جدیدترین مطالب

لغو دیدار اردوغان و بایدن

وبگاه روزنامه قرار نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

دستبند زدن بر دست‌های علم

دنی شاو، استاد دانشگاه کلمبیا، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعیِ ایکس از رویکرد رسانه‌های آمریکا به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین انتقاد کرد.

سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا

تظاهرات دانشجویان در آمریکا علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دانشگاه‌های کارولینای شمالی و آریزونا نیز کشیده شد.

Loading

أحدث المقالات

ایران و پاکستان در بطن تحولات استراتژیک بین المللی

در حالی که آمریکایی ها و متحدینشان امیدوار بودند با بهره بردن از گروه های تروریستی که در مناطق مرزی بین ایران و پاکستان فعالی هستند روابط فیما بین دو کشور را وارد تنش کنند، آقای رئیسی با سفر به اسلام آباد خط بطلان بر همه توطئه های دشمنان دو کشور کشید.

ببینید | لحظه ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس

دانشجویان فرانسوی معترض به جنایت‌های اسرائیل در غزه، خواستار قطع روابط کشورشان با این رژیم شدند. در این تظاهرات، دانشجویان فرانسوی با سر دادن شعار «ما همه فلسطینی هستیم» حمایت خود را از مردم غزه اعلام کردند. منبع: صداوسیما

کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا و همچنین قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران تصریح کرد:  توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند

در حالی‌که وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه تجهیزات ارسالی از چین به روسیه در تولید انواع سلاح برای جنگ با اوکراین استفاده می‌شود و پکن را تهدید به تحریم‌های جدید کرد، سخنگوی کرملین گفت: مسکو و پکن مستقلاً درباره توسعه روابط خود تصمیم می‌گیرند. 

Loading

رقابت هند و چین در غرب آسیا و رویکرد کشورها به آن

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مسئول میز شبه قاره هند در اندیشکده جریان، نگاه این کشور به گسترش روابط با کشورهای غرب آسیا را با اهداف اقتصادی و فرهنگی، تحت رقابت با چین دانست و گفت: رشد اقتصادی بالای هند، طبقه متوسط این کشور را بزرگتر کرده، در نتیجه مصرف و تمایل به مصرف در این کشور نیز افزایش یافته و به همین دلیل، هند توجه ویژه ای به منابع هیدروکربنی غرب آسیا دارد.

امین رضایی نژاد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به تلاشهای هند برای تقویت روابط با کشورهای غرب آسیا، با بیان اینکه هند به مزایای کریدورهای این منطقه و منابع هیدورکربنی آن توجه دارد، تصریح کرد: کریدورهای این منطقه برای هند اهمیت زیادی دارد و این کشور تلاش می کند در این مسیرها سهم داشته باشد؛ تحولات اخیر نیز باعث شده مباحث کریدوری در غرب آسیا، بیشتر مورد توجه قرارگیرند.

وی با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی، مبنی براینکه هند به زودی با عبور از چین، تبدیل به بزرگترین واردکننده سوخت‌های فسیلی خواهد شد، افزود: چین با سرعت بالایی درحال برقی کردن خودروهای شخصی و عمومی است، اما از سوی دیگر، رشد اقتصادی بالای هند، طبقه متوسط این کشور را بزرگتر کرده، در نتیجه مصرف و تمایل به مصرف در این کشور نیز افزایش یافته است. به همین دلیل، هند نگاه ویژه ای به منابع هیدروکربنی دارد؛ هر چند که چشم انداز بلندمدتی برای استفاده از انرژیهای سبز نیز برای خود ترسیم کرده و تلاش دارد در آینده با استفاده از انرژی سبز، تبدیل به «غول هیدروژنی» دنیا شود.

این تحلیلگر مسائل شبه قاره، به تلاشهای چین برای افزایش بازیگری و توسعه روابط با کشورهای غرب آسیا و همچنین رقابت میان هند و چین در این منطقه پرداخت و گفت: در شرایط فعلی، چین و هند، به دلایل مشابهی نیاز به نفوذ به منطقه غرب آسیا دارند. کشورهای غرب آسیا، ایران و همسایگان خود باید با تفاهم، ضمن رسیدن به همکاری با یکدیگر، از پیامدهای منفی رقابت چین و هند در این منطقه بکاهند. رویکرد کشورهای غرب آسیا نسبت به این رقابت بسیار اهمیت دارد، همانطور که برخی کشورها تلاش دارند بدون اینکه بخشی از این رقابت شوند، از منافع این رقابت منطقه ای حداکثر استفاده را داشته باشند. رقابت هند و چین نباید در غرب آسیا خسارت‌زا باشد، بلکه باید در این منطقه ایجاد منافع کند.

رضایی نژاد با یادآوری اختلافات متعدد هند و چین، خصوصا در حوزه های مرزی، عنوان کرد: دهلی نگران است که نفوذ چین در غرب آسیا که می تواند در درازمدت عرصه های مختلف را درنوردد و تبدیل به نفوذی فرهنگی شود، جاپای سنتی هند را در این منطقه با تهدید مواجه کند. روابط مردمان سرزمین شبه قاره هند، از قرون گذشته با مردمان غرب آسیا گره خورده است و شرایط جدید برای هند، خطری محسوب می شود؛ چرا که در این صورت اهرم قدرتی را از دست می دهند.

مسئول میز شبه قاره هند در اندیشکده جریان، با بیان اینکه هند برای تاسیس ارگانهای فرهنگی، مانند مدارس آموزش یوگا و مکاتب «ذن» و گسترش روابط فرهنگی در کشورهای غرب آسیا با هدف حفظ حوزه نفوذ خود تلاش می کند، در خصوص تشدید خشونتهای صورت گرفته از سوی برخی هندوها نسبت به مسلمانان در سالهای گذشته، اضافه کرد: مساله مسلمانان در هند، را باید ذیل دو گروه تحلیل کرد. بخشی از مسلمانان در سرزمین اصلی هند جذب و ادغام نشده اند؛ مانند مردمان ساکن منطقه کشمیر، اما گروه دیگری از مسلمانان هستند که خود را هندی می دانند و در سرزمین این کشور هضم شده اند و با دولت مرکزی مشکلی ندارند.

این تحلیلگر مسائل شبه قاره با بیان اینکه از سال 2019، شاهد کاهش تنش ها در کشمیر هستیم، گفت: حزب «بهارات جاناتا پارتی»، بازوی سیاسی یک حزب با گستره فرهنگی و اجتماعی عظیم به نام «بسیج ملی هندوها» است که حزبی افراط گرا و معتقد به ایده «هند یکپارچه» است و سرزمینی از اواسط ایران تا تایلند را حوزه فرهنگی خود می داند. حزب بهاراتیا در مواردی نتوانسته این افراط گرایان را کنترل کند و چون نمی خواهد سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد، ناچار است در مواردی دربرابر خشونتهای آنها علیه مسلمانان کوتاه بیاید. اما در دوره تسلط حزب «کنگرس» که ترکیبی از هندوها و سیکهای پنجابی است، نیز شاهد امتیازی برای مسلمانان نبودیم و هردو حزب در سیاست کلان خود، رویکرد انزوای جامعه مسلمانان را دنبال می کنند.

به گفته رضایی نژاد؛ نباید انتظار داشت با رفتن «بهارات جاناتا پارتی» گشایش خاصی برای مسلمانان ایجاد شود، ضمن اینکه فشارهایی که بر مسلمانان هند وارد می شود نیز بیشتر از آنچه اکنون هست نخواهد شد؛ چرا که هند با توجه به گستره زبانها و تعدد بالای اقوام و مذاهب، کشش فشار بیشتر بر یک گروه را ندارد و افزایش فشارها، این کشور را به سمت فروپاشی از درون می برد.

وی با تاکید بر اینکه هند برای کشورهای غرب آسیا، تنها بعد مزیت اقتصادی پررنگی دارد، اظهارداشت: هند می تواند تبدیل به وارد کننده خوبی برای محصولات این منطقه باشد. هند نیز نگاه اقتصادی و فرهنگی به این منطقه دارد. علاوه بر تعاملات اقتصادی، نمی توان از توسعه عناصر فرهنگی هند در منطقه غرب آسیا به سادگی چشم پوشی کرد، و بایستی در حوزه امنیت فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. گسترش «مذهب یوگا» در کشورهای این منطقه، تحت قالب ورزش و تاثیر آن بر عناصر فرهنگی آن، بسیار قابل توجه است. به اشتباه تصور می شود یوگا، تنها یک ورزش است، یوگا یک دستگاه فکری است که پیامبر و منظومه فکری برای خود دارد.

مسئول میز شبه قاره هند در اندیشکده جریان، ادامه داد: مسلمانان هند و علمای هندی که خود را در تقابل فرهنگی با دولت حاکم در هند می بینند و تحت فشار برای سوق دادن مسلمانان به سمت هندوئیسم هستند، انتقادات زیادی نسبت به آغوش باز برخی کشورهای اسلامی در برابر مذهب یوگا دارند.

0 Comments