جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

پیامد‌های کاربرد بمب‌‌های خوشه‌ای در جنگ اوکراین و مسئولیت آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا به عنوان کشوری که بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرارداده، آغازکننده جنایتی جدید است و مسئولیت مستقیمی در این باره دارد، تاکید کرد: بمب‌های خوشه‌ای معادلات نظامی جنگ را به نفع اوکراین تغییر نمی دهند، اما با این اقدام، ابعاد جنگ گسترده تر خواهد شد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به آغاز استفاده از بمب‌های خوشه‌ای توسط اوکراین، استفاده از این مهمات را به لحاظ حقوق بین الملل، اقدامی محکوم و منفور دانست و خاطرنشان کرد: هر چند آمریکا از ابتدا معاهدات بین المللی درخصوص منع به کارگیری سلاح‌های خوشه‌ای را نپذیرفت، اما با در اختیار قراردادن این بمب‌ها، چندین معاهده بین‌المللی را نادیده گرفته است. این کشور در جنگ ویتنام نیز چندین تن از این بمب‌ها را مورد استفاده قرار داده بود.

وی با بیان اینکه این بمب‌ها، پس از رها شدن به صدها بمب کوچک‌تر آتش زا تبدیل می‌‌شود و عمدتا مراکز و افراد غیرنظامی، کودکان، زنان و سالخوردگان قربانیان آن می باشند، چرا که هیچ کنترلی درخصوص منطقه انفجار آنها وجود ندارد، گفت:این بمب‌ها علاوه بر انفجار، آتش زایی نیز دارند و تعدادی از بمب‌های کوچک جدا شده، بنا به طراحی خود در همان لحظه منفجر نمی شوند و عملا به یک خطر مرگبار دائمی در آن محیط تبدیل می‌‌شوند. هر نوع ساخت و به کارگیری آن‌ها و پیامدهایی که ایجاد می‌‌کند، بسیار غیرانسانی و جنایتکارانه است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل به واکنش سخنگوی سازمان ملل مبنی بر اینکه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به تاریخ پیوسته و باید متوقف شود، اشاره کرد و افزود: اوکراین این گونه توجیه می‌‌کند که به کارگیری این سلاح، علیه کشور متجاوز انجام می‌‌شود، اما درواقع، این سلاح قابل کنترل نیست و به کارگیری آن، به مراکز و افراد غیرنظامی آسیب می‌‌زند. از سوی دیگر، این اقدام بهانه ای به روسیه می‌‌دهد که آنها نیز متقابلا از سلاح‌های مخرب تر استفاده کنند. چنانکه مقامات روسیه تهدید کردند اگر اوکراین از این سلاح‌ها استفاده کند، روسیه نیز متقابلا از سلاح‌های مشابه استفاده خواهد کرد.

بهشتی پور با تاکید براینکه این اقدام، دامن زدن به خشونت و غیرانسانی ترکننده ابعاد جنگ است، ادامه داد: آمریکا به عنوان کشوری که این سلاح‌ها را در اختیار اوکراین قرارداده، آغازکننده این جنایت، است و مسئولیت مستقیمی در این باره دارد. لذا جا دارد شکایت بین المللی در دادگاه ‌های بین المللی علیه آمریکا تنظیم شود.

این کارشناس مسائل بین الملل، یادآورشد: آمریکا در سال ۲۰۰۹ صادرات آن دسته از بمب‌های خوشه‌ای را که نرخ مهمات عمل نکرده آنها بیش از یک درصد است، ممنوع کرد؛ این ممنوعیت بخش بزرگی از بمب‌های خوشه‌ای موجود در انبار‌های تسلیحاتی این کشور را شامل می‌‌شود، اما هفته ‌های گذشته، قانونگذاران آمریکایی در نام‌های به بایدن، عنوان کردند این مهمات را در جنگ سرد تولیدکردیم تا با برتری‌های کمی و کیفی شوروی مقابله کنیم. اکنون می‌توان درجنگ اوکراین به این هدف رسید و از آنها استفاده مطلوب کرد! این درحالی است که تعدادی از این قانونگذاران،عضو «کنفرانس خلع سلاح هلسینکی» نیز هستند!

