جدیدترین مطالب

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

یادداشت خانم ماندانا تیشه یار که در همایش بین المللی به مناسبت «چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران» که توسط انستیتو شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، نوشته شده است. 

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح

جنبش‌های حماس و فتح و یک دیپلمات در پکن عصر جمعه اعلام کردند که چین میزبان مذاکرات آشتی داخلی میان گروه‌های فلسطینی خواهد بود. خبرگزاری رویترز به نقل از ۲ مقام در جنبش‌های فتح و حماس گزارش داد که ریاست هیئت حماس برعهده موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیئت جنبش فتح برعهده عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی این جنبش است.

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

یادداشت خانم ماندانا تیشه یار که در همایش بین المللی به مناسبت «چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران» که توسط انستیتو شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، نوشته شده است. 

علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید

رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با صدراعظم آلمان گفت: روند تحدید حدود و حتی تعیین مرزها با ارمنستان آغاز شده است. باید به اطلاع شما برسانم که مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه مستقر در آذربایجان صبح امروز فعالیت خود را متوقف کرد و دیگر نیازی به آن نیست.

اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند

سفارش 6 میلیاردی آمریکا برای تولید سلاح برای اوکراین، خروج تانک‌های آبرامز از جبهه، زمان انتقال اف-16‌ها به کی‌یف، برکناری یک مقام ارتش اوکراین، ترس اروپا از پایان کمک نظامی آمریکا و مشکل یافتن سامانه پاتریوت برای کی‌یف، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

مقاومت فلسطین برای همه احتمالات در رفح آماده است/ عصبانیت تل‌آویو از ضربه کاری حزب‌الله

تهران- ایرنا- یکی از کارشناسان مسائل مقاومت فلسطین ضمن بی‌نتیجه توصیف کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه و آمادگی مقاومت فلسطین برای همه احتمالات، به خشم تل آویو از ضربات کاری اخیر حزب‌الله به ارتش این رژیم اشاره کرد.

Loading

تلاش راهبردی انگلیس برای تبدیل شدن به مقر جهانی هوش مصنوعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حکمرانی بین المللی فضای مجازی با بیان اینکه در اوج نیاز انگلیس به بازتعریفی از قدرت و جایگاهش در نظام بین الملل، ریشی سوناک، با در نظر داشتن هوش مصنوعی به عنوان فناوری تحول آفرین، فرصت شناسانه تلاش دارد دستاوردی برای خود ایجاد کند، گفت: بریتانیا بیش از اینکه بخواهد نقش پیشگامی درهوش مصنوعی داشته باشد، تلاش می کند نقش پیشگامی در تنظیم‌گری آن ایفا کند.

دکتر بهزاد احمدی لفورکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات نخست وزیر انگلیس درخصوص برنامه کشورش برای تبدیل شدن به مقر جهانی هوش مصنوعی تصریح کرد: انگلیس به طور سنتی، همواره سعی کرده در بزنگاه‌های تاریخی برای خود نقشی تعریف کند. این کشور در دهه1980، از تحولی که در مبادلات مالی رخ داد نیز به خوبی استفاده کرد تا شهر لندن در نهایت به مرکز بیمه و بانکی دنیا تبدیل شد. اکنون نیز آقای سوناک، با درنظرداشتن هوش مصنوعی به عنوان فناوری تحول آفرین، به دنبال بهره برداری مشابه است.

وی با بیان اینکه در اوج نیاز انگلیس به بازتعریفی از خود، قدرت و جایگاهش در نظام بین الملل، فرصت‌شناسی ریشی سوناک است که تلاش دارد دستاوردی برای خود ایجاد کند و ممکن است مورد توجه مردم این کشور نیز قرار گیرد، در خصوص توان فنی انگلیس در حوزه هوش مصنوعی، گفت: انگلیس ادعا می کند بعد از آمریکا و چین، سومین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه هوش مصنوعی انجام داده و بنا به ادعای دولت این کشور، شرکت‌های فناورانه ای که از هوش مصنوعی استفاده کرده اند 3.7میلیارد پوند، ارزش افزوده برای اقتصاد بریتانیا آورده اند و بخش خصوصی نیز در این حوزه، 22میلیارد پوند جذب سرمایه داشته است.

این تحلیلگر حکمرانی بین المللی فضای مجازی، ادعای انگلیس را درست، اما غیردقیق دانست و ادامه داد: مجموعه 27 کشوری اتحادیه اروپا، در این حوزه، جایگاه بالاتری نسبت به انگلیس دارد. بعد از اتحادیه اروپا، به ترتیب بریتانیا، آلمان، رژیم اسرائیل، کانادا، هند و فرانسه در موقعیت‌های بعدی قرار دارند؛ اما اختلاف سرمایه گذاری میان آمریکا و چین با این کشورها بسیار زیاد است. در شرایطی که این اختلاف زیاد در آمار وجود دارد، این کشورها تلاش می کنند برای خود در این عرصه نقش‌هایی، از جمله نقش تنظیم گر، هنجارگذار و استانداردساز، تعریف کنند.

احمدی با بیان اینکه به نظرمی رسد بریتانیا در قالب نقش جدیدی که تلاش می کند برای خود تعریف کند، به دنبال هماوردی با اتحادیه اروپا است، توضیح داد: به تازگی پارلمان اروپا پیش نویس اولین قانونش را در زمینه هوش مصنوعی به تصویب رساند. در این پیش نویس، قوانین مشخص و مجزایی برای هوش مصنوعی تعریف شده و احتمالا نهاد تنظیم‌گری ویژه آن را نیز ایجاد خواهند کرد. البته این قانون هنوز به تصویب نهایی نرسیده، اما اروپایی‌ها در پی این هستند که قانون هوش مصنوعی جامع تری ارائه دهند و به نظر می رسد این اقدام، چند ماه طول خواهد کشید.

به گفته وی؛ اتحادیه اروپا هم در زمینه تنظیم گری پیشرو بوده و هوش مصنوعی مورد توجه کشورهای عضو آن قرار گرفته است. اتحادیه اروپا، برحسب سطح خطراتی که هوش مصنوعی می تواند ایجاد کند، تعهدات متفاوتی را تعریف کرده و شرکتها برحسب این تعریفها، باید تعهدات متفاوتی بدهند. این تعهدات، بر اساس یک سیستم طبقه بندی است که چهار سطح ریسک «غیرقابل قبول»، «زیاد»، «محدود» و «حداقل» را برای هوش مصنوعی تعریف کرده است.

احمدی خاطرنشان کرد: به موازات اینکه اتحادیه اروپا، در حال تعریف خود به عنوان قدرت رگولاتور و قانون‌گذار در این عرصه است، تحرک بریتانیا نیز جدی شده و با برگزاری کنفرانس جهانی تنظیم گری هوش مصنوعی در ماه‌های آتی، تلاش می کند خود را به عنوان مرکز تنظیم گری هوش مصنوعی دنیا معرفی کند. صرف نظر از بزرگنمایی‌هایی که بریتانیا در حوزه توان هوش مصنوعی خود داشته، احتمال موفقیت برای این کشور برای مطرح شدن به عنوان یک قدرت رگولاتور بالا است.

این کارشناس حکمرانی بین المللی فضای مجازی، با یادآوری اینکه بریتانیا سپتامبر2021، ضمن انتشار استراتژی ملی هوش مصنوعی خود، ادعا کرد که در برنامه 10ساله، به ابرقدرت جهان در حوزه هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد، ادامه داد: بعد از وقفه ای، بریتانیا طی سند دیگری، رویکرد حمایتگری از اختراع و نوآوری خود را برای تنظیم گری هوش مصنوعی منتشر کرد که در آن سند برخلاف اتحادیه اروپا، قانونگذاری مجزا برای هوش مصنوعی نکرده، بلکه از تطبیق قوانین موجود برای تنظیم گری این نوفناوری سخن گفته است.

احمدی، امنیت و انعطاف پذیری، شفافیت و توضیح پذیری، انصاف، پاسخگویی و ایجاد قابلیت حکمرانی، و امکان اعتراض و اعلام خسارت را از معیارهای پنج گانه بریتانیا برشمرد و گفت: بریتانیا بیش از اینکه بخواهد نقش پیشگامی در هوش مصنوعی داشته باشد، تلاش می کند نقش پیشگامی در تنظیم گری آن ایفا کند. در این راستا به دنبال قوانین و نهاد مستقل نبوده، بلکه خواهان تنظیم قوانین منعطفی است که امکان بازیگری جدی را به این کشور بدهد.

وی حجم سرمایه گذاری ادعایی بریتانیا را موقعیت مناسبی برای ایفای نقش این کشور در حوزه هوش مصنوعی دانست و افزود: بریتانیا پایگاه های داده ارزشمندی در حوزه های مختلف دارد که گفته می شود سوابق جمع شده در آن، ارزشمند است. با این حال، حجم سرمایه گذاری کم این کشور در هوش مصنوعی در مقایسه با چین و آمریکا و هم جمعیت کم این کشور که منجر به تولید داده های کمتری می شود و همچنین مرکزیت داده‌های متعددی که برای مراکز داده باید ایجاد شوند، از جمله ضعف‌های بریتانیا است. ضمن اینکه بحث تراشه های گرافیکی پیشرفته و آموزش افرادی که باید در این حوزه کارکنند و مهندسین آن نیز موضوعات قابل توجهی هستند و باید رقابت جدی در این حوزه شکل دهد، تا لندن بتواند در هماوردی با آمریکا و چین برای خود نقش مهمی تعریف کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *