جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

سیاست خارجی بایدن بعد از انتخابات کنگره

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر آرایش جدید کنگره بر سیاست خارجی آمریکا گفت: «کنگره آمریکا اساسا به شکل مستقیم تاثیری روی سیاست خارجی ایالات متحده ندارد؛ چون سیاست خارجی بیشتر موضوعی در اختیار قوه مجریه یا دولت آمریکا است.»

طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «کنگره صرفا می‌تواند از طریق مخالفت یا موافقت با طرح یا لایحه‌ای در حوزه سیاست خارجی اثرگذار باشد که آن هم در مقابل خود حق وتوی رئیس‌جمهور آمریکا را دارد. به این معنا که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند قانون مصوب کنگره را وتو کند که در این صورت قانون برای تبدیل شدن دوباره به یک قانون رسمی نیاز به آرای دو سوم سناتورها دارد.»

غلامی ادامه داد: «حتی اگر بپذیریم که کنگره در سیاست خارجی آمریکا تاثیر دارد باید به این نکته توجه داشت که از دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا بیشتر مجلس سنا است که در خصوص سیاست خارجی اثرگذار است و به شکل مستقیم‌تری در ارتباط با کاخ سفید به ایفای نقش در حوزه سیاست خارجی می‌پردازد.»

به گفته این کارشناس، از آنجایی که مجلس سنا در اختیار حزب دمکرات باقی مانده است لذا می‌توان گفت که دولت بایدن با محدودیت مهم و جدی‌ای از طرف کنگره برای سیاست خارجی خود مواجه نمی‌شود.

وی تاکید کرد که به این خاطر به نظر نمی‌رسد در دو سال باقی‌مانده دولت بایدن، او با محدودیتی جدی از طرف کنگره آمریکا مواجه شود.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله مورد اختلاف در سیاست خارجی آمریکا بین کنگره و کاخ سفید موضوع تداوم حمایت‌های واشنگتن از اوکراین است، گفت: « با توجه به اینکه مجلس سنا در کنترل حزب دمکرات باقی مانده است لذا می‌توان گفت که دولت جو بایدن برای تداوم حمایت از اوکراین با مانعی از طرف کنگره مواجه نیست. زیرا نه تنها سناتورهای دمکرات با حمایت از اوکراین موافق هستند بلکه برخی از سناتورهای جمهوریخواه نیز موافق ادامه حمایت از این کشور و تنبیه روسیه هستند.»

کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر ترکیب کنگره بر سیاست در قبال ایران نیز تبیین کرد: «واقعیت این است که در داخل ایالات متحده در ضدیت با جمهوری اسلامی اجماع و حمایت دو حزبی وجود دارد؛ یعنی هم حزب دمکرات و هم اعضای شاخص حزب جمهوریخواه خواهان آن هستند که فشارها بر جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود. همچنانکه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما برخی از سناتورهای دمکرات مانند باب منندز با امضای توافق هسته‌ای مخالف بودند ولی اوباما آن را به صورت یک توافق اجرایی که نیاز به تصویب کنگره نداشت امضا کرد.»

به گفته غلامی در عین حال چون نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات گرایش بالایی نسبت به اسرائیل دارند و در ایام کمپین‌های انتخاباتی اخیر مورد حمایت گروه‌های طرفدار اسرائیل بوده‌اند، آن‌ها نیز در راستای سیاست‌های اسرائیل در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند.

این کارشناس تاکید کرد: «بر این اساس می‌توان گفت که اگر دولت بایدن تصمیم بگیرد در شرایطی مانند شکست برجام، فشارها بر جمهوری اسلامی ایران را تشدید کند کنگره آماده است با تصویب برخی قوانین، دولت آمریکا را همراهی کند.»

وی با بیان این موضوع که در شرایط فعلی کنگره آمریکا هرگونه تعامل واشنگتن با تهران به ویژه حول احیای توافق هسته‌ای را از حیث سیاسی پر هزینه کرده است، گفت: «بدین معنا که نمایندگان شاخص دو حزب ایالات متحده آمریکا به ویژه حزب جمهوریخواه معتقد هستند که با توجه به اعتراضات جاری در ایران، دولت بایدن می‌بایست احیای توافق هسته‌ای را رها کند.»

این کارشناس ادامه داد که لذا چون مخالفت دو حزبی با توافق هسته‌ای شکل گرفته است به نظر می‌رسد بایدن قادر نباشد این مخالفت‌ها را نادیده بگیرد.

غلامی گفت:«تا پیش از شروع اعتراضات در ایران حداقل نمایندگان حزب دمکرات به ویژه در مجلس سنا از احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کردند اما هم اکنون آن‌ها نیز درباره ضرورت احیای توافق هسته‌ای دچار تردید شده‌اند.»

وی در نهایت توضیح داد که با توجه به پایان یافتن رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، احتمال می‌رود که در روزها و هفته‌های آتی نمایندگان کنگره در مورد مسائل داخلی ایران بیشتر موضع گیری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *