جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد

تهران-ایرنا- روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سامانه‌ پدافند هوایی این کشور ۶ موشک دوربرد موسوم به «اتکمز» ساخت آمریکا و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته پرتاب کرده بود را سرنگون کرده است.

Loading

تحلیلی بر ابتکار اخیر سنای فرانسه در تحریم جمهوری آذربایجان

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل قفقاز درباره تصویب پيش‌نويس قانون اعمال تحريم‌ها در سناي فرانسه عليه جمهوري آذربايجان كه در آن از دولت فرانسه مي‌خواهد جمهوري آذربايجان را به ‌دليل حملات اين كشور به ارمنستان و قره‌باغ كوهستاني تحريم كند، گفت: «بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فرانسه در کنار کشورهایی مثل آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی همچون آلمان در پی چند تحقق هدف بودند تا از طریق آن بتوانند در جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی نفوذ کنند.»

مهدی خورسند در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «یکی از مهمترین زمینه‌هایی که این کشورها در قفقاز جنوبی دنبال می‌کردند، به موضوع اکتشاف منابع و ذخایر انرژی سرشار در پهنه آبی خزر برمی‌‌گشت که اهمیت این منطقه را دو چندان کرده بود. اروپایی‌ها که همواره برای داشتن آلترناتیو در حوزه انرژی و رهایی از بازار انحصاری روسیه به دنبال هم‌پیمان می‌گشتند، تنش در قفقاز جنوبی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بهترین فرصت برای باز کردن جای پای خود در این منطقه راهبردی دیدند.»

خورسند با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به رهبری فرانسه تلاش‌های زیادی را برای به اصطلاح ایجاد صلح در قفقاز جنوبی در پیش گرفتند، ادامه داد: «اما این تلاش‌ها به دلیل ماهیت منفعت‌طلبانه و عدم تعادل در تامین منافع دو کشور درگیر در تنش قره‌باغ و بازیگران اصلی منطقه‌ای یعنی ایران و روسیه همواره با شکست مواجه می‌شد.»

این کارشناس درباره نقش ترکیه در این تنش نیز بیان کرد: «در این بین باید به مولفه بازیگری و نفوذ ترکیه در جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد. از آنجایی که یکی از بازیگران اصلی اتحادیه اروپا یعنی فرانسه در طول سال‌های گذشته همواره با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف بوده‌، نگاه منفی آنکارا به فرانسه بر نگاه منفی باکو علیه اقدامات به اصطلاح صلح‌ساز پاریس در دو سه سال اخیر بی‌تاثیر نبوده است.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر با اوج‌گیری تنش روسیه و اوکراین، نیاز اروپایی‌ها برای داشتن آلترناتیو انرژی برای فصل سرد سال به شدت احساس شد؛ تا جایی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چندین مرتبه زمینه ارتباط مستقیم مقامات باکو و ایروان را فراهم کرد تا اولا از این محل برای خود چهره رهبری اتحادیه اروپا در حل معضلات بین‌المللی را بسازد، ثانیا با حضور در بازیگری در معادلات «خارج نزدیک روسیه» یا حیاط خلوت روسیه بتواند مسکو را در ایام جنگ با اوکراین تحت فشار قرار دهد و البته به دنبال آلترناتیو انرژی برای خود نیز باشد.»

خورسند با بیان اینکه نگاه منفی ترکیه که این روزها به عامل اصلی صحنه‌گردانی مواضع دولت الهام علی‌اف در باکو تبدیل شده بر کنشگری پاریس سایه افکنده، افزود: «لذا ترکیه اجازه مداخله بیشتر به فرانسه در معادلات قفقاز جنوبی را نمی‌دهد. »

کارشناس مسائل قفقاز درباره دلایل صدور این قطعنامه در سنای فرانسه نیز توضیح داد: «یکی از دلایل اصلی صدور قطعنامه در فرانسه علیه جمهوری آذربایجان به اعلام حمایت رسمی پاریس از ارمنستان برمی‌گردد و بیانگر این موضوع است که اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه نیز در مقابل نظامی‌گری جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی واکنش نشان داده است.»

به گفته خورسند از سوی دیگر این اقدام پاریس بیانگر این موضوع است که ارمنستان در تنش با محور تورانی در این منطقه تنها نیست و معادلات منطقه تنها به خواست و اراده محور تورانی تنظیم، اجرایی و عملیاتی نخواهد شد.

این کارشناس همچنین درباره شرایط ارمنستان در تنش با جمهوری  آذربایجان گفت: «دولت ارمنستان در شرایطی که تقریبا شاید در پایین‌ترین جایگاه از نظر جلب حمایت نهادهای بین‌المللی قرار دارد، باید از ظرفیت‌های حمایتی منطقه‌ای نهایت بهره را ببرد.»

وی افزود: «همچنین ایروان به جای فرصت‌ دادن به بازیگران فرامنطقه‌ای جهت حضور در این منطقه برای حل و فصل تنش، باید ابتکارات صلح را از طریق ابتکاراتی که بازیگران منطقه‌ای در آن حضور دارند جستجو کند.»

خورسند با اشاره به اینکه ابتکار صلح سه به علاوه سه به دلیل آنکه با حضور ایران، روسیه و ترکیه از یک سو و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از سوی دیگر تشکیل شده و هر تصمیم اتخاذ شده می‌تواند شامل منافع همه طرف‌ها باشد، تاکید کرد که این ابتکار می‌تواند هم صلح و آتش‌بس پایدارتری را رقم بزند و هم منافع مشخص و بی‌تنشی را نصیب بازیگران اصلی منطقه‌ای کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *