جدیدترین مطالب

انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم

انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم

شوجان پرویز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران همیشه به حمایت مردم فلسطین برخواسته است. هدف انقلاب اسلامی ریشه کن کردن تمام ظلم و ستمی بوده که اسرائیل در حق مردم فلسطین مرتکب شده، به خاطر همین است که امام خمینی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامیده اند. 
Loading

أحدث المقالات

انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم

انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم

شوجان پرویز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران همیشه به حمایت مردم فلسطین برخواسته است. هدف انقلاب اسلامی ریشه کن کردن تمام ظلم و ستمی بوده که اسرائیل در حق مردم فلسطین مرتکب شده، به خاطر همین است که امام خمینی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامیده اند. 
Loading

واکاوی نقش و منافع آمریکا در تداوم جنگ روسیه و اوکراین

۱۴۰۲/۰۷/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اولویت آمریکا، مهار روسیه حتی به قیمت نابودی ملت اوکراین و یا تضعیف اروپا است تا در نهایت مسکو را وادار کند که پای میز مذاکره به کی‌یف امتیاز بدهد، تاکید کرد: جنگ اصلی، بر سر بقا است و آمریکا حاضر است هزینه های سنگینی بابت آن بدهد، اما درواقع هزینه اصلی از جانب اروپا است و مردم اروپا، اوکراینی و غیراوکراینی در حال از بین رفتن هستند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به موافقت بایدن با ارسال موشک‌های دوبرد به اوکراین، تصریح کرد: آمریکا در درجه اول، تلاش می‌کند مانع شکست اوکراین در این جنگ شوند. اوکراین به تنهایی امکان مقاومت و ایستادگی در برابر روسیه را ندارد و زلنسکی نیز به صراحت اعلام کرد اگر کمک‌های آمریکا نباشد، ما شکست خواهیم خورد.

وی استمرار جنگ تا تضعیف توان ملی روسیه به گونه ای که خطر وقوع جنگی دیگر علیه همسایگانش رفع شود، را از دیگر اهداف آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: آمریکا نوعی جنگ مدیریت شده در قبال روسیه را پیش می‌برد، تاجایی که منجر به جنگ فراگیر بین المللی اتمی‌نشود. واشنگتن به صورت تدریجی و حساب شده، تسلیحات بیشتری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا ضمن ممانعت از شکست اوکراین و موازنه سازی، خود نیز به طور مستقیم در جنگ حضور نداشته باشد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا، با بیان اینکه سلاح‌هایی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد نسبت به گذشته موثرتر است ، اما در سطحی نیست که بتواند ضرباتی کاری به عمق خاک روسیه وارد کند، گفت: این سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا، با عنوان ATACMS که بردی بین 70 تا بیش از 300 کیلومتر دارد، می‌تواند به خاک روسیه برسد و از مناطق تحت کنترل ارتش اوکراین و از پشت جبهه شرقی و جنوبی، می‌تواند به خاک روسیه حملاتی انجام دهد، اما به نظر می‌رسد آمریکا از اوکراینی ها قول گرفته اند که با این سلاح‌ها، به اهدافی در داخل خاک روسیه، حمله نکنند.

ابوالفتح افزود: روشن نیست در آینده از این موشکها برای حمله به روسیه استفاده شود یا نه. اکنون از پهپادهای آمریکایی استفاده می‌شود، اما اگر به صورت گسترده و فراگیر حملاتی به خاک روسیه انجام نشود، این سامانه های جدید این قابلیت را ندارند که با برد 300 کیلومتر، بتوانند اثرگذاری تعیین کننده ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه آمریکا امیدوار است با ادامه این روند، در نهایت روسیه را وادار کند که پای میز مذاکره به اوکراین امتیاز بدهد، اضافه کرد: اوکراین از آمریکا بمب‌های خوشه ای و تسلیحاتی با اورانیوم ضعیف شده دریافت کرده و امیدوار است بتواند موشکها و تانکهای بیشتر و اف.16 بگیرد. ما مرحله به مرحله، شاهد ارائه تسلیحاتی تعیین کننده تر و بیشتر هستیم، اما غرب تلاش می‌کند، شرایط را به گونه ای پیش ببرد که وارد نبردی هسته ای نشوند.

