جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

ششمین نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی

ششمین نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه کشورمان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محور‌های مرتبط با روابط خارجی و بین المللی ایران برگزار شد. 

Loading

ناکامی مکرون در تحقق استقلال نظامی اروپا از آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مدتی است سودای ارتقای جایگاه و نقش اروپا در ناتو و کاهش نفوذ آمریکا را در سر می‌پروراند. ولی معادلات سیاسی و امنیتی اروپا خلاف خواسته‌های رئیس جمهور فرانسه را نشان می‌دهد. مرتضی مکی - کارشناس مسائل اروپا

نگاهی به روند تحولات ناتو پس از فروپاشی شوروی و حمله روسیه به اوکراین به خوبی شرایط امنیتی اروپا را در مقطع فعلی نشان می‌دهد.

وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی اتحادیه اروپا را باید به قبل و بعد از جنگ اوکراین تقسیم کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، دولت‌های اروپایی کوشیدند با همگرایی اقتصادی و سپس سیاسی و امنیتی اتحادیه‌ای را در سطح جهانی شکل دهند تا بتوانند نقش فعالی در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهان داشته باشند. در دوره نظام دو قطبی با توجه به چتر امنیتی آمریکا، ناتو زیر سایه آمریکا در معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی نقش آفرین بود اما پس از فروپاشی شوروی، فرانسه به عنوان کشوری که همواره به عنوان یک عضو معترض در ناتو بود در تلاش برای تغییر در ترتیبات امنیتی ناتو برآمد. همزمان مارشال دوگل نیز این کشور را از شاخه نظامی ناتو خارج کرد. فرانسوی‌ها بر این تصور بودند که می‌توانند ترتیبات امنیتی مستقل اروپایی خارج از ناتو را شکل بدهند. با توجه به اینکه فلسفه وجودی ناتو نیز پس از فروپاشی پیمان ورشو از بین رفته بود فرانسوی‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند از این خلاء فلسفه وجودی ناتو حداکثر استفاده را برای ارتقای جایگاه اروپا در معادلات جهانی داشته باشند. اما بحران‌های خونین در منطقه بالکان در نیمه اول دهه 1990 و بحران کوزوو در اواخر دهه 90 نشان داد که اروپایی‌ها ناتوان از مدیریت بحران‌های کشورهای همجوار خود هستند و آمریکا نیز حداکثر استفاده را از بحران‌های بالکان در دهه 1990 در جهت ضرورت وجودی چتر امنیتی ناتو در اروپا انجام داد.

اما همواره این نظریه، خواست و انتظار در فرانسه باقی ماند که بتوانند ساختار امنیتی مستقل اروپایی را شکل بدهند و این شکاف سیاسی و امنیتی میان متحدان دو سوی اقیانوس اطلس وجود داشت.

نوع مواجهه با روسیه به عنوان وارث شوروی تاحدود زیادی شکاف میان اروپا و آمریکا را نمایان کرد. آمریکایی‌ها از همان ابتدای فروپاشی شوروی به دنبال مهار روسیه در مرزهایش بودند و حتی پذیرش روسیه در برنامه مشارکت ناتو در دهه 1990 نیز تلاشی  برای فریب روسیه بود که خواهان تبدیل شدن به یک شریک اروپایی در خانه مشترک اروپایی تحت ساختار سازمان امنیت و همکاری اروپا بود.

اما سیاست غرب گرایی بوریس یلتسین و وادادگی دولت او در قبال غرب منجر به به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین با سیاست‌های ملی گرایانه روسی شد. همچنین روسیه تحت رهبری پوتین کوشید ابتدا با تشکیل سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای پیوند روسیه با جمهوری‌های شوروی سابق را تقویت و تحکیم کند. در چنین شرایطی باز هم آمریکایی‌ها در چارچوب محدود کردن روسیه در مرزهایش، سیاست گسترش ناتو به شرق را ادامه دادند و حتی به دنبال الحاق جمهوری‌های شوروی سابق در پیمان ناتو بودند.

