جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تهدید ثبات در سودان و رسالت جامعه بین‌الملل

۱۴۰۲/۰۲/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آفریقا، قدرت طلبی و عدم پذیرش قواعد متعارف را از ریشه‌های بروز درگیری‌های سودان برشمرد و تاکید کرد: با اینکه طرف‌های سودانی خواستار حذف واقعی یکدیگر هستند، اما به نظر می‌رسد ولو اینکه درگیری‌ها به حذف یک طرف هم نینجامد، در کوتاه مدت پایان پیدا کند و دو طرف به دلیل نبود امکانات در این کشور نمی‌توانند به جنگ ادامه دهند.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در سودان که منجر به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از مردم این کشور شد، تصریح کرد: گرچه برخی تحلیلگران به برخی کشورهای همسایه سودان به عنوان عواملی که ناآرامی‌ها را در این کشور ایجاد کرده‌اند، اشاره می‌کنند و برخی دیگر عربستان و رژیم صهیونیستی را عامل اصلی این درگیری‌ها می‌دانند، اما واقعیت این است که ریشه این ناآرامی ها، اختلاف میان دو ژنرال سودانی یعنی «عبدالفتاح البرهان» و «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» است که به طور پیش بینی نشده‌ای به درگیری گسترده و بسیارپرزیان تبدیل شد.

وی علت اصلی اختلافات را بر سر ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» یا «واکنش سریع» سودان در ارتش عنوان کرد و افزود: ادغام این نیروها در سودان مدت‌ها مطرح بود و حتی از زمان عمرالبشیر گفته می‌شد ماموریت نیروهای واکنش سریع که برای مدیریت اوضاع دارفور ایجاد شده بود پایان یافته و باید در ارتش ادغام شوند، اما آن‌ها در تمام این سال‌ها از این مسئله امتناع می‌کردند.

این تحلیلگر مسائل آفریقا با یادآوری اینکه البرهان و حمیدتی در کنار یکدیگر دست به کودتا زدند و عمرالبشیر را کنار گذاشتند و با منحل کردن ساختار سیاسی آن زمان، ساختار نظامی را بر سودان حکمفرما کردند، توضیح داد: این ساختار شورای ریاستی دارد و این دو ژنرال نیز در راس آن شورا قرار داشتند. با این حال همواره اختلافات وجود داشت تا اینکه قرار شد طی توافقی حکومت را به غیرنظامیان و احزاب سیاسی واگذار کنند. در این مرحله بود که مسئله ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش جدی و تاکید شد که اگر قرار بر واگذارکردن حکومت باشد، باید این امر تحقق یابد.

قنادباشی با بیان اینکه با آغاز درگیری‌ها، البرهان و حمیدتی هیچ گاه تصور نمی‌کردند این خشونت‌ها در این وسعت و با این میزان تخریب و تلفات رخ دهد، گفت: این درگیری‌ها در مراکز اصلی، حساس و حیاتی سودان رخ داد و به دلیل تجمع جمعیت در این مراکز، تلفات بیشتری ایجاد شد.

وی با تاکید براینکه قدرت طلبی و عدم پذیرش قواعد متعارف از ریشه‌های بروز این درگیری‌ها بود، ادامه داد: وضعیت فعلی سودان نشان می‌دهد بحران سیاسی در این کشور رو به گسترش است. سودان پیش از این پیامدهای ناشی از بحران‌های اقتصادی و فساد مالی، درگیرهای قبیله‌ای و مذهبی، بی‌عدالتی سیاسی و اجتماعی را تجربه کرده و با تشدید بحران سیاسی، اوضاع پیچیده تر خواهد شد. در این شرایط، بازیگران خارجی نیز تلاش دارند در راستای منافع خود، از تحولات این کشور بهره برداری کنند و ما شاهد نقش آفرینی‌های هدفمند و بهره‌برداری همسایگان، مصر، عربستان، امارات و صهیونیست‌ها هستیم.

این کارشناس مسائل آفریقا، به موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش بس در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و درخصوص چشم انداز تحولات سودان، اظهار داشت: با اینکه هدف از این آتش بس ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خروج غیرنظامیان عنوان شده، اما ادامه این درگیری‌ها، آن هم با این وسعت، برای هر دو طرف ممکن نیست. البته هر دو طرف، خواستار حذف واقعی دیگری هستند. اما در عرصه عمل به دلیل کمبود امکانات، مواد غذایی و دارو و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، ادامه درگیری ممکن نیست. زیرساخت‌های اساسی و از جمله تاسیسات آب رسانی به مردم مورد حمله قرار گرفته، به دلیل ممنوعیت رفت و آمد، بخش‌های مربوط به تولید مواد غذایی تعطیل شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

قنادباشی گفت: ارتش نیز پشتیبانی‌های لازم را ندارد، سربازان خسته شده‌اند و در شرایطی که سوخت و مواد غذایی لازم را ندارند، تداوم درگیری‌ها برای آن‌ها ممکن نیست. بنابراین به نظر می‌رسد ولو اینکه درگیری‌ها به حذف یک طرف هم نینجامد، در کوتاه مدت پایان پیدا کند و دو طرف به دلیل نبود امکانات نمی توانند به جنگ ادامه دهند.

وی با بیان اینکه درگیری‌های‌ سودان ثبات این کشور را تهدید می‌کند، اضافه کرد: سودان کشور پهناوری است و به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها در فرودگاه‌های این کشور به دلیل درگیری‌ها، بازیگران خارجی نمی‌توانند به سادگی تجهیزاتی در راستای کمک به تداوم جنگ بفرستند. در واقع مداخله در سودان و اعزام نیرو برای بازیگران خارجی، بسیار هزینه بر است. حتی بمباران مواضع یک طرف از سوی کشورهای همسایه، نیز بسیار هزینه‌بر است و پیامدهای متعددی دارد؛ به همین خاطر کشورهای دیگر حاضر به چنین هزینه‌ای نیستند.

این تحلیلگر مسائل آفریقا به موقعیت ژئوپلیتیکی سودان اشاره کرد و در عین حال یادآور شد: عدم وجود منابع نفتی قابل ملاحظه در سودان نیز باعث شده است که کشورهای دیگر حاضر به پذیرش هزینه قابل توجه با هدف مداخله در امور این کشور و جهت دهی به فرایندهای آن نشوند.

قنادباشی گفت: به دلیل اختلاف نظر ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، از مدتی قبل جلسات و گفتگوهای ملی به سرعت در سودان متوقف شد. با درنظر داشتن موقعیت سودان، در شرایطی که طرفین درگیری حاضر به شکل دهی به گفتگویی برای رسیدن به روند سیاسی مشخصی نیستند، جامعه بین‌الملل باید نقش موثری در ایجاد زمینه گفتگو و برقراری ثبات در این کشور ایفا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *