جدیدترین مطالب

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی و تشدید نابرابری جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند که در فاصله انقلاب صنعتی و انقلاب هوش مصنوعی، انقلاب‌های دیگری اتفاق افتاده، مخصوصا انقلاب فاوا یا فناوری اطلاعات و ارتباطات و در همین راستا، بشر پیشرفت‌های شگرفی داشته، ولی از نظر تحولات بنیادین در شیوه تولید و مناسبات اجتماعی می‌توان گفت که تحولات هوش مصنوعی و دامنه آثار آن شاید با مقیاسی خیلی بزرگتر شبیه به انقلاب صنعتی باشد و در واقع یک انقلاب نوینی است که بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از انقلاب صنعتی است.

تحلیلی بر سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا با تأکید بر شعار «اول آمریکا» نشان می‌دهد که واشنگتن از بسیاری از الگوهای پیشین فاصله گرفته و تمرکز خود را از مداخلات بیرونی به حفظ امنیت داخلی و نیمکره غربی منتقل کرده است. این سند، بازتعریفی از تهدیدها، اولویت‌ها و نقش جهانی آمریکا ارائه می‌دهد.

رقابت مدل‌های هوش مصنوعی کم‌ هزینه چینی با مدل‌های پرهزینه آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مدل‌های هوش مصنوعی چین به‌سرعت در سراسر جهان طرفدار پیدا می‌کنند و نگرانی‌ها را درباره‌ی «حباب هوش مصنوعی» متمرکز بر مدل‌های آمریکاییِ پرهزینه و با سرمایه‌گذاری بالا افزایش می‌دهند.

Loading

أحدث المقالات

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی و تشدید نابرابری جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند که در فاصله انقلاب صنعتی و انقلاب هوش مصنوعی، انقلاب‌های دیگری اتفاق افتاده، مخصوصا انقلاب فاوا یا فناوری اطلاعات و ارتباطات و در همین راستا، بشر پیشرفت‌های شگرفی داشته، ولی از نظر تحولات بنیادین در شیوه تولید و مناسبات اجتماعی می‌توان گفت که تحولات هوش مصنوعی و دامنه آثار آن شاید با مقیاسی خیلی بزرگتر شبیه به انقلاب صنعتی باشد و در واقع یک انقلاب نوینی است که بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از انقلاب صنعتی است.

تحلیلی بر سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا با تأکید بر شعار «اول آمریکا» نشان می‌دهد که واشنگتن از بسیاری از الگوهای پیشین فاصله گرفته و تمرکز خود را از مداخلات بیرونی به حفظ امنیت داخلی و نیمکره غربی منتقل کرده است. این سند، بازتعریفی از تهدیدها، اولویت‌ها و نقش جهانی آمریکا ارائه می‌دهد.

رقابت مدل‌های هوش مصنوعی کم‌ هزینه چینی با مدل‌های پرهزینه آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مدل‌های هوش مصنوعی چین به‌سرعت در سراسر جهان طرفدار پیدا می‌کنند و نگرانی‌ها را درباره‌ی «حباب هوش مصنوعی» متمرکز بر مدل‌های آمریکاییِ پرهزینه و با سرمایه‌گذاری بالا افزایش می‌دهند.

Loading

میانجی‌گری ناموفق ترکیه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل اوراسیا درباره صحبت‌های اخیر وزیر خارجه ترکیه بر سر به تفاهم رسیدن جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان پیرامون مفاد توافق صلح گفت: «این ابتکار با محوریت منافع ترکیه تنظیم شده و نمی‌تواند در راستای ایجاد صلحی پایدار در منطقه نتیجه بخش باشد. همچنین با در نظر گرفتن مفادی که ترکیه به آن اشاره کرده، درمی‌یابیم که در این ابتکار هیچ اشتراک نظری نه بین باکو و ایروان و نه بین دیگر همسایگان ذیربط وجود ندارد.»

مهدی خورسند در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «لذا پیشنهاد صلح مذکور، صلحی موقت است و آتش را زیر خاکستر این صلح همچنان گداخته و روشن نگه می‌دارد.»

