جدیدترین مطالب

جنگ در کابینه جنگ

بعد از گذشت چند ماه از جنایات رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم درخصوص نداشتن دستاورد، با یکدیگر به اختلاف خورده اند.

جنگ در کابینه جنگ

بعد از گذشت چند ماه از جنایات رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم درخصوص نداشتن دستاورد، با یکدیگر به اختلاف خورده اند.

تغییر لحن به سبک بایدن

پس از آن که بایدن در داخل با اختلافات افکار عمومی مواجه شد اخیرا لحن خود را درخصوص حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تغییر داد.

تغییر لحن به سبک بایدن

پس از آن که بایدن در داخل با اختلافات افکار عمومی مواجه شد اخیرا لحن خود را درخصوص حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تغییر داد.

شاهدان غزه

پزشکان کشور‌های خارجی بازگشته از نوار غزه، درد و رنج مجروحان و آوارگان فلسطینی را در بیمارستان‌های مختلف این منطقه فراتر از تصویر دانستند.

پهپاد‌های شگفت انگیز

ایران در پاسخ به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با موشک بالستیک و کروز و شلیک پهپاد هدف قرار داد.

Loading

أحدث المقالات

استانداردهای دوگانه واشنگتن؛ آمریکا: راهی برای تخلیه رفح و عملیات نظامی اسرائیل نیست

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با کمک های نظامی این کشور  به اسرائیل برای بمباران غزه،  در گزارش سالانه حقوق بشری خود پرده ای از جنایات اسرائیل را افشا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز  اعلام کرد که به اسرائیلی ها اعلام کرده ایم هیچ راهی برای تخلیه ایمن ساکنان رفح و انجام عملیات نظامی (حمله زمینی) وجود ندارد.

Loading

نقش راهبردی ناوگان دریایی یونان در انتقال انرژی به اروپا

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: به گفته یک کارشناس مسائل بین‌الملل، از آنجا که یونان با در اختیار داشتن 4901 فروند کشتی، بزرگترین صنعت کشتی رانی جهان را در مالکیت خود دارد و حمل حدود 20 درصد از کل کالاها در دنیا را به خود اختصاص داده است، اهمیتی راهبردی برای تأمین انرژی اتحادیه اروپا به‌ویژه پس از جنگ اوکراین خواهد داشت.

مسعود شکوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی افزود: در سال 2020، ناوگان تحت مالکیت یونان با چهار درصد رشد، حدود 14 میلیارد یورو به اقتصاد یونان کمک کرد، اما اهمیت راهبردی کشتی های یونانی در تامین انرژی برای اتحادیه اروپا است. بر اساس آخرین گزارش ها، حدود 58 درصد انرژی مورد نیاز اروپا از خارج از این اتحادیه از طریق دریا و توسط کشتی های یونانی به کشورهای این قاره می رسد.

وی گفت: آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که یونان بزرگترین صنعت کشتی رانی جهان را دارد. پس از یونان، کشورهای ژاپن، چین، سنگاپور، آلمان، کره جنوبی، نروژ، آمریکا، انگلیس و دانمارک قرار دارند. در اتحادیه اروپا نیز، یونان بیشترین سهم از کشتی رانی و کشتی داری را در اختیار دارد به طوریکه 58 درصد ناوگان تحت کنترل اتحادیه اروپا در اختیار یونان است و بیش از یک سوم ناوگان تحت مالکیت یونان یعنی 1706  کشتی با پرچم اتحادیه اروپا حرکت می کنند.

شکوری در ادامه افزود: برای نمونه، حدود 30 درصد از کل نفت کش­های دنیا، حدود 15 درصد کشتی های حامل مواد شیمیایی و حدود 16 درصد کشتی های حامل گاز مایع هم اکنون در مالکلیت یونان قرار دارند که این موضوع مزیتی رقابتی برای این کشور مدیترانه ای نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های یونان در حوزه انرژی گفت: یونان با حمایت آمریکا در حال ساخت چندین ترمینال گاز مایع و واحد شناور ذخیره سازی و فراوری گاز در بنادر این کشور از جمله در آلکساندروپلیس است به­طوری­که چندی پیش سفیر آمریکا در یونان ضمن بازدید از این تاسیسات انرژی گفت: ایالات متحده از نقش محوری یونان در طراحی مجدد نقشه انرژی جنوب شرق اروپا، تنوع بخشی منابع انرژی با همکاری همسایگان بالکانی خود و کمک به شکستن انحصار گاز طبیعی روسیه حمایت می کند.

شکوری افزود: پروژه هایی چون ترمینال های شناور ذخیره سازی و فراوری گاز، خط لوله گاز یونان-بلغارستان، خط لوله یونان- مقدونیه شمالی، طرح لوله نفت آلکساندروپلیس – بورگاس و اتصال شبکه های برقی یونان و مصر، همگی به تنوع بخشی منابع انرژی اروپا کمک کرده و از حمایت آمریکا در راستای استراتژی قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه برخوردار هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل به کاهش روند واردات انرژی اروپا از روسیه اشاره کرد و گفت: اروپایی ها با واردات گاز مایع از آمریکا و عمدتاً از طریق یونان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دادند. در حالی­که اتحادیه اروپا در سال 2021 حدود سیصد میلیون تن محصولات انرژی از روسیه وارد کرده، این میزان پس از جنگ در اوکراین به کمتر از نصف کاهش یافته است.

0 Comments