جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین آزادی بیان برافتاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اعتراضات دانشجویان یهودی در آمریکا و اعلام بیزاری از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی نوشت: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان و حقوق بشر برافتاده است.

Loading

واقعیت و پیامدهای همکاری سایبری شرکت‌های اماراتی و صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شرکت‌های اماراتی و صهیونیستی امضا کننده تفاهم‌نامه امنیت سایبری وزن قابل توجهی در حوزه امنیت سایبری ندارند، خاطرنشان کرد: چنین تفاهم نامه‌ای، آن هم در سطح چندشرکت که درحوزه نهاد‌های حاکمیتی نیستند و جایگاه روشنی درحوزه امنیتی برای آن‌ها تعریف نشده، تلاشی برای دستاوردسازی است تا نشان دهند توافقات عادی‌سازی روابط همچنان برجاست.

دکتر مهدی آشنا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشرشده درباره امضای تفاهم‌نامه امنیت سایبری میان امارات و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: روابط امنیتی، خصوصاً در حوزه سایبری، میان امارات و رژیم صهیونیستی، پیش از توافق عادی‌سازی نیز تا حدودی وجود داشت؛ اما این تفاهم‌نامه، توافقی میان دو شرکت اماراتی و صهیونیستی فعال درحوزه امنیت سایبری است که در حاشیه کنفرانس هفته سایبری در دانشگاه تل‌آویو امضا شد. این دو شرکت از نهاد‌های خاص حکومتی نیستند که نشان می‌دهد این اقدام برای دو طرف، وزن قابل اهمیتی ندارد.

وی ضمن تشریح مفاد این تفاهم‌نامه از جمله همکاری درزمینه تبادل اطلاعات و تمرین‌های مشترک، برگزاری کارگاه ‌ها برای ارتقای توانمندی‌ها درخصوص امنیت سایبری، مقابله با تهدیدات احتمالی برابر حملات سایبری و هکرها، افزود: گفته شده این تفاهم‌نامه آغاز شراکت راهبردی در راستای امنیت سایبری دوطرف است، اما حقیقت این است که این دو شرکت وزن قابل‌توجهی در حوزه امنیت سایبری دو طرف ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه باید شرایط منطقه‌ای و بین المللی که در بستر آن، این تفاهم نامه امضا شده را در نظر گرفت، ضربات متعدد سایبری به رژیم صهیونیستی درسال گذشته را محرکی برای تمرکز بیشتر این رژیم به حوزه امنیت سایبری درسال 2023 دانست و گفت: این رژیم سال گذشته درحوزه سایبری، متحمل ضربات متعددی شد که آن‌ها را مرتبط با گروه‌های وابسته به ایران می‌دانست؛ ازجمله شاهد ایجاد اختلالاتی در بسیاری از سایت‌های وابسته به دولت این رژیم و حتی دسترسی برخی هکر‌ها به تلفن همراه رئیس موساد در دو مرحله و افشای اطلاعات 300 هزار شهروند صهیونیست با نفوذ به سایت گردشگری بودیم.

آشنا با اشاره به پیامد‌های توافق ایران و عربستان و همچنین امکان اتحاد سایبری ایران و روسیه با مشارکت چین پس از تحولات مربوط به جنگ اوکراین، ادامه داد: آذر1401، موضوع نشست رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مراکش با «گنبد آهنین سایبری» با هدف مقابله با هکر‌های ایرانی مطرح شد. این رژیم تلاش می‌کند با ایده توسعه گنبد سایبری بتواند باجذب کشورها، همکاری امنیت سایبری بیشتری ایجاد کند و با توجه به شرایط منطقه‌ای، دلایل متعددی برای این تلاش‌ها عنوان می‌کند.

وی توضیح داد: به ویژه بعد از روی کارآمدن مجدد نتانیاهو، با مشارکت طیف‌های افراطی صهیونیستی در کابینه، رژیم صهیونیستی به گونه‌ای منزوی و توسعه توافقات عادی سازی تا حدود زیادی متوقف شده است. دیدارهایی که مقامات رژیم صهیونیستی با کشور‌های حوزه خلیج فارس که روابط خود را با آن‌ها عادی کرده، به شدت کاهش یافته و درسطوح بالا شاهد ملاقات‌های سیاسی نبوده‌ایم. در این شرایط، چنین تفاهم‌نامه‌ای، آن هم در سطح چند شرکت که درحوزه نهاد‌های حاکمیتی نیستند و جایگاه روشنی درحوزه امنیتی برای آن‌ها تعریف نشده، تلاشی برای دستاوردسازی است تا نشان دهند توافقات عادی‌سازی همچنان برجاست و ثمراتی دارد و این رژیم منزوی نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه امارات نیز اعلام کرده در پی گسترش شناسایی هکر‌ها و پاسخ به حملات سایبری است و تمایل دارد از محصولات سخت افزاری و نرم افزاری صهیونیستی برای توسعه توانمندی‌های خود استفاده کند، اظهار داشت: این کشور نیز با توجه به عدم تحقق اهدافش از توافق عادی سازی و سرخوردگی‌ها دراین زمینه، ازجمله بعد از مخالفت رژیم صهیونیستی با خرید جنگنده‌‌های اف.35 آمریکایی توسط امارات، تلاش دارد نشان دهد این عادی سازی چندان بی ثمر نبوده است.

آشنا با بیان اینکه شرکت اماراتی این تفاهم نامه، شرکتی صرفا اماراتی نیست و شرکتی چندملیتی است که درابوظبی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی منطقه و توافقات ایران و عربستان، تحفظات امارات برای نزدیکی بیشتر به رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. برخلاف ظاهر این اخبار که تلاش دارند نشان دهند روابط دوطرف در حال افزایش است، اما در واقع سردی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را حکایت می‌کنند.

وی ضمن تشریح راهبرد کلی رژیم صهیونیستی درقبال منطقه و خصوصا ایران و تلاش برای مطرح شدن به عنوان یک بازیگر در نظم امنیتی خلیج فارس، گفت: در دوسال گذشته رژیم صهیونیستی، روابط خود را با امارات و بحرین، خصوصا در حوزه نظامی و امنیتی افزایش داد و همه تحرکات نشان می‌داد پتانسیل همکاری و شکل‌گیری جبهه امنیتی خصوصا علیه ایران وجود داشت که می‌توانست خطرات زیادی داشته باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انتشار اخبار درباره توافقنامه سایبری را می‌توان در راستای یکی از راهبرد‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، یعنی ایجاد اتحاد نظامی با کشور‌های عربی تحلیل کرد، افزود: این راهبرد از دید مقامات صهیونیستی، اهداف چندگانه‌ای را از جمله مشروعیت‌دهی به این رژیم تامین می‌کند.

به گفته آشنا، رژیم صهیونیستی در صدد پیگیری اتحاد سیاسی و همکاری در سطوح مختلف است و ذیل ایده «ناتوی خاورمیانه»، این مساله را پیگیری می‌کند؛ اما همانطور که توافق ایران و عربستان نشان داد، گرچه قدرت ایران باعث نگرانی کشور‌های عربی خلیج فارس می‌شود؛ اما این کشورها، عملا گزینه ای جز گفتگو با ایران ندارند؛ چراکه آن‌ها قابلیت نظامی کافی برای مواجهه با ایران را ندارند و رژیم صهیونیستی و متحدان غربیِ آن هم بدون تغییر دکترین برتری کیفی نظامی که مطابق آن هیچ یک از کشور‌های منطقه نباید نسبت به این رژیم به لحاظ کیفی برتری داشته باشند، نمی‌توانند توان بازدارندگی خود را  افزایش دهند. مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش جنگنده‌‌های اف 35 آمریکایی به امارات نیز تائیدی برای این نکته است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه کشور‌های عربی خلیج فارس بر افزایش تعامل و گفتگو با ایران، ادامه داد: در حالی که توافق ایران و عربستان امید‌ها را برای ظهور نظام امنیتی همکاری جویانه افزایش داده است، روابط سطح پایین امنیتی میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی تهدید چندانی برای ایران ایجاد نمی کند. اما اگر چنین همکاری‌هایی به ائتلافی قوی منجر شود، ایران برای ایجاد توازن  باید به توسعه قابلیت‌‌های تهاجمی خود بپردازد.

آشنا با تاکید براینکه اتحاد و نزدیکی برخی دولت‌های عربی به رژیم صهیونیستی، آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر ایران افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی، با امضای تفاهم‌نامه‌‌ها و افزایش تعاملات با امارات، بیشتر با نقاط ضعف این کشور در حوزه سایبری آشنا می‌شود و می‌تواند از این نقاط ضعف برای رسیدن به اهداف سیاسی و امنیتی خود بهره برداری کند. ضمن اینکه این رژیم با دسترسی بیشتر به داده‌‌های مربوط به شهروندان اماراتی و کسب‌وکار‌های فعال در این کشور می‌تواند آن‌ها را به مخاطره اندازد.

0 Comments