جدیدترین مطالب

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

یادداشت خانم ماندانا تیشه یار که در همایش بین المللی به مناسبت «چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران» که توسط انستیتو شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، نوشته شده است. 

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

گزارش سازمان ملل از زنده به گورشدن 20 نفر در بیمارستان ناصر

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به اینکه شناسایی بسیاری از اجساد کشف شده از گورهای جمعی در بیمارستان ناصر غزه به دلیل تجزیه و تکه تکه شدن و … ممکن نیست تاکیدکرد شواهد حاکی از زنده به گور شدن دست کم 20 نفر در این بیمارستان است.

Loading

استقرار پایگاه‌های ناتو در فنلاند؛ صف‌آرایی جدید غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: استقرار پایگاههای نظامی آمریکا در فنلاند موضوع نامتعارف یا غیرقابل پیشبینی نبود. این کشور با عضویت در ناتو متعهد به اعطای پایگاه‌هایی به اعضای ناتو به خصوص بزرگترین عضو ناتو که آمریکاست، شده است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص موافقت فنلاند با در اختیار قرار دادن ۱۵ پایگاه نظامی به آمریکا گفت: بعد از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد که ده‌ها سال سیاست بی‌طرفی را اتخاذ کرده بودند، درخواست عضویت در ناتو را کردند. سوئد به دلیل مخالفت ترکیه آن هم به دلایل سیاسی همچنان پشت دروازه‌های ناتو مانده است. ولی فنلاند این مسیر را طی کرد و به عنوان سی‌امین عضو ناتو وارد این پیمان شد.

او در ادامه داد: قطعا عضویت فنلاند در ناتو به منزله این است که تمام ساختارهای نظامی، امنیتی و سیاسی این پیمان را می‌پذیرد و ایجاد 15 پایگاه آمریکا در مرز فنلاند با روسیه که 1500کیلومتر مرز مشترک دارند، یکی از پیامدهای عضویت فنلاند در ناتو بشمار می آید. استقرار این پایگاه‌ها که قطعا در پی آن استقرار موشک‌های متعارف و نامتعارف در فنلاند صورت خواهد گرفت، صف آرایی سیاسی، نظامی و امنیتی میان روسیه و ناتو را تشدید و گسترده‌تر خواهد کرد.

مکی ادامه داد: تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکا در چارچوب پیمان‌های چندجانبه‌ای محدودیت‌هایی برای استقرار سلاح‌های نامتعارف در مرزهای دو طرف ایجاد کردند، اما پس از حمله روسیه به اوکراین تمام معادلات امنیتی و نظامی میان روسیه و غرب تغییر کرد و شاهد صف آرایی نظامی دو طرف به گونه‌ای شدیم که عملاً اوکراین را به سرزمینی برای جنگ نیابتی با روسیه تبدیل کرده است.

این کارشناس تصریح کرد: استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در فنلاند موضوع نامتعارف و غیرقابل پیش‌بینی نبود، زیرا وقتی کشوری وارد یک پیمان امنیتی می‌شود وظایف و مسئولیت‌هایی را می‌پذیرد و قرار گرفتن زیر چتر امنیتی ناتو قطعاً نیازمند این است که پایگاه‌هایی را در اختیار اعضای ناتو به خصوص بزرگترین عضو ناتو که آمریکاست، قرار بدهد. ساختار نظامی ناتو عملاً در چارچوب سیاست‌های نظامی آمریکا تعریف شده و پذیرش ناتو به منزله استقرار پایگاه‌های آمریکا در فنلاند است.

وی در پاسخ به این سوال که عضویت فنلاند چه پیامی برای روسیه دارد؟ متذکر شد: قطعا عضویت فنلاند در پیمان ناتو و استقرار پایگاه های ناتو در فنلاند تهدیدات امنیتی را نسبت به روسیه جدی تر و بیشتر خواهد کرد. بعد از جنگ روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد به این نتیجه رسیدند که سیاست بی طرفی تامین کننده امنیت و ثبات آنها نخواهد بود.

مکی در ادامه اضافه کرد: تغییر در مناسبات روسیه و غرب، بعد از حمله روسیه به اوکراین ایجاد شد. عضویت فنلاند در ناتو و استقرار پایگاه های ناتو در این کشور از تبعات حمله روسیه به اوکراین است. روسیه به همان اندازه که تحت تحریم های اقتصادی همه جانبه قرار دارد، به همان اندازه نیز در محاصره نظامی و گسترده قرار خواهد گرفت. قطعا عضویت فنلاند در ناتو موقعیت هم‌آوردی و رویارویی روسیه با ناتو را جدی‌تر خواهد کرد.

این کارشناس در خصوص اینکه آیا جنگ اوکراین و روسیه تغییر جهت خواهد داد؟ گفت: متغیرهای جنگ اوکراین خیلی گسترده است و اینکه استقرار پایگاه‌های ناتو در فنلاند تاثیری بر جنگ اوکراین دارد یا خیر، باید گفت قطعاً تاثیر مستقیم ندارد. الان دو متغیر مهم یعنی موضوع انتخابات آمریکا و جنگ غزه در موضوع اوکراین مطرح است. جنگ غزه همه توجهات را به منطقه خاورمیانه جلب کرده و موجب شده موضوع اوکراین به حاشیه رانده شود. ضمن اینکه در داخل اتحادیه اروپا نیز نسبت به ارسال کمک های مالی و نظامی به اوکراین تردیدها و اختلافات جدی وجود دارد، به طوری که آخرین نشست سران اتحادیه اروپا در این خصوص مصداق عینی از این اختلاف است و مجارستان جلوی تصویب بودجه 50 میلیارد دلاری کمک به اوکراین را گرفته است.

وی افزود: قطعا جنگ روسیه در اوکراین همه معادلات و محاسبات و مناسبات سیاسی روسیه و غرب را برای یک دوره طولانی تغییر داده و این تغییرات کم کم به فراتر از موضوع تحریم های اقتصادی کشیده خواهد شد. صف آرایی نظامی که ناتو در مرزهای غربی روسیه می کند، خیلی جدی‌تر و شفاف‌تر خواهد شد. پیش از این هر زمان آمریکایی‌ها می‌خواستند پایگاهی در کشورهای شرق اروپا ایجاد و سلاح‌های ضد موشک را در این منطقه مستقر کنند، ملاحظات سیاسی و نظامی روس‌ها را مدنظر قرار می دادند، حتی برای انحراف افکار عمومی، برخی مواقع ایران را بهانه و مطرح می کردند این پایگاه ها با هدف مقابله با موشک های ایران است، اما بعد از جنگ اوکراین – روسیه هیچ ابایی برای بیان قصد واقعی خود ندارند و استقرار 15 پایگاه نظامی آمریکا در فنلاند قطعا نشان می دهد صف‌آرایی روسیه و آمریکا جدی تر از گذشته شده است.

0 Comments