جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

مسجد الاقصی و مسئولیت سازمان همکاری‌های اسلامی و جامعه جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اقدام اخیر ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در تعرض به مسجد‌الاقصی و بی‌حرمتی نسبت به نمازگزاران فلسطینی اگر چه با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد اما نشان داد که نقش جامعه جهانی و کشورهای اسلامی در حفظ حرمت مقدسات اسلامی فلسطین کمرنگ شده است. حسن هانی‌زاده-کارشناس مسائل خاورمیانه

طی هفته‌های اخیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که یکی از افراطی‌ترین شخصیت‌های این رژیم تلقی می‌شود به همراه شمار زیادی از صهیونیست‌ها وارد مسجد الاقصی شدند و به ضرب و شتم نمازگزاران فلسطین پرداختند. ورود صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی و ضرب وشتم نماز گزاران فلسطینی با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی که اطراف مسجد الاقصی را محاصره کرده بودند صورت گرفت.

کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو که با حضور پنج وزیر افراطی وابسته به حزب صهیونیستی دینی و حزب قدرت-یهودی تشکیل شده اخیرا با اقدامات ماجراجویانه خود تلاش دارد تا فلسطینی‌ها را وادار به یک عکس العمل شتاب‌زده کند. سرکوب فلسطینیان ساکن غزه، طرد فلسطینیان از قدس شرقی، گسترش شهرک‌های یهودی نشین در کرانه غربی، محاصره غزه و شکنجه اسرای فلسطینی در بند رژیم اسرائیل بخشی از سیاست‌های داخلی این کابینه است.

رفتار خشونت‌آمیز این کابینه با مردم بی‌دفاع فلسطین نا‌رضایتی تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس را نیز به دنبال داشت و این تشکیلات اعلام کرده که با این کابینه تحت هیچ شرایطی مذاکره نخواهد کرد. از سوی دیگر حماس و جهاد اسلامی به عنوان دو جنبش مبارز تاثیرگذار فلسطینی در غزه اعلام کردند که برای تقابل با تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی یک اتاق جنگ مشترک تشکیل داده‌اند . فضای اراضی اشغالی پس از شکل گیری کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو به سمت تشدید خشونت‌ها و درگیری میدانی در حال حرکت است و در صورت وقوع جنگ در اراضی اشغالی 1967 بین فلسطینیان و ارتش رژیم صهیونیستی قطعا این جنگ طولانی و متفاوت از گذشته خواهد بود. علت این امر این است که جنبش‌های مبارز فلسطینی بویژه حماس و جهاد اسلامی با برخورداری از توان بازدارندگی موشکی قادر خواهند بود تا موازنه میدانی را در جنگ‌های احتمالی آینده به سود ملت فلسطین تغییر دهند. برایند گزارش‌ها نشان می‌دهد که حماس و جهاد اسلامی اخیرا با تولید انواع موشک‌های بالستیکی مصمم هستند تا در هر جنگ احتمالی حساس‌ترین تاسیسات نظامی و حیاتی رژیم صهیونیستی را در حیفا، الخلیل، تل‌اویو و صحرای نقب هدف حملات خود قرار دهند. از این رو برخی احزاب چپ رژیم صهیونیستی نسبت به بروز هرگونه درگیری در آینده نزدیک بین جنبش‌های مبارز فلسطینی و ارتش اسرائیل به کابینه بنیامین نتانیاهو هشدار دادند. رهبران احزاب چپ و میانه رژیم صهیوینستی اعتقاد دارند در صورت بروز درگیری احتمالی، جنبش‌های مبارز فلسطینی قادر خواهند بود عمق اراضی اشغالی را با موشک‌های بالستیکی هدف قرار دهند.

در عین حال ادامه بی‌حرمتی عناصر افراطی کابینه جدید اسرائیل نسبت به مسجد الاقصی و بیت المقدس موجب خواهد شد تا رژیم‌های عربی که با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند احتمالا نسبت به این رابطه تجدید نظر کنند. به این ترتیب کابینه افراطی رژیم صهیونیستی که با مخالفت برخی کشورهای غربی مواجه شده ممکن است در آینده نزدیک به دلیل ماجراجویی ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل دچار فروپاشی شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل با صدور بیانیه ای، تجاوزات اعضای کابینه اسرائیل به مسجد الاقصی را محکوم کردند،

به نظر می‌رسد نوعی حساسیت در میان کشورهای اسلامی و عربی نسبت به اماکن مقدسه فلسطین ایجاد شده است . اما سازمان همکاری‌های اسلامی که از 57 کشور مسلمان جهان و نیز اتحادیه عرب که از 22 کشور عربی تشکیل شده نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نماز گزاران فلسطینی در مسجد الاقصی واکنش جدی و عملی نشان نداده‌اند. سکوت سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب نسبت به تعرض برخی وزرای کابینه نتانیاهو نشان می‌دهد که این دو نهاد مهم اسلامی و عربی به مسئولیت‌های خود در برابر ملت مظلوم فلسطین عمل نمی کنند.

اکنون با توجه به این که احتمال تکرار حملات صهیونیست‌ها به بیت المقدس و مسجد الاقصی وجود دارد انتظار می‌رود سازمان همکاری‌های اسلامی که مقر آن در جده عربستان است، نسبت به تشکیل نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی و محکومیت رفتار صهیونیست‌ها اقدام کند. در غیر این صورت احتمال دارد صهیونیست‌ها با استفاده از سکوت جامعه جهانی و کشورهای اسلامی و عربی در آینده نزدیک ضمن تشدید حملات خود علیه نماز گزاران مسجد‌الاقصی، مانع برگزاری نماز در این مسجد شوند که تنش‌ها و تبعات غیرقابل‌پیش‌بینی در پی خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *