جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

علل شکست رژیم صهیونیستی در نابودی حماس

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا باتاکید براینکه با طولانی‌ترشدن جنگ، نگاه اروپا و آمریکا نسبت به تحقق‌ناپذیری اهداف اعلامی رژیم صهیونیستی تا حدودی واقع‌بینانه شد، گفت: تجربه جنگ‌های نامتقارن نشان می‌دهد که از بین بردن حماس به لحاظ نظامی از سوی رژیم صهیونیستی امکان‌ناپذیر است.

صابر گل عنبری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید براینکه از روز اول جنگ، روشن بود هدفی که رژیم‌ صهیونیستی با عنوان نابودی حماس، برای این جنگ تعریف کرده، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: حماس علاوه بر سه جغرافیای نوارغزه، کرانه‌باختری و قدس، در خارج از فلسطین نیز در میان آوارگان فلسطینی حضور فعال دارد. حتی به فرض تحقق هدف اعلامی این رژیم که بسیار بعید است، این هدف همچنان نمی‌تواند به معنای حذف این جنبش از سپهر سیاست فلسطین باشد.

وی، نابودی حماس در نوارغزه را به دلایل متعددی از جمله عقبه و عمق مردمی و اجتماعی گسترده حماس در این منطقه، وضعیت خاص آن، تجربه 4 جنگ قبلی در 16سال اخیر و ساختار خاص حماس امکان ناپذیر دانست و گفت: حماس و رژیم صهیونیستی از 1987 تا امروز، همواره در جنگ و درگیری بوده و نسل بنیانگذار حماس، تقریبا ترور شده‌ و یا از دنیا رفته‌اند؛ اما این باعث نشد این گروه تضعیف شود و در این 36سال، روزبه روز قوی‌تر ظاهرشده ‌است. این مساله هم به علت عقبه وعمق اجتماعی است که حماس از آن برخوردار است.

گل عنبری با یادآوری اینکه از سال 2007 که غزه به دست حماس افتاد، درسال‌های 2008، 2009، 2012، 2014 و 2021 نیز، شاهد پنج جنگ عمده بوده‌ایم که شدیدترین آن به استثنای جنگ کنونی جنگ 51 روزه 2014 بود؛ ادامه داد: با این حال، حماس در هر جنگی، قوی‌تر و توانمندتر از جنگ پیش ظاهرشده و موید این مدعا حمله 7 اکتبر پس از 17 سال محاصره شدید است. با اینکه رژیم صهیونیستی در ابتدای آن جنگ‌ها نیز، هرچند کم رنگ‌تر از امروز، هدف نابودی حماس را مطرح می‌کرد، اما موفق نبود.

وی وضعیت خاص نوار غزه را از دیگر عواملی عنوان کرد که مقابله با حماس را دشوار می‌سازد و اظهار داشت: به دلیل اینکه جغرافیای هموار و مسطح نوار غزه، از حیث نظامی، پاشنه آشیل نیروهای مقاومت بود، حماس برای جبران این نقیصه، از حدود 18سال پیش، موضوع تونل‌ها را به شکل جدی مطرح و ثقل نظامی مقاومت را به زیرزمین منتقل کرد. به خاطر وجود همین تونل‌های حدودا 500کیلومتری، زیرپهنه 365 کیلومتری نوارغزه، با نوارغزه دیگری مواجه هستیم.

گل عنبری گفت: در چنین شرایطی، نابودی40 تا50هزار نیروی نظامی که دراین شبکه تونلی هستند برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار است. این شرایط، جنگی را می‌طلبد که حداقل 2 تا 3سال به طول بینجامد و رژیم صهیونیستی کل نوارغزه را تحت اشغال خود درآورد. چنین چیزی هم برای رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: با اینکه رژیم صهیونیستی از قدرت تخریب و آتش بالایی برخوردار است، اما با گذشت بیش از دو ماه از جنگ، هنوز نتوانسته منطقه شمال نوارغزه را به اشغال کامل خود درآورد. حدود 20تا 30درصد شمال نوارغزه که عمدتا مناطق باز و کشاورزی و بخشی از مناطق مسکونی است به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده و در مناطقی که مناطق مسکونی اطراف شمال نوارغزه است، نفوذ کرده‌اند.

وی توضیح داد: با اینکه فاصله عمق شهر غزه تا مرز حدود سه کیلومتر است، اما رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته شهر غزه در شمال نوارغزه را تحت کنترل خود درآورد. تا همین امروزهم، در «بیت لاهیا» و «بیت حانون» که از روز اول حمله زمینی اشغال شدند، عملیات حماس ادامه دارد و هنوز تصویر هم منتشر می‌کنند. این نشان می‌دهد با وجود اینکه رژیم صهیونیستی چندی پیش اعلام کرد شمال نواز غزه را درکنترل خود درآورده، اما این منطقه هنوز در کنترل رژیم صهیونیستی نیست.

گل عنبری بایادآوری اینکه بعداز دو ماه از حملات رژیم صهیونیستی در شمال غزه، همچنین شاهد حملات موشکی به تل‌آویو از این منطقه هستیم، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی هنوز وارد مناطق پرتراکم‌تر مانند «جبالیا» و «الشاطی» و «غزه» که پایگاه اجتماعی اصلی حماس هستند، نشده و نتوانسته این مناطق را تصرف کند. حتی در ایام 7روزه آتش بس هم، از برخی مناطقی که قبلا وارد شده بود، خارج شد!

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در میدان فلسطین در شهر غزه، نیروهای حماس، تعدای از گروگان‌ها را تحویل صلیب سرخ دادند، میدانی که رژیم صهیونیستی، از طریق تانکها وارد شد، اما نتوانست مستقر شود و عقب نشینی کرد. بنابراین اینکه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت حدود 60روز، نتوانسته منطقه‌ شمال نوارغزه را که از عمق و عرض کمتری برخوردار است، تصرف کند، نشان می‌دهد که چقدر رژیم صهیونیستی در عرصه عملیاتی و زمینی با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اخیرا بیشتر به نابودی توانمندی‌های نظامی حماس اشاره می‌کند که تحقق آن دستکم به چند سال جنگ، اشغال بیشتر نوار غزه و تخریب شبکه تونلی آن بستگی دارد، تصریح کرد: اگر رسیدن به هدف نابودی حماس برای رژیم صهیونیستی امکانپذیر بود، این حجم کشتار وسیع غیرنظامیان در نوارغزه موضوعیت نداشت. خود آنها هم می‌دانند این هدف تحقق‌ناپذیر است و به خیال خود، با این قتل عام گسترده و تخریب بی‌سابقه زیرساخت‌های غیرنظامی، می‌خواهند در قبال غزه و حماس و همچنین لبنان و حزب الله نوعی بازدارندگی ایجاد کنند.

گل عنبری با تاکیدبراینکه اهداف اعلامی رژیم صهیونیستی دچار نوعی تناقض است و مگر می‌شود با نابودی حماس گروگان‌ها آزاد شوند، ادامه داد: تجربه این جنگ نشان می‌دهد آزادی این افراد از طریق راهکار نظامی امکانپذیر نیست و تنها راه ممکن، توافق دوطرف تحت شروط خاصی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه ورود به یک منطقه در شرایط جنگی با حفظ آن تفاوت بسیار دارد، گفت: اکنون که رژیم صهیونیستی می‌داند نابودی حماس تا چه اندازه دشوار است، می‌توان گفت طرح این هدف را به عنوان بخشی از جنگ روانی علیه غزه و حماس تکرار می‌کند و می‌خواهد حماس را هر چه بیشتر تحت فشار روانی قراردهد. کما این که حتی اهداف جنگ را تا حد ترور یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تقلیل داده‌اند.

0 Comments