گرجستان و اوکراین دو کشوری بودند که خواستار عضویت در پیمان ناتو شدند. ریشه اصلی بحران گرجستان در سال 2008 تلاش این کشور برای عضویت در ناتو بود.

آمریکا و اروپا نگاه متفاوتی به چگونگی مدیریت بحران گرجستان داشتند. سفر رفت و برگشتی که نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه به تفلیس و مسکو داشت و سیاست راهبردی سارکوزی و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در به تعویق انداختن موضوع پذیرش گرجستان و اوکراین در پیمان ناتو نشان داد که اروپایی‌ها خواهان احترام به ملاحظات روسیه در حوزه نفوذش در قلمرو شوروی سابق هستند و به هیچ وقت به دنبال تنش با این همسایه بزرگ خود نیستند.

در جریان بحران کریمه و الحاق این منطقه به روسیه در سال 2014 نیز اگرچه تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال شد ولی این تحریم‌ها در حد و اندازه‌ای نبود که بخواهد تاثیر جدی در مناسبات اقتصادی و سیاسی روسیه و اتحادیه به خصوص محور آلمان و فرانسه داشته باشد. در این بازه زمانی اروپایی‌ها نیز توافقات متعددی برای گسترش همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی امضا کردند. توافقاتی که می‌توانست زیرساختی برای دستیابی به ترتیبات مستقل امنیتی اروپا باشد.

اما حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته معادلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انرژی غرب با روسیه را تغییر بنیادین داد.

اروپایی‌ها به ویژه مرکل صدر اعظم سابق آلمان تا پیش از حمله روسیه بر این باور بودند که باید با گسترش همکاری سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی با روسیه تلاش کرد از درون رفتار و سیاست‌های این کشور را تغییر داد. اما پس از حمله روسیه به اوکراین، اروپایی‌ها چاره‌ای جز پیروی و همراهی با آمریکا در حمایت از اوکراین در نبرد با ارتش روسیه نداشتند و این شکاف میان اروپا و آمریکا در چگونگی مواجهه با روسیه از بین رفت.

اکنون درست است که دبیر کل ناتو یک چهره سیاسی اروپایی است اما وی تنها مدیریت دبیرخانه و تشکیلات اداری این پیمان را برعهده دارد و عملا فرماندهی نظامی ناتو در دست آمریکا است. همچنانکه حجم و چگونگی کمک نظامی به دولت اوکراین در خصوص نوع ادوات و میزان آن را دولت آمریکا مشخص می‌کند.

حتی شاهد بودیم که دولت آلمان که قرار بود در یک بازه زمانی 10 ساله بودجه نظامی خود را به دو درصد برساند در پی حمله روسیه به اوکراین بودجه نظامی خود را 100 میلیارد یورو افزایش داد.

این برخلاف سیاست‎های دولت‎های غربی در قبال آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود که تلاش شد آلمان ارتشی قوی نداشته باشد. اکنون تقریبا تمامی اعضای اتحادیه اروپا در حد خود بودجه نظامی شان را افزایش داده‌اند اما این افزایش بودجه به همگرایی در سیاست خارجی و امنیتی مشترک منجر نمی شود. شرایط بعد از حمله روسیه به اوکراین این سیاست دفاعی را به دولت‌های اروپایی تحمیل کرده است. آن هم در شرایطی که این کشورها بعد از حمله روسیه به اوکراین با افزایش قیمت انرژی، افزایش کسری بودجه و تورم کم سابقه در چهار دهه گذشته مواجه شدند. سخن گفتن از سوی امانوئل مکرون در این شرایط درباره تلاش برای ایجاد یک ساختار دفاعی و امنیتی مشترک و بدون حمایت آمریکا، منطبق با تغییرات معادلات سیاسی و امنیتی در اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین نیست و اروپا همچنان خود را برای سال‌های زیادی به چتر امنیتی ناتو تحت نفوذ آمریکا نیازمند می‌بیند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *