جدیدترین مطالب

پیامدها و تاثیر بازگشت ترامپ به کاخ سفید بر جنگ غزه و لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره تأثیر و پیامدهای حضور او در کاخ سفید بر جنگ غزه در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه و جهان قرار گرفته است.

تحلیلی بر روابط راهبردی عربستان و پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان گفت: علاوه بر اینکه پاکستان روابط خود را با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین متعادل دنبال می‌کند، رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به‌ویژه عربستان برای ثبات اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است.

علل تاب‌آوری اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از نبرد طوفان الاقصی

شورای راهبردی آنلاین -یادداشت مهمان: اگرچه رژیم صهیونیستی تا دهه‌ی 1970 میلادی اقتصادی متمرکز بر کشاورزی و کیبوتص پایه‌ بود؛ اما پس از بحران‌های اقتصادی در دهه‌ی 1970 میلادی و قرابت سیاسی این رژیم با آمریکا، حکمرانی اقتصادی در فلسطین اشغالی شاهد تغییر و تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بود. طی دو دهه اخیر رژیم اسرائیل توانست اقتصادی برون‌زا مبتنی بر صنایع فناورانه را توسعه دهد به حدّی که بر خلاف میل متحد سنتی خود (آمریکا) این سنخ همکاری‌ها تا پیوند وثیق با چین در حوزه فناوری گسترش یافت.

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

Loading

أحدث المقالات

پیامدها و تاثیر بازگشت ترامپ به کاخ سفید بر جنگ غزه و لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره تأثیر و پیامدهای حضور او در کاخ سفید بر جنگ غزه در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه و جهان قرار گرفته است.

تحلیلی بر روابط راهبردی عربستان و پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان گفت: علاوه بر اینکه پاکستان روابط خود را با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین متعادل دنبال می‌کند، رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به‌ویژه عربستان برای ثبات اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است.

علل تاب‌آوری اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از نبرد طوفان الاقصی

شورای راهبردی آنلاین -یادداشت مهمان: اگرچه رژیم صهیونیستی تا دهه‌ی 1970 میلادی اقتصادی متمرکز بر کشاورزی و کیبوتص پایه‌ بود؛ اما پس از بحران‌های اقتصادی در دهه‌ی 1970 میلادی و قرابت سیاسی این رژیم با آمریکا، حکمرانی اقتصادی در فلسطین اشغالی شاهد تغییر و تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بود. طی دو دهه اخیر رژیم اسرائیل توانست اقتصادی برون‌زا مبتنی بر صنایع فناورانه را توسعه دهد به حدّی که بر خلاف میل متحد سنتی خود (آمریکا) این سنخ همکاری‌ها تا پیوند وثیق با چین در حوزه فناوری گسترش یافت.

تعامل راهبردی ترکیه در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ترکیه در دهه گذشته، با ترکیبی از دیپلماسی، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تعاملات نظامی به طور پیوسته نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داده و به حضورش در این منطقه عمق بخشیده است.

تحلیلی بر نشست ریاض در مورد فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست اخیر ریاض با هدف ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای تحقق طرح دو دولت اسرائیلی – فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقدامی از سوی عربستان برای توجیه و جبران مواضع ضعیف این کشور در قبال تحولات در غزه است.

بریکس؛ توانمندی‌ها و محدودیت‌ها

شورای راهبردی آنلاین -رصد: برخی از ناظران به بریکس با نگاهی امیدوار و حتی به دیده تحسین به آن می‌نگرند و بریکس را نمادی از تغییرات موردانتظار در نظام بین‌الملل می‌دانند که باید این نظام را دموکراتیکتر و منصفانه‌‌تر سازد. برخی دیگر تردید و نگرانی‌های خود را درباره خیزش سریع بریکس ابراز می‌کنند. آنها نگرانند که این خیزش باعث یک رویارویی میان غرب و باقی کشورها شود و در پی آن سیاست و اقتصاد جهانی دچار گسست شود. اغلب به نظر می‌رسد که این امیدها و بیم‌ها بار سیاسی دارند و درباره آنها بیش از حد معقول اغراق شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گروه بریکس بیندازیم و بین آنچه این گروه نمی‌تواند و آنچه که می‌تواند در آینده نزدیک ارائه دهد تمایز قائل شویم.

چشم‌انداز تبدیل پول بریکس به ارز مورد پذیرش همگان در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر بریکس با تصویری نمادین از پول بریکس در دستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورروسیه پایان پذیرفت. شاید تا پیش از این نشست، عده‌ای از کارشناسان به استمرار بریکس به مثابه یک بلوک (یا شبکه نوپدید) باور چندانی نداشتند. اگرچه وتوی عضویت ترکیه از سوی هند نشان داد که بریکس برای قدرت‌گیری از مجرای گسترش ائتلاف، راهی به‌نسبت طولانی در پیش دارد، اما نگاه‌ها به بریکس آن را تا حد زیادی موفق نشان می‌دهد. پول بریکس و نمایش آن در دستان پوتین، یکی از نشانه‌های جدیت در بریکس و افزایش اهمیت آن در آینده است.

Loading

سیاست خارجی بایدن بعد از انتخابات کنگره

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر آرایش جدید کنگره بر سیاست خارجی آمریکا گفت: «کنگره آمریکا اساسا به شکل مستقیم تاثیری روی سیاست خارجی ایالات متحده ندارد؛ چون سیاست خارجی بیشتر موضوعی در اختیار قوه مجریه یا دولت آمریکا است.»

طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «کنگره صرفا می‌تواند از طریق مخالفت یا موافقت با طرح یا لایحه‌ای در حوزه سیاست خارجی اثرگذار باشد که آن هم در مقابل خود حق وتوی رئیس‌جمهور آمریکا را دارد. به این معنا که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند قانون مصوب کنگره را وتو کند که در این صورت قانون برای تبدیل شدن دوباره به یک قانون رسمی نیاز به آرای دو سوم سناتورها دارد.»

غلامی ادامه داد: «حتی اگر بپذیریم که کنگره در سیاست خارجی آمریکا تاثیر دارد باید به این نکته توجه داشت که از دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا بیشتر مجلس سنا است که در خصوص سیاست خارجی اثرگذار است و به شکل مستقیم‌تری در ارتباط با کاخ سفید به ایفای نقش در حوزه سیاست خارجی می‌پردازد.»

به گفته این کارشناس، از آنجایی که مجلس سنا در اختیار حزب دمکرات باقی مانده است لذا می‌توان گفت که دولت بایدن با محدودیت مهم و جدی‌ای از طرف کنگره برای سیاست خارجی خود مواجه نمی‌شود.

وی تاکید کرد که به این خاطر به نظر نمی‌رسد در دو سال باقی‌مانده دولت بایدن، او با محدودیتی جدی از طرف کنگره آمریکا مواجه شود.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله مورد اختلاف در سیاست خارجی آمریکا بین کنگره و کاخ سفید موضوع تداوم حمایت‌های واشنگتن از اوکراین است، گفت: « با توجه به اینکه مجلس سنا در کنترل حزب دمکرات باقی مانده است لذا می‌توان گفت که دولت جو بایدن برای تداوم حمایت از اوکراین با مانعی از طرف کنگره مواجه نیست. زیرا نه تنها سناتورهای دمکرات با حمایت از اوکراین موافق هستند بلکه برخی از سناتورهای جمهوریخواه نیز موافق ادامه حمایت از این کشور و تنبیه روسیه هستند.»

کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر ترکیب کنگره بر سیاست در قبال ایران نیز تبیین کرد: «واقعیت این است که در داخل ایالات متحده در ضدیت با جمهوری اسلامی اجماع و حمایت دو حزبی وجود دارد؛ یعنی هم حزب دمکرات و هم اعضای شاخص حزب جمهوریخواه خواهان آن هستند که فشارها بر جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود. همچنانکه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما برخی از سناتورهای دمکرات مانند باب منندز با امضای توافق هسته‌ای مخالف بودند ولی اوباما آن را به صورت یک توافق اجرایی که نیاز به تصویب کنگره نداشت امضا کرد.»

به گفته غلامی در عین حال چون نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات گرایش بالایی نسبت به اسرائیل دارند و در ایام کمپین‌های انتخاباتی اخیر مورد حمایت گروه‌های طرفدار اسرائیل بوده‌اند، آن‌ها نیز در راستای سیاست‌های اسرائیل در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند.

این کارشناس تاکید کرد: «بر این اساس می‌توان گفت که اگر دولت بایدن تصمیم بگیرد در شرایطی مانند شکست برجام، فشارها بر جمهوری اسلامی ایران را تشدید کند کنگره آماده است با تصویب برخی قوانین، دولت آمریکا را همراهی کند.»

وی با بیان این موضوع که در شرایط فعلی کنگره آمریکا هرگونه تعامل واشنگتن با تهران به ویژه حول احیای توافق هسته‌ای را از حیث سیاسی پر هزینه کرده است، گفت: «بدین معنا که نمایندگان شاخص دو حزب ایالات متحده آمریکا به ویژه حزب جمهوریخواه معتقد هستند که با توجه به اعتراضات جاری در ایران، دولت بایدن می‌بایست احیای توافق هسته‌ای را رها کند.»

این کارشناس ادامه داد که لذا چون مخالفت دو حزبی با توافق هسته‌ای شکل گرفته است به نظر می‌رسد بایدن قادر نباشد این مخالفت‌ها را نادیده بگیرد.

غلامی گفت:«تا پیش از شروع اعتراضات در ایران حداقل نمایندگان حزب دمکرات به ویژه در مجلس سنا از احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کردند اما هم اکنون آن‌ها نیز درباره ضرورت احیای توافق هسته‌ای دچار تردید شده‌اند.»

وی در نهایت توضیح داد که با توجه به پایان یافتن رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، احتمال می‌رود که در روزها و هفته‌های آتی نمایندگان کنگره در مورد مسائل داخلی ایران بیشتر موضع گیری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *