جدیدترین مطالب

گام نفتی عربستان در دالان دلارزدایی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در 9 ژوئن قرارداد نفتی عربستان با آمریکا به پایان رسید و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اعلام کرد که ریاض قرارداد 75 ساله‌ای را که به حفظ هژمونی دلار آمریکا در تجارت بین المللی کمک کرد، تمدید نخواهد کرد. این اقدام به ریاض اجازه می‌دهد تا نفت را به جای دلار، با ارزهای مختلف از جمله یوان، یورو، ین و … به فروش برساند.

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

Loading

أحدث المقالات

گام نفتی عربستان در دالان دلارزدایی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در 9 ژوئن قرارداد نفتی عربستان با آمریکا به پایان رسید و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اعلام کرد که ریاض قرارداد 75 ساله‌ای را که به حفظ هژمونی دلار آمریکا در تجارت بین المللی کمک کرد، تمدید نخواهد کرد. این اقدام به ریاض اجازه می‌دهد تا نفت را به جای دلار، با ارزهای مختلف از جمله یوان، یورو، ین و … به فروش برساند.

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

Loading

عناصر، اهداف و چشم‌انداز قانون همبستگی سایبری اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل اروپا ضمن تشریح ابعاد پیش نویس قانون همبستگی سایبری اروپا، گفت: علی رغم مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا در برابر اشتراک گذاری اطلاعات در چارچوب سپر یا گنبد فراگیر سایبری اروپایی، این قانون به این نگرانی پرداخته و بودجه هنگفتی که اختصاص داده شده، امکان موفقیت این قانون را بالا برده است. از طرف دیگر با توجه به اعلام استراتژی امنیت سایبری ایالات متحده در 2 مارس سال جاری و همچنین تلاش برای همکاری فراآتلانتیکی برای مقابله با تهدیدات سایبری، اتحادیه اروپا تلاش مضاعفی برای اجرایی کردن این قانون دارد.

ابراهیم باقری، تحلیلگر مسائل اروپا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پیش نویس قانون امنیت سایبری اروپا در کمیسیون اروپا که با عنوان « قانون همبستگی سایبری اروپا»[1] مطرح شده است، تصریح کرد: این پیش نویس، بخشی از بسته بزرگی است که امنیت سایبری اتحادیه اروپا را جمع بندی کرده و پیشنهادها و اصلاحاتی را با هدف مقابله با تهدیدات فزاینده امنیت سایبری در آینده تدارک دیده است.

وی ادامه داد: پیش از جنگ اوکراین، در نشست‌های مشترک ناتو با اتحادیه اروپا، بیشتر به مباحث مربوط به گذر از تهدیدات سنتی و توجه ویژه به جنگ‌های ترکیبی و تهدیدات سایبری و اطلاعاتی پرداخته شده بود. اتحادیه اروپا نیز قوانین سختگیرانه‌ای را در این رابطه خصوصا در حوزه های زیرساخت، انرژی،حمل و نقل، مالی و خدمات دیجیتال اتخاذ کرده بود. کمیسیون اروپا، سال 2021 دستورالعملی تهیه کرد که به امنیت سایبری شبکه و سیستم‌های اطلاعاتی تمرکز داشت و برضرورت ایجاد مکانیسم‌هایی برای پیش بینی و پیشگیری حملات سایبری و هکری تاکید می کرد.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: هیات ریسک سیستماتیک اتحادیه اروپا (ESRD) اعلام کرده بود با توجه به هشدارها نسبت به افزایش حملات سایبری در سال‌های اخیر علیه موسسات مالی و شبکه های مخابراتی و شبکه های گازی اروپا، نگرانی‌هایی وجود دارد و احتمال بروز گسترده‌تر حملاتی مانند انفجارهای نورداستریم مطرح شده بود. علاوه برآن‌ها پس از جنگ اوکراین چشم‌انداز افزایش حملات سایبری بیش از پیش اتحادیه را تهدید می‌کند و باید به سامانه‌های مالی و مسیرهای توزیع گاز توجه بیشتری داشته باشد.

باقری به ابراز نگرانی کشورهای اروپایی نسبت به حملات هکرهای روسی به زیرساخت‌های مهم آن‌ها و تاثیرات مخرب علیه اروپا و همچنین ادعاها و هشدارهای پنتاگون دراین باره اشاره کرد و افزود: مارس 2023 و یک ماه پیش از طرح پیش‌نویس قانون امنیت سایبری اروپا، ایالات متحده استراتژی امنیتی 2023 خود را تصویب کرد که گفته می شد این استراتژی محصول جاه‌طلبی‌های آمریکا برای شکل دادن به فضای سایبری و رهبری آن در حوزه های فناوری و سایبری بود. بنابراین اتحادیه اروپا و به طورکلی غرب، در سال‌های گذشته به حملات سایبری و رهبری فناوری جهانی توجه ویژه ای داشته است.

وی با تاکید بر مشارکت و همکاری بخش خصوصی و دولتی در اجرا و سرمایه گذاری در طرح‌ها و قوانین جدید پیشگیرانه نسبت به حملات سایبری در جنگ‌های ترکیبی، ادامه داد: 18 آوریل 2023، مدیر اجرایی اتحادیه اروپا ضمن تشریح اهداف قانون همبستگی سایبری اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال ایجاد سپر امنیت سایبری و مکانیسم جامع اضطراری سایبری و شکل دهی به همبستگی در سطح اتحادیه برای شناسایی بهتر، تقویت آماده‌سازی و واکنش به حوادث مهم و سایبری بزرگ است.

باقری خاطرنشان کرد: البته تحلیل‌ها در اروپا در این حوزه، بیشتر به جنگ‌های سایبری بعد از جنگ اوکراین پرداخته اند، اما باید درنظر داشت، این قانون به طور کلی به دنبال تقویت همکاری در سراسر اروپا و آماده سازی در برابر پاسخ به حملات سایبری در آینده است.

این کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: بخش اعظم بودجه یک میلیارد و صد میلیون یورویی اعلام شده، به هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی و آموزش عموم و کارشناسانی که بتوانند افکار عمومی را توجیه کنند و آن‌ها را با حملات سایبری آشنایی دهند و این موضوع را آموزش دهند و همچنین تقویت زیرساخت‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تحلیلگران این قانون را واکنشی به حمله روسیه به اوکراین و افزایش تهدیدات سایبری علیه اروپا می دانند، در عین حال گفت: هماهنگی شرکت‌های خصوصی و دولتی در 27 کشور اروپایی نیازمند اشتراک گذاری اطلاعات، صلاحیت و مسئولیت شرکت‌های خصوصی است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای اروپایی تمایل ندارند قدرت، صلاحیت‌ها و اختیارات ملی خود را در اختیار اتحادیه اروپا بگذارند و این مساله چالش بسیار بزرگی در مسیر تصویب این قانون است و قطعا اختلافات زیادی در این رابطه وجود خواهد داشت.

باقری با اشاره به اظهارات معاون اجرایی کمیسیون اروپا مبنی براینکه 30 درصد کسب و کارهای کوچک و متوسط اروپا، حداقل در 12ماه گذشته یک بار جرایم سایبری را تجربه کرده‌اند و با وجود اختلافات در این خصوص، به دلایلی همچون تهدیدات سایبری روسیه در سایه جنگ اوکراین و همچنین تلاش های فراآتلانتیکی برای مبارزه با این مساله، همکاری در سراسر اروپا اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان این که قانون همبستگی سایبری اروپا از سه عنصر اساسی برای اجرا تشکیل شده است به تشریح آنها پرداخت: اول «سپر سایبری» یا «گنبد فراگیر اروپایی» یکی از سه عنصر و مولفه مهم این قانون است. این سپر با هدف پیشگیری و پیش بینی حملات سایبری، به دنبال ایجاد سپر سایبری متشکل از مراکز عملیات امنیت ملی و فرامرزی در مبارزه با حملات سایبری در سراسر اروپا است و قرار است تا سال آینده عملیاتی شود.

به گفته این تحلیلگر مسائل اروپا؛ این سپر به دنبال فعال کردن مراکز منطقه ای سایبری در داخل اروپا و همسایگانش است تا بتوانند تهدیدات سایبری قریب الوقوع را با استفاده از فناوری‌های مختلف و خصوصا هوش مصنوعی رصد و شناسایی کنند و به دولتمردان در این رابطه هشدار دهند و در تعامل با مراکز ملی کشورها، اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

وی «ذخیره امنیت سایبری» را دومین عنصر مهم در قانون همبستگی سایبری عنوان کرد و یادآورشد: این عنصر به دنبال تقویت آمادگی اتحادیه اروپا و ظرفیت واکنش به بحران است که از طریق ایجاد مکانیسم اضطراری سایبری متمرکز اجرایی می‌شود و بخش‌های مختلف حیاتی اتحادیه اروپا به ویژه انرژی و حمل و نقل و زیرساختهای مهم را حمایت خواهد کرد. همچنین ذیل این عنصر، «حمایت مالی برای کمک‌های متقابل میان کشورهای عضو» و «ایجاد ذخیره امنیت سایبری از شرکت‌های بزرگ خصوصی قابل اعتماد برای واکنش و پاسخگویی به حوادث سایبری بزرگ» نیز عنوان شده است.

باقری اضافه کرد: عنصر«ایجاد مکانیسم بررسی حوادث سایبری » سومین عنصر مهم دراین قانون است که تلاش می‌کند رویدادهای مهم را بررسی و تجزیه و تحلیل کند. پیش بینی، اطلاع رسانی به دولتمردان و تشریح تحولات آینده برای دولتمردان با هدف انجام سرمایه‌گذاری‌های متناسب در بخش‌های آسیب‌پذیر نسبت به حملات سایبری ذیل این عنصر درنظر گرفته شده است. براین اساس باید آکادمی مهارت‌های امنیت سایبری نیز تا سال آینده با هدف تقویت مهارت‌های سایبری عموم و آموزش کارشناسان ایجاد شود.

وی تاکیدکرد: با توجه به مقاومت دربرابر اشتراک گذاری اطلاعات میان کشورهای اروپایی، قانون همبستگی سایبری اروپایی به این نگرانی پرداخته و با بودجه هنگفتی که اختصاص داده شده است، امکان پیشبرد این قانون را بالا برده است.

[1] The EU Cyber Solidarity Act

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *