جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
امیردریادار ایرانی در گفتگو با شورای راهبردی آنلاین تشریح کرد:

دیپلماسی دفاعی ایران و رزمایش کمربند امنیتی دریایی 2023

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با بیان اینکه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023، به توسعه همکاری‌ها میان نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه و همچنین افزایش آمادگی برای تامین امنیت دریایی و ایمنی دریانوردی به صورت مشترک در راستای ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند، از تلاش‌ها برای حضور کشورهای منطقه در رزمایش کمربند دریایی و همچنین همکاری‌های فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند (IONS) برای سال آینده خبر داد.

امیر دریادار شهرام ایرانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023، با حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی روسیه و نیروی دریایی ارتش چین، تصریح کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به توان عملی‌اش، در عرصه بین‌الملل حضور دائمی دارد و برگزاری رزمایش‌ها نیز بخشی از دیپلماسی دفاعی است که ایران تعریف کرده است.

وی ضمن تشریح اهمیت موقعیت جغرافیای سیاسی ایران، ادامه داد: به دلیل اینکه ما از مزیت دسترسی برخوردار هستیم، همواره سعی می‌کنیم در این حوزه نقش خود را ایفا نماییم. با توجه به شرایط سیاسی منطقه و فرمان فرمانده معظم کل قوا به برقراری مودت و دوستی با همه کشورها، به طور خاص منطقه و با اولویت کشورهای همسایه، مسلمان و برادر و همچنین کشورهایی که برای منافع متقابل احترام می‌گذارند، تلاش داشته ایم در راستای اجرای این فرمان، اقداماتی انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش تاکید کرد: ایران با برگزاری رزمایش تلاش داشته نشان دهد حضور مستقلی در منطقه دارد و در کنار این حضور مستقل، پذیرای کشورهای دیگر برای همراهی نیز هست تا در کنار یکدیگر، امنیت منطقه ای را تامین کنیم. این هدف اول ما بود و در راستای آن، از همه کشورهای منطقه نیز دعوت کردیم.

امیر دریادار ایرانی، با یادآوری اینکه به طورمعمول، کشورها ابتدا به صورت ناظر در رزمایش‌ها حضور می‌یابند و در رزمایش بعدی یگان‌های شناور را وارد صحنه می‌کنند، توضیح داد: ما محدودیت حضور کشورها در جنوب ایران را نیز برداشتیم و از کشورهای شمالی ایران و در حوزه دریای خزر نیز برای حضور در رزمایش، دعوت کردیم که شاهد حضور ناظر قزاقستان بودیم. در دور بعدی این شرایط برای کشورها فراهم است که میزبان نیروهای آن‌ها باشیم و به صورت آموزشی وارد یگان‌های ما شوند، از نزدیک شاهد فعالیت‌ها باشند و تجربیاتی به دست آورند.

وی ضمن تشریح پیام‌های رزمایش دریایی مشترک ایران، خاطرنشان کرد: ایران، روسیه و چین، با قرارگرفتن درکناریکدیگر، به صورت مستقل، امنیت دریایی را برای شاهرگ اقتصادی کشورها برقرارمی کنند؛ کشتی‌های خود را تحت اسکورت قرار داده و از مبدا به مقصد همراهی و امنیت‌شان را تامین می‌کنند. کنار هم قرارگرفتن این کشورهای مستقل، تاکیدی بر این نکته است که ما برای یاری کردن دیگران خست به خرج نمی‌دهیم و با توانمندی‌های خود آن‌ها را نیز یاری می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش، با بیان اینکه ایران امروز در شمال اقیانوس هند حائز رتبه بالاست و قدرت مهی به شمار می‌رود، گفت: چین و روسیه در اقیانوس آرام و روسیه در اقیانوس اطلس نیز جایگاه مهمی دارند؛ بنابراین سه قدرت اقیانوسی در شرایطی کنار یکدیگر قرارگرفته اند که تاکید دارند اولویتشان امنیت جامعه جهانی و اقتصاد بین‌الملل است.

امیر دریادار ایرانی تاکید کرد: تلاش ایران همواره این بوده که در صحنه بین‌الملل نقش بشردوستانه خود را همانند آنچه در طول تاریخ برعهده داشته، ایفا کند و با وجود توطئه ها، تحریم‌ها و تهدیدها، پرچم آزادگیِ برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگی خود را برافراشته نگه ‌دارد. ما به مرور شاهد دریافت این پیام و نقش مهم از سوی دیگر کشورها هستیم.

وی اظهارداشت: در شرایطی که شاهد جابجایی‌هایی در هندسه قدرت هستیم، ایران نقش کلیدی خود را ایفا می‌کند و کشورهایی که در کنار ما قرارگرفته اند نیز قدرت‌های نقش آفرین در حوزه جهانی هستند. برای کشورهای منطقه بسیار مهم است که در منطقه آن‌ها کشوری قرار دارد که با وجود فشارهای همه جانبه توانسته راست قامت بایستد و در چنین صحنه هایی موفق حاضر شود.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با بیان اینکه در رزمایش ترکیبی 2023، ناوشکن‌های «جماران» و «سهند»، به عنوان دو دستاورد مهم دفاعی ایران، حضور داشتند، ادامه داد: این رزمایش به توسعه همکاری‌ها میان نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده و همچنین افزایش آمادگی برای تامین امنیت دریایی و ایمنی دریانوردی به صورت مشترک در راستای ایجاد صلح و ثبات منطقه ای کمک می‌کند. امیدواریم همه کشورهای منطقه که به دریا مرتبط هستند از این ظرفیت استفاده کنند و به آن بپیوندند.

امیر ایرانی از تلاش‌ها برای حضور کشورهای منطقه در رزمایش کمربند دریایی و همچنین همکاری‌های فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند(IONS) برای سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم به طورکامل، نیروهایی که امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازند از این منطقه خارج کنیم؛ چرا که آن‌ها صرفا به فکر منافع خود هستند و منفعت منطقه ای و جهانی برای آن‌ها اهمیتی ندارد و این مساله را در عمل به همه دنیا ثابت کرده اند. امروز کشورهای منطقه به درستی به این مساله پی برده اند که استکبار چگونه به دنبال این است که نقش یک طرفه خود را همچنان به صورت توهین آمیز و تحقیرکننده پیش ببرد.

وی با تاکید بر اینکه ملت‌ها باید بدانند می‌توانند روی پای خود بایستند، تاکید کرد: ایران همواره بر ضرورت همکاری‌های منطقه ای و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با همه کشورهای منطقه تاکید داشته و قطعا چشم‌انداز خوبی برای حضور کشورهای منطقه در رزمایش‌های دریایی وجود دارد. ما نشانه‌هایی از تمایل کشورهای منطقه و حتی کشورهای دوست فرامنطقه ای برای حضور در این رزمایشهای مشترک دریافت کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی براینکه این رزمایش را رصد می‌کنند تا منافع آمریکا و متحدانش را تهدید نکند، تصریح کرد: آمریکا تلاش می‌کند خود را متحد و یار کشورهای منطقه نشان دهد، اما آن‌ها در واقع باری بردوش این کشورها هستند. مردم منطقه این را درک کرده اند و دولتمردان منطقه نیز رفته رفته این مساله را درمی یابند. ما در رابطه با رفتار غرب نسبت به زلزله‌های اخیر در کشورهای منطقه شاهد این موضوع بودیم.

امیر دریادار ایرانی با یادآوری اینکه جبهه مقاومت روز به روز در برابر استکبار درحال تقویت شدن است که ناشی از تفکر ریشه دار دینی، اسلامی و ایرانی است، گفت: راهبردهایی که امروز در دستور کار ایران قرارگرفته بسیار ارزشمند هستند و تلاش آمریکا در این میان برای یارگیری نیز طبیعی است. ما هم آمریکا و تحرکاتش را رصد می‌کنیم. یگان‌های پروازی و شناورهای ما در این چند روز رصدکرده اند که آنچه آن‌ها اعلام کرده اند تنها روی کاغذ مانده و یا صرفا در حد نمایش پرچم بوده است و آن‌ها هم در رصدهایشان تحرکات ما را می‌بینند، که هرچه می‌گوییم با دقت و با توانمندی بالا و با اتکا به توان داخلی اجرایی می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *