جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

اهداف برگزاری مانور نظامی مشترک آمریکا و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: رئیس پیشین بنیاد مطالعات قفقاز برگزاری مانور محدود ارمنستان با آمریکا را هشداری به روسیه دانست تا نشان دهد ارمنستانِ تحت ریاست پاشینیان تکیه بیشتری به آمریکا خواهد کرد و گفت: این مانور که بیشتر برای دولت‌های بایدن و پاشینیان مصرف داخلی دارد، کمکی به ایروان نخواهد کرد و در تحولات مهمی که منطقه آبستن آن است، اثرگذار نخواهد بود.

سیدمهدی حسینی تقی‌آباد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به شدت گرفتن انتقادات پاشینیان نسبت به مواضع مسکو در قبال تحولات قفقاز و برگزاری مانور نظامی مشترک ارمنستان با آمریکا با عنوان «شریک عقاب 2023»، تصریح کرد: پاشینیان با برخورداری از حمایت غرب به قدرت رسید و در جریان انقلاب آوریل 2018 نیز بخش مهمی از شعارهای وی غرب‌گرایانه و ضد روسیه بود. کارنامه او، مملو از جهت‌گیری‌ها و مواضع غربگرایانه است.

وی با بیان اینکه پاشینیان ضمن فاصله گرفتن آشکار از روسیه، روی حمایت‌های غرب حساب ویژه‌ای بازکرده بود، اما این حمایت‌ها، نظیر آنچه ساکاشویلی در گرجستان تجربه کرد، در سطح مورد انتظار، متوجه ارمنستان نشد، ادامه داد: در جنگ چهار روزه قره‌باغ، در آوریل 2016، نشانه‌های کاهش حمایت روسیه از ارمنستان و تغییراتی در موضع مسکو در قبال بحران قره‌باغ آشکار شد. تغییراتی به‌ظاهر جزئی، اما بسیار مهم که از چشم بسیاری دورنماند.

این تحلیلگر مسائل قفقاز، با اشاره به همکاری‌های ارمنستان و روسیه، به تشریح علل رشد روابط باکو و مسکو پرداخت و گفت: افکار عمومی جمعیت هوادار پاشینیان نیز که به دلایلی از مسکو ناخرسند بودند نیز بر سیر وقایع پیشِ‌رو اثر گذاشت.

وی، ضمن یادآوری اینکه پاشینیان با شعار «نه» به حکام قبلی و البته با اتکا به برخی کمک‌های خارجی به قدرت رسید، بی‌تجربگی او و تیمش در حکمرانی را مانع از تحقق بسیاری از وعده‌های آنها و البته ناکامی‌های فعلی‌شان دانست و اضافه کرد: دولت پاشینیان با پشت کردن به پیمان امنیت جمعی، روابط متشنجی با آن دارد، چراکه معتقد است بر خلاف اساسنامه این پیمان، در برابر تهدیداتی که پس از آتش‌بس جنگ 2020 قره‌باغ متوجه تمامیت ارضی ارمنستان بود، واکنش بازدارنده ای از طرف اعضای آن صورت نگرفت، در شرایطی که نیروهای پیمان امنیت جمعی به فرماندهی روسیه در خاتمه‌دادن به شورش ژانویه 2022 قزاقستان ایفای نقش کردند.

حسینی در ادامه گفت: مانور ارمنستان با آمریکا در این سطح و با شرکت تعداد اندکی نیرو، و بر اساس برخی اخبار، 85 نظامی آمریکایی، در تحولات مهمی که منطقه آبستن آن است، اثرگذاری جدی ندارد و کمک مؤثری به ایروان نخواهد کرد.

رئیس پیشین بنیاد مطالعات قفقاز خاطرنشان کرد: سال گذشته در جریان پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش‌هایی از خاک ارمنستان در استان‌های «سیونیک» و «وایوتس‌جور»، نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، سفری به ارمنستان انجام داد، که مواضع شیطنت‌آمیزی نیز علیه کشورمان اتخاذ کرد، اما در نهایت، آنچه که مانع تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه و حفظ تمامیت ارضی ارمنستان شد، اخطارهای جدی ایران و برگزاری مانور اقتدار سپاه پاسداران در منطقه ارس بود. اکنون نیز کمابیش شاهد شرایطی مشابه هستیم.
وی به تمایل آمریکا برای همراه نگه داشتن بخش مؤثر کنشگران موسوم به لابی ارمنی در امریکا اشاره کرد و گفت: برگزاری مانور محدود با آمریکا از منظر دولت پاشینیان، هشداری به روسیه است تا نشان دهد ارمنستان تکیه بیشتری به آمریکا خواهد کرد. موضع‌گیری‌های مسکو از جمله واکنش سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف که این مانورها را تهدیدی برای ثبات در قفقاز خواند، مصداق نارضایتی علنی روسیه از این تحرکات است.

حسینی با بیان اینکه در شرایط فعلی، حضور نظامی ایالات متحده در قفقاز جنوبی و لو با شماری اندک در قالب برگزاری مانور و پیام‌هایی که از قِبَلِ آن ارسال می‌شود، برای ایران و روسیه خوشایند نیست، گفت: هرچند در جریان جنگ 2020 قره‌باغ، انتظار می‌رفت که جمهوری آذربایجان به دنبال اعاده تمامیت ارضی خود باشد، اما از میانه‌های جنگ روشن شد که باکو هدف کلان‌تری را در قالب اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ارمنستان دنبال می‌کند، امری غیر قابل پذیرش که منجر به قطع مرز ایران و ارمنستان در باریکه سیونیک خواهد شد.

وی ضمن اشاره به چهار محور تبیین‌شده توسط رهبر معظم انقلاب در 13 آبان 1399 موسوم به بیانیه ربیع در خلال جنگ 2020 قره‌باغ، خاطرنشان کرد: در سه سالی که از جنگ قره‌باغ گذشته است، در سالگرد این جنگ، شاهد تشدید تکاپوها برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه بوده‌ایم که در عرصه میدانی، ایران با برگزاری دو رزمایش، مانع از تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تهدید منافع ملی کشورمان شده است. البته باید در این زمینه هشیار باشیم چراکه تحرکات متنوع و پیچیده برای قطع مرزهای کشورمان با ارمنستان کماکان تداوم دارد.

این کارشناس مسائل قفقاز، با بیان اینکه بخشی از اتفاقات منطقه، محصول تمرکز روسیه بر جنگ در اوکراین است، اظهارداشت: با بررسی مواضع روسیه در جنگ 2020 قره‌باغ، روشن می‌شود که این کشور، آن زمان هم چرخشی به‌سمت باکو داشته است. به علاوه حساسیت و نگرانی که نسبت به تغییر مرزها از سوی ایران وجود دارد در طرف روسی دیده نمی شود.

حسینی تاکید کرد: هرچند تردیدی نیست که کریدوری که مورد نظر آذربایجان و ترکیه، ماهیت ناتویی دارد و در پازل غربی‌ها برای محدودکردن ایران و روسیه و حتی تحت‌الشعاع قراردادن ابتکار کمربند ـ جاده چین تعریف می‌شود، اما روسیه، با توجه به جنگ اوکراین و بسته شدن عمده مسیرهای این کشور به سمت غرب، به‌صورت تاکتیکی، آن‌را فرصت می‌بیند. ضمن اینکه براساس بند 9 توافق‌نامه آتش‌بس قره‌باغ، نظارت بر حمل‌ونقل کالا در مسیرهایی که از طریق ارمنستان، نخجوان را به بخش اصلی خاک آذربایجان متصل خواهد کرد توسط ارگان‌های مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه صورت خواهد گرفت و این برای روسیه ابزاری برای چانه‌زنی با ترکیه خواهد بود، که گرفتاری‌های زیادی با آن در موضوع تنگه‌ها بر اساس کنوانسیون مونترو دارد.

وی احتمال تکرار عملکرد ضعیف نیروهای روسیه در کریدور لاچین در قبال هر کریدور جدید دیگر را نگران کننده دانست و افزود: احتمال اینکه این مسیر در آینده در اختیار نیروهای ناتو قرار گیرد وجود داشته و برای ایران و روسیه مخاطراتی دارد و نگران‌کننده است.

به گفته حسینی، در شرایط فعلی، برخی تحلیلگران و تصمیم‌گیران روسیه با نادیده گرفتن مخاطرات بلندمدت، به منافع کوتاه مدت چشم دوخته‌اند. اما در این شرایط، ایران همانطور که همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرد و حمایت خویش را در عمل نیز ثابت کرد، اکنون نیز بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی دیگر کشور همسایه، یعنی ارمنستان تاکید دارد.

0 Comments