وی ضمن اشاره به اظهارات بایدن درخصوص ناچارشدن به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به دلیل خالی شدن زرادخانه ‌های آنها، گفت: این عذری بدتر از گناه است و نمی تواند توجیه منطقی داشته باشد. با این ادعا که انبار‌های تسلیحات متعارف خالی شده، که البته روشن نیست تا چه میزان صحت داشته باشد، استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف، مخرب و به شدت ضدانسانی قابل توجیه و دفاع نیست. در واقع، به کارگیری این سلاح و کشته شدن یک خبرنگار که ماجرا را غم انگیزتر کرده است، ابعاد وحشتناک جنگ اوکراین را مجددا به رخ دنیا کشاند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه تلاشها برای توقف جنگ اوکراین، باید افزایش یابد، اضافه کرد: مجامع بین المللی و کشور‌های صلح دوست باید در این راستا اراده جدی تری نشان دهند تا ضمن جلوگیری از گسترش جنگ، آن را هرچه زودتر متوقف کنند. هر روزکه این جنگ زودتر پایان یابد، به نفع مردم روسیه و اوکراین است. برنده این جنگ، این دوطرف نخواهند بود و این آمریکا است که از ابتدا به دنبال این بود که میان روسیه و اوکراین، که 12قرن رابطه بسیارنزدیکی داشتند،هر چه بیشتر جدایی ایجاد کند.

بهشتی پور ضمن تشریح علل تلاش‌های آمریکا برای افزایش تخاصمات میان مسکو و کی‌یف در راستای مقابله جدی با روسیه، تصریح کرد: نتیجه تضعیف روسیه و اوکراین، افزایش وابستگی کی‌یف به غرب و ضربه پذیرترشدن مسکو خواهد بود و آمریکا همچنان این راهبرد خود را در جنگ پیگیری می‌‌کند، ضمن اینکه این کشور نشان داده به دنبال تجزیه روسیه در بلندمدت است. لذا راه حل منطقی این وضعیت، این است که هر چه سریعتر این جنگ پایان یابد.

وی به اظهارات وزیردفاع اسپانیا که گفته بود دفاع مشروع نیز نمی تواند استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را توجیه کند و این کشور در هیچ شرایطی چنین تسلیحاتی به اوکراین نخواهد داد، اظهارداشت: صحت داشتن ادعای بایدن درباره رو به پایان بودن ذخایر تسلیحاتی آمریکا، قابل باور نیست و این اظهارات، پوششی بود تا آمریکا بتواند تصمیمش را برای انجام این اقدام غیرانسانی و جنایتکارانه در نزد افکارعمومی توجیه کند، که البته توجیه شدنی هم نیست و نخواهد بود. این روسیاهی بزرگی برای آمریکا و اوکراین است که صراحتا اعلام می‌‌کنند که این سلاح ها ارسال و استفاده از آن را آغاز کرده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل، با تاکید بر نقش مجامع بین المللی درارتباط با محکوم کردن این اقدام و ممانعت جدی نسبت به کاربرد آن، گفت: بمب‌های خوشه‌ای سلاحهایی نیستند که به لحاظ نظامی به یکباره بتوانند معادلات جنگ را تغییر دهند. با اینکه قدرت تخریب این سلاح‌ها زیاد است و ممکن است صدمه جدی به نیرو‌های روسی در مناطق جنگی واردکند، اما با ورود روسیه به عمل متقابل در بکارگیری سلاح‌های مشابه دیگر، ابعاد جنگ گسترده تر و وضعیت تقابلها در جنگ پیچیده تر و خطرناکتر خواهد شد؛ چراکه دست روسیه نیز بسته نیست و عمل متقابل انجام خواهد داد.

وی با اشاره به حملات اوکراین به روستای مرزی روسیه و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در این حملات، تاکید کرد: بمب خوشه‌ای موجب درهم شکستن سنگر‌های روسیه نخواهد شد. این تسلیحات اثرش در میدان نظامی و روستاها و شهرها است و با این اقدام آمریکا، اوکراین نیز عملا به یک ویتنام، کامبوج، لائوس و یا عراق تازه تبدیل خواهد شد. کشوری که در نتیجه انفجار مهمات خوشه‌ای پخش شده در آن، هزاران شهروند غیرنظامی در سالیان آینده و حتی پس از پایان جنگ اوکراین، جان خود را از دست خواهند داد.

0 Comments