمیمات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا فقط ظاهرسازی است. آلمان که به طور دوجانبه با آمریکا مذاکره مینماید. این را به خوبی میدانیم و تجربه آن را نشان داده است، ولی باید مجددا آن را مورد مداقه قرار داد. وقتی یک بحران بزرگ بینالمللی به وجود میآید و یا وقتی با آمریکا مشکلی وجود دارد، دیگر اتحادیه اروپا وجود ندارد، زیرا در داخل اروپا اختلاف وجود دارد و در عین حال دیدگاه عقیدتی حاکم بر کمیسیون اروپا، اصول ملموس مثل «تبادل آزاد» را به همه چیز اولویت میدهد. تصور اینکه اتحادیه اروپا در آینده به دولتی فدرال تبدیل شود یک سراب عمیق است و بحران با آمریکا آن را مجددا نشان میدهد.
سئوال: پس از لغو تحریمها علیه تهران، بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط فرانسوی، همکاری با ایران را شروع کردند یا مجددا از سر گرفتند. این شرکتهای از یکسو میان مجازاتهای آمریکا و از سوی دیگر مجازاتهای اروپایی که اگر از تحریمهای آمریکا پیروی نمایند، برسر آنها میآید؛ گیر افتادهاند. آیا برای برخی از این شرکتهای کوچک و توسط خطر یک ضربه اقتصادی وجود دارد؟
پاسخ: این سئوال بیشتر به شرکتهای بزرگ همانند پژو، ایرباس و … مربوط است تا شرکتهای کوچک و متوسط. شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان پیمانکار گروههای بزرگ وارد بازار ایران میشدند، ولی حقیقت است که برخی از این شرکتها ممکن است میان دو معضل گیر بیفتند. آنچه در حال حاضر میتوان گفت این است که وضعیت تا حد زیادی به اعمال و یا عدم اعمال مقررات تصمیم گرفته شده توسط اتحادیه اروپا بستگی دارد. فرای آن باید از خود سئوال کرد که چرا دولت فرانسه؟ پاسخ این است که زیرا این فرانسه است که به طور خاص هدف تحریمهای آمریکا علیه ایران قرار دارد؛ اما آیا فرانسه هیچ اقدام دیگری را پیشبینی نکرده است؟ اگر دولت فرانسه شرکتهای دولتی تاسیس نموده بود تا ابتکارات صنعتی گروههای فرانسوی و یا اروپائی را مورد استفاده قرار دهند، چنین کاری عملا این گروههای بزرگ را خارج از حیطه قانون آمریکا قرار میداد (البته این شرکت دولتی باید به گروههای بزرگ بخشی از مبلغ قراردادها را به عنوان «لیسانس بهرهبرداری» پرداخت کند): چنین شیوهای آمریکا را در مقابل یک معضل قرار میداد: این شرکتهای دولتی هیچ فعالیتی در آمریکا نمیداشتند و در نتیجه خطر پیگرد قانونی برعلیه آنها وجود نداشت و اگر آمریکا قصد پیگرد دولت فرانسه را میداشت، به سوی یک بحران بین المللی میرفت که اثرات غیر قابل تصور دارد. چنین طرز عملی یک راهحل زیبا در مقابل تحریمهای آمریکاست. اما برای عملی کردن چنین راه حلی، میبایست یک اراده جدی دولتی در فرانسه برای ممانعت از اجرای تصمیمات آمریکا وجود داشته باشد. این نکته ما را به معضل کلیدی برمیگرداند: آیا دولت فرانسه و رئیس جمهور این کشور واقعا اراده جدی برای دفاع از حاکمیت فرانسه دارند؟
0 Comments