جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

علل رفع مسدودیت بودجه 10 میلیارد یورویی مجارستان در اتحادیه اروپا

۱۴۰۲/۱۱/۱۰ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای تامین کمک‌های مالی به اوکراین از اتحادیه اروپا تلاش دارد به هر شکل ممکن موافقت مجارستان را دریافت کند، از این رو آزاد کردن 10 میلیارد یورو بودجه مسدود شده مجارستان در سال گذشته قابل توجیه است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا و بین‌الملل درباره آزاد شدن 10 میلیارد یورو بودجه مجارستان که قبلا مسدود شده بود و تاثیر آن بر حمایت مالی اتحادیه اروپا از اوکراین در برابر روسیه گفت: همه دعواها بر سر جنگ اوکراین است. مجارستان از جمله کشورهایی است که در اتحادیه اروپا همچنان تعاملات خوبی با روسیه دارد. اتحادیه اروپا به دنبال آن است که مجارستان در نشست رهبران اتحادیه اروپا نسبت به اختصاص بودجه از اتحادیه اروپا به اوکراین موافقت کند.

حدود یک سال پیش اتحادیه اروپا به دلیل آنچه آن را «انحراف مجارستان از حاکمیت قانون، به ویژه ناتوانی در مهار فسادهای مالی و اداری» خوانده بود، بخشی از بودجه اختصاص یافته به این کشور را مسدود کرده بود. اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته بارها درباره حقوق همجنس‌بازان، وضعیت مهاجران، آزادی‌های مدنی و همچنین تشدید کنترل‌های دولتی بر دانشگاه‌ها و رسانه‌ها و قوه قضائیه در مجارستان به مقامات این کشور هشدار داده بود، اما دولت مجارستان این هشدارها را نادیده گرفت و این روند باعث شد تا بروکسل میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای مجارستان را مسدود کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مجموعه اتحادیه اروپا برای کمک دوباره به اوکراین بی رغبت هستند، چرا که اتحادیه اروپا در شرایط اقتصادی بسیار بدی است و تخصیص بخش قابل توجه بودجه‌ اتحادیه اروپا به اوکراین این شرایط را برای کشورهای عضو بدتر خواهد کرد. از طرفی آمریکا اتحادیه اروپا را برای کمک به اوکراین بسیار تحت فشار قرار داده است؛ اما به نظر هنوز چیزی روشن نیست. غرب اعم از آمریکا و اروپا برای ادامه کمک‌های مالی به اوکراین با چالش مواجه شده‌اند. جو بایدن تقاضای کمک به اوکراین را از کنگره مطرح کرد، اما کنگره با آن موافقت نکرد. الان اتحادیه اروپا هم همین مشکل را دارد، چون برخی از اعضای این اتحادیه با این کار مخالف هستند و اگر یک عضو مخالف باشد، بقیه نمی‌توانند کاری از پیش برند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تلاش دارد با آزادسازی بودجه مسدود شده مجارستان، به نوعی نظر این کشور را برای مخالفت نکردن با اعطای کمک اتحادیه اروپا به اوکراین جلب کند. مساله این است که مجارستان دوست پوتین است و با کمک به زلنسکی مخالفت کرده است.

بیگدلی گفت: از طرفی این نگرانی برای بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد که با قطع کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین در عمل دست روسیه برای تصاحب قطعی شهرهای اشغال شده باز شود، مثل آنچه در رابطه با کریمه اتفاق افتاد. یکی از کشورهایی که به شدت از این لحاظ نگران است، لهستان است که هم مرز با روسیه است. آن‌ها بر این نظرند که اگر جنگ اوکراین ادامه یابد، چه بسا روسیه در اقدام بعدی به لهستان نیز حمله کند.

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مخالفت لهستان و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا با رفع مسدودی بودجه 10 میلیارد دلاری مجارستان خاطرنشان کرد: از بعد از فروپاشی شوروی، کدورت عمیقی میان لهستان و روسیه شکل گرفته است و هم چنان هم به قوت خود باقی است. یکی از کشورهایی که نسبت به کمک به اوکراین همچنان تاکید دارد، لهستان است چرا که روسیه و پیشروی‌اش به سمت اوکراین را بر خلاف امنیت ملی خود می بیند و اساسا با پوتین دشمن است. با شروع جنگ اوکراین و روسیه، لهستان تنها کشور در اتحادیه اروپا بود که تلاش کرد سهم بیشتری به صندوق مالی کمک به اوکراین واریز کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا اگر نتواند موافقت مجارستان با تمدید بودجه برای اوکراین را دریافت کند با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد گفت: اتحادیه اروپا وضعیت اسفبارتری را از این پس خواهد داشت، چرا که مشکلات اقتصادی جدی دارد. علاوه بر این انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش روست و نمی دانند باید به سمت آمریکا و همراهی با او در بحث اوکراین و دیگر مسائل بین‌آلمللی پیش بروند یا نه! احتمال بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا از جمله نگرانی‌هایی است که این کشورها به طور جدی با آن رو به رو هستند. گسترش راست‌گرایان در دنیا خطری است که اروپا به شدت از آن نگران است و الان در اتحادیه اروپا و در میان کشورهای مختلف احتمال روی کار آمدن آنها نیز وجود دارد.

بیگدلی خاطرنشان کرد که روی کار آمدن راست‌گرایان در دنیا به شدت به نفع پوتین و سیاست‌هایش است.

وی گفت: برای حل مساله اوکراین آمریکایی‌ها پیشتاز ‌تر از اروپایی ها هستند، با این حال اتحادیه اروپا نمی‌تواند در همراهی با آمریکا در مواجهه با روسیه شانه خالی کند و با توجه به مشکلات اقتصادی جدی که هر یک از اعضا در اتحادیه اروپا دارند طبعا این همراهی سخت خواهد بود. با این حال بهترین گزینه برای اتحادیه اروپا این است که کمک مالی به اوکراین از مسیر صندوق مالی اتحادیه انجام شود تا این که خارج از اتحادیه بخواهند به دنبال جمع اوری این کمک‌ حرکت کنند.

این کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد که در صورت متوقف شدن کمک‌ها به اوکراین، روسیه دست برتر پیدا خواهد کرد و غربی‌ها ناچارند همان‌طور که تصرف کریمه را پذیرفتند، پیوستن چهار منطقه تصرف شده در اوکراین از سوی روسیه را نیز بپذیرند و مهمتر اینکه روسیه نمی تواند عضویت اوکراین در ناتو را بپذیرد.

0 Comments