جدیدترین مطالب

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

عضویت سوئد در ناتو و پیچیدگی بیشتر شرایط برای روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیل‌گر مسائل اروپا گفت با عضویت سوئد در ناتو، آمریکا می‌‌تواند بمب‌افکن‌های دوربرد خود را در این کشور مستقر سازد و به این ترتیب امکان دسترسی به ولادی‌وستک، دورترین شهر روسیه در مرز با چین را نیز پیدا خواهد کرد.

فرشید باقریان در گفت‌وگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به عضویت سوئد در ناتو گفت: در حال حاضر عضویت سوئد با موافقت ترکیه همراه شده است و به نظر، مجارستان نیز با آن موافق است، اما این به لحاظ سیاسی است و هنوز تا تکمیل این روند به لحاظ حقوقی فاصله داریم.

وی افزود: موضوع عضویت سوئد در این شرایط بی‌ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و به عبارتی جنگ روسیه با جهان غرب اعم از اروپا و آمریکا نیست. مهم است در نظر داشته باشیم که آمریکا به دنبال شکست روسیه در این جنگ نیست، بلکه به دنبال روسیه‌ای استخوان خرد شده است.

باقریان تا تاکید بر اینکه برای آمریکا تجزیه روسیه خطرناک است، اظهار کرد: با فروپاشی روسیه، بزرگترین منابع گازی آن که در شرق روسیه است، در سیطره چین قرار می گیرد و از طرفی بخش قابل توجهی از جمعیت چین به سمت روسیه سرازیر می‌شود که این به معنای کاهش مشکلات معیشتی و جمعیتی برای چین است. از این رو معتقدم آمریکا در پی یک جنگ با عیار مشخص با روسیه است.

وی گفت: در دو سال گذشته که جنگ روسیه و اوکراین رخ داده است، روسیه با تحریم‌هایی که از سوی آمریکا و اروپا مواجه شد، بسیار تضعیف شده است به علاوه هزینه‌های جنگ نیز روسیه را به بازیگری ضعیف در سطح منطقه و جهان تبدیل کرده است. از این رو عرصه بر روسیه بسیار تنگ شده است و اکنون با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو و برخی گزاره‌ها برای عضویت احتمالی اوکراین در ناتو شرایط برای روسیه بسیار پیچیده تر خواهد شد.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اروپا خاطرنشان کرد: آمریکا بیش از 13 پایگاه نظامی در سوئد دارد، البته این پایگاه‌ها و دسترسی و استفاده از آنها از قبل هم بوده است، ولی با عضویت سوئد در ناتو آمریکا می‌‌تواند بمب‌افکن دوربرد به این کشور بدهد که می‌توانند تا ولادی‌وستک پرواز کنند.

باقریان گفت: اتحادیه اروپا با همراهی آمریکا سعی دارد از مسیرهای مختلف فشار به روسیه را زیاد کند، اما مهم است بدانیم که آمریکا به اندازه اروپا دنبال فروپاشی روسیه نیست. آمریکا با وارد کردن کشورهای بیشتری از اروپا به ناتو سعی دارد فروش سلاح‌های جنگی خود را تضمین کند، به علاوه به نوعی در مسیر ضعیف کردن اتحادیه اروپاست که آن هم از اهداف بلندمدت آمریکاست. آمریکا از گسست و جدایی بخش‌های مختلف اروپا از هم به لحاظ سیاسی و مالی استقبال می کند، همان طور که از خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا استقبال کرد.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح دنیا و آب شدن یخ‌ها در قطب شمال اظهار کرد: با شروع پدیده آب شدن یخ‌ها در قطب شمال منابع عظیمی از نفت و گاز و فلزات قیمتی و غیره در سوئد کشف شده است و با پیوستن سوئد به ناتو، در عمل فضا برای استفاده آمریکا از این موقعیت بهتر فراهم می شود. شرکت‌های بزرگ آمریکایی مرتبط از هم‌ اکنون رقابت برای حضور در این عرصه ها را آغاز کرده‌اند.

تحلیل‌گر مسائل اروپا درباره واکنش روسیه به عضویت سوئد در ناتو اظهار کرد: اخیرا پوتین ادعاهایی را درباره سرزمین آلاسکا مطرح کرد مبنی بر اینکه فروش آلاسکا به عنوان بزرگ‌ترین ایالت آمریکا در سال ۱۸۶۷ «ارزان» بوده است. به نظر می‌آید روس‌ها دنبال دست گذاشتن بر آلاسکا هستند، نه اینکه بخواهند این سرزمین را پس بگیرند، اما حتما بر روی منابع عظیم زیرزمینی در این منطقه ادعاهایی مطرح می‌کنند.

باقریان ادامه داد: تنها واکنش ‌روسیه، تهدید سوئد در لفظ بوده است و طرح برخی ادعاها درباره آلاسکا. برگ برنده در دست روسیه در شرایط فعلی که حدود دو سال از جنگ اوکراین می گذرد، دو چیز است؛ اول وسعت سرزمینی و منابع زیرزمینی‌ روسیه و دیگری سلاح هسته‌ای. روسیه امروز تنها به واسطه جنگ هسته‌ای می‌تواند با آمریکا رقابت کند اما در حوزه های دیگر به ویژه تولید و اقتصاد بعید است توان رقابت داشته باشد.

وی گفت: بعید می‌دانم عضویت سوئد و حتی فنلاند و اوکراین، روسیه را آنقدر تحریک کند که دست به اقدامات مقابله ای نظامی علیه آمریکا و اروپا بزند. الان آمریکا و روسیه مثل دو سامورایی که شمشیرشان را کشیده اند و فقط به هم نگاه می کنند، هستند. به نظر روسیه و اوکراین به موقعیتی تقریبا مساوی در جنگ رسیده اند و این موقعیت موجب می‌شود که احتمال آتش بس و آمدن دو طرف پای میز مذاکره را بیشتر کند، بنابراین واکنش روسیه به این موضوع شدید نیست. از طرفی باید گفت که روسیه هر چه در مشت داشته است تا کنون نشان داده است و دیگر تهدیدی نمانده که آن را عملی نکرده باشد.

این تحلیل‌گر مسائل اروپا ادامه داد: اروپایی ها توانستند مشکلات تامین گاز خود را نسبتا حل کنند و اگر بتوانند برای طولانی مدت جایگزینی برای گاز روسیه پیدا کنند در عمل معادلات گازی روسیه و اتحادیه اروپا تغییر می کند، هر چند این کار ساده‌ای برای اروپایی‌ها نیست اما به طور جدی دنبال آن هستند. یکی از دلایل حمایت اروپایی ها از رژیم اسرائیل در قضیه غزه، تامین بخشی از گاز اروپا توسط رژیم صهیونیستی است و یکی از کسانی که از ادامه جنگ غزه شاید استقبال می‌کند پوتین است چرا که اگر دوباره گاز اسرائیل به اروپا برسد فشارها به مسکو بیشتر می‌شود.

0 Comments