این کارشناس مسائل آمریکا، به هشدارهای برخی مقامات اروپایی درخصوص پیامدهای شکست روسیه و تحقیر این کشور اشاره کرد و گفت: مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، که بلندپایه ترین ژنرال آمریکایی است، عنوان کرد که هدف حمایت آمریکا از اوکراین این است که روسیه آنچنان تضعیف شود که شاهد حمله دیگری از سوی این کشور نباشیم. آمریکا می‌خواهد روسیه را در مرحله انزوای سیاسی و ضعف اقتصادی و نظامی‌قرار دهد.

ابوالفتح با بیان اینکه آمریکا تاکنون در تحقق این هدفش موفق نبوده است؛ چرا که روسیه قدرت نظامی‌بزرگ و ابرقدرت منابع طبیعی و کشاورزی است، ادامه داد: روسیه در اقتصاد جهانی رتبه خوبی دارد و نفر اول گاز و غلات جهان، نفر دوم نفت جهان است و کودشیمیایی و انواع منابع معدنی و طبیعی را در اختیار دارد که امکان اثرگذاری تحریمها را فراهم نمی‌کند. در این میان، اروپا به واسطه آغاز جنگ و طولانی شدن آن، متضرر می‌شود. هر چند آمریکا علاقه ای به تضعیف متحدینش ندارد، اما این مساله، در شرایط فعلی، اولویتی برای آمریکا ندارد.

وی با اشاره به اظهارات و نگرانیهای مقامات اروپایی مبنی بر اینکه اوکراین باید در نهایت از غرب ضمانت امنیتی بگیرد اما باید بی‌طرف مانده و همچنان به عنوان پلی بین دنیای روسیه و اروپا بماند و آمریکا نیز ضمن تضعیف اروپا، با فروش سلاح و عرضه گاز طبیعی با قیمت‌های بالاتر، از جنگ سود می‌برد، تاکیدکرد: واشنگتن معتقد است اگر روسیه در این جنگ پیروز شود، لیبرال دموکراسی، به عنوان نظم غربی بعد از جنگ جهانی دوم، به طور بنیادین تغییر می‌کند، این تهدید، با اتحاد روسیه و چین، به طور جدی تری وجود دارد.

ابولفتح ادامه داد: اولویت آمریکا، مهار روسیه و کشیدن دندان این خرس حتی به قیمت نابودی ملت اوکراین و یا تضعیف اروپا است. درحقیقت، جنگ اصلی، بر سر بقا است و آمریکایی‌ها حاضرند هزینه های سنگینی بابت آن بدهند، درست است که صدمیلیارد دلار برای آن هزینه کرده اند اما درواقع هزینه اصلی از جانب اروپا است و مردم اروپا، اوکراینی و غیراوکراینی در حال از بین رفتن هستند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا، با یادآوری اینکه آمریکا به دلیل دوری میدان جنگ و خودکفایی نسبی درحوزه های مهم و متعدد، آسیب کمتری می‌بیند، خاطرنشان کرد: تداوم این جنگ، بستگی به توان دو طرف دارد. آمریکا از تداوم آن متضرر نمی‌شود و روسیه نیز نشان داده به آن اندازه که غرب انتظار داشته از تحریم ها آسیب ندیده است. ضدحملات اوکراینی‌ها هم نتیجه مطلوبی نداشته و سلاحهایی که در اختیار اوکراین گذاشته اند، هر چند توانسته مواضع اوکراینی ها را حفظ کند و مانع پیشروی چشمگیر روس ها شود، اما باعث عقب راندن ارتش روسیه نشده است. در این شرایط، نسبت به بازپس گیری سرزمین ها از روسیه، شک و شبهاتی وجود دارد.

وی در پایان اظهارداشت: ضد حملات اوکراینی از بهار آغاز شده و در حالی که وارد پاییز می‌شویم، نتیجه مطلوبی نداشته است. شاید در بهار سال 2024، ضدحمله ای صورت گیرد و ارتش اوکراین را تا آن زمان آنچنان تجهیز کنند که بتواند پیش روی داشته باشد، اما حتما روس ها در موضع دفاعی مواضع خود را مستحکم خواهند کرد. از این جهت، فعلا چشم اندازی برای پایان جنگ وجود ندارد. یکی از مشاوران سابق زلنسکی گفته بود این جنگ تا پایان 2034، حدود 10 سال طول خواهد کشید. اما به هر حال، این جنگی نیست که به زودی پایان یابد.

0 Comments