جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

روابط چندوجهی روسیه با همسایگان خود

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بعد از حمله دو سال پیش روسیه به اوکراین، روابط این کشور با برخی از همسایگان اروپایی‌اش به‌شدت مخدوش شد، به‌نحوی‌که آینده روشنی را برای آن نمی‌توان متصور شد.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به انتقاد سفیر روسیه در فنلاند از اقدام این کشور در بستن مرزهای خود با روسیه اظهار داشت: «در دوران جنگ سرد، سیاست فنلاند و همچنین سوئد، سیاست بی‌طرفی بود که موجب شد پیمان هلسینکی منعقد شده و به تنش‌زدایی در سال 1975 منجر شود. این پیمان، نقطه عطفی در تاریخ خلع سلاح در صحنه بین‌الملل بود و موجب ایجاد سازمان امنیت و همکاری اروپا شد.»

وی افزود: «اما جنگ روسیه با اوکراین، عملا موجب شد دو همسایه مهم این کشور یعنی سوئد و فنلاند عضو ناتو شوند که این ضربه بزرگی برای روسیه بود. اگرچه اهمیت اوکراین به‌دلیل داشتن 1586 کیلومتر مرز مشترک با روسیه، خیلی بیشتر از فنلاند است، اما در هر صورت، امروز فنلاند، سوئد و نروژ در زیر پرچم ناتو قرار گرفته‌اند.»

به گفته بهشتی‌پور، جمهوری‌های لتونی، استونی و لیتوانی نیز در سال‌های قبل به عضویت ناتو درآمده بودند. لذا واقعیت این است که روسیه در دوران بعد از جنگ اوکراین، عملا خود را در اروپا در محاصره می‌بیند.

این کارشناس ادامه داد: «اکنون مسکو بیشتر توجه خود را معطوف به توسعه روابط با چین، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و هند کرده است. روسیه تلاش دارد به این ترتیب تحریم‌ها را دور بزند.»

وی افزود: «از آنجا که ترکیه، هند، چین، امارات و عربستان سعودی نقش پررنگی در کمک به مسکو در دور زدن تحریم‌ها ایفا کرده‌اند، بنابراین اتکای روسیه به این کشورها بیشتر قابل توجه است.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «البته حوزه نفوذ روسیه در آسیای مرکزی و قفقاز تا حدودی تضعیف شده است. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها توجه بیشتری به آسیای مرکزی نشان داده‌اند، هم به دلیل فشار بیشتر روی روسیه در حیاط خلوت آن و هم به دلیل هم‌مرز بودن چین با آسیای مرکزی.»

کارشناس مسائل روسیه گفت: «روابط قزاقستان و روسیه بعد از جنگ اوکراین بسیار قابل توجه است. زیرا قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در دی ماه 1400 به‌دلیل افزایش قیمت سوخت با مشکل جنگ داخلی روبرو شد. در آن مقطع، سازمان کنفرانس امنیت دسته جمعی که متشکل از هفت کشور است و ریاست آن با روسیه بود، در فروردین 1401 دست به اقدام نظامی زد و عملا توقایف را از سرنگونی نجات داد. اما توقایف در اجلاس سن‌پترزبورگ که چند ماه بعد از شروع جنگ برگزار شد و پوتین هم در این جلسه حضور داشت، به صراحت گفت؛ از موضع روسیه در جنگ حمایت نکرده و در این خصوص اعلام بی‌طرفی می‌کنیم.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «توقایف مدعی بود، جمعیت قابل توجهی از روس‌تبارها در قزاقستان زندگی می‌کنند و از‌ این‌رو، ممکن است همان بلایی که سر اوکراین به بهانه حمایت از روس‌تبارها آمد بر سر قزاقستان هم بیاید.»

وی درخصوص موضع کشورهای همسایه روسیه به‌ویژه کشورهای اروپایی در قبال مسئله جنگ اوکراین نیز توضیح داد: «این کشورها همگی یک موضع واحد ندارند؛ لتونی، استونی، لیتوانی، فنلاند و نروژ مخالف این جنگ هستند. لهستان از اوکراین حمایت کرده است زیرا نگران مداخله نظامی روسیه است. اما بلاروس متحد روسیه است و موضعش کاملا همسو با کرملین است.»

به گفته این کارشناس، یکی از دلایل نزدیک شدن این کشورها به ناتو این است که تهدید روسیه را جدی می‌گیرند و مداخله نظامی روسیه در اوکراین، آنها را بیش از پیش به این جمع‌بندی رسانده است که اقدام آنها در پیوستن به ناتو درست بوده، چراکه به تنهایی نمی‌توانستند با تهدید روسیه مقابله کنند.»

بهشتی‌پور در خصوص موضع فنلاند هم گفت: «امروز، فنلاند موقعیت بسیار حساسی دارد. البته به نظر می‌رسد فنلاندی‌ها نمی‌خواهند با روسیه درگیر شوند و بیشتر به دنبال آن هستند که همچنان روابط‌شان را با این کشور حفظ کنند، اما برای احتیاط می‌خواهند با عضویت در ناتو برای خود یک محیط امن ایجاد کنند. زیرا در یک دوره تاریخی، فنلاند تهدیداتی را از ناحیه روسیه داشت و امروز با عضویت در ناتو توانسته تاحد زیادی دست مسکو را در اقدامات احتمالی‌اش ببندد.»

0 Comments