خورسند در ادامه به اهمیت موقعیت منطقه قفقاز جنوبی پرداخت و گفت: «این منطقه به دلیل نزدیکی به حوزه ژئوپلیتیکی ایران و روسیه و همچنین مجاورت با پهنه آبی خزر که منابع هیدروکربنی اثبات شده سرشاری دارد، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به همین دلیل موضوع ایجاد آتش بس و صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان متولیان زیادی پیدا کرده است.»

وی درباره تلاش آنکارا جهت نقش‌آفرینی در حل این بحران نیز توضیح داد: «ترکیه که یکی از عوامل موثر در ایجاد تنش و تشدیدکننده تنش از سال 2020 تا کنون بوده و منافع اقتصادی خاص خود را در این منطقه دنبال می‌کند، تلاش دارد خود را به عنوان عامل صلح بین دو کشور دارای تنش معرفی کند تا از  این طریق بتواند منافعش را در مفاد صلح‌نامه باکو ایروان بگنجاند.»

وی متولی دیگر ایجاد صلح در این منطقه را کشورهای اروپایی دانست و تاکید کرد: «اروپایی‌ها در پی جنگ روسیه و اوکراین در حوزه انرژی با شرایط خاصی دسته و پنجه نرم می‌کنند و لذا انرژی خزر و دسترسی آسان‌تر به منابع انرژی دریای خزر برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شده است که این دسترسی در صورت ایجاد صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بهتر حاصل خواهد شد.»

کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه در طرف دیگر ماجرا هم روسیه قرار دارد، گفت: «با روی کار آمدن ولادمیر پوتین و راهبرد نواوراسیاگرایی، جمهوری‌های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی جزء خارج نزدیک این کشور محسوب شده و طبق اسناد امنیت ملی روسیه، مسکو نباید اجازه دخالت در این مناطق را به رقبا و دشمنان خود بدهد. از همین رو موضوع گسترش ناتو به شرق همواره دغدغه روسیه بوده و روس‌ها بر اساس همین دغدغه، جنگ با اوکراین را آغاز کردند.»

وی افزود:« در مقوله تنش بین باکو و ایروان، ولادمیر پوتین نیز اخیرا سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان را دعوت به حضور در روسیه جهت رایزنی برای رسیدن به یک صلح پایدار کرده است.»

خورسند با بیان اینکه هر کدام از این مسیرها به تنهایی تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه نیست، تاکید کرد: «شاید تنها ابتکاری که بتواند صلح پایدار را در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد و دائمی کند، ابتکاری است که منافع کارگروه 3+3 (ایران، روسیه و ترکیه +گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) را تامین کند.»

این کارشناس افزود: «طرح‌هایی که امروز به عنوان طرح صلح دائمی از سوی هر کدام از بازیگران قید شده مطرح می‌شود تقریبا تنش و آتش را زیر خاکستر حفظ می‌کند. براساس گفته‌های نخست وزیر ارمنستان موضوع ایجاد دالان موسوم به زنگزور هرگز نباید در مفاد صلح قید شود و ارمنستان صلح نامه‌ای که سخنی از این دالان و هر دالان دیگری که جغرافیای اختصاصی را به جمهوری آذربایجان بدهد، نخواهد پذیرفت.»

به گفته این پژوهشگر مسائل قفقاز طرحی که ترکیه از سوی مقامات خود به عنوان طرح صلح از آن بین باکو و ایروان یاد کرده، همانطور که گفته شده دارای برداشت مشترک و نگاه یکسان از سوی دو طرف به این مقوله نیست.

وی توضیح داد: «صحبت از تعیین سرحدات مرزها یا حفظ تمامیت ارضی و یا موارد دیگری که ترکیه از آن یاد کرده، مشخص نشده که توسط چه فرآیند و جریانی باید اتفاق بیفتد. حتی در روزهای گذشته باکو حضور هیاتی از فرانسه برای بررسی و تعیین سرحدات مرزها جهت ایجاد صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را نپذیرفت.»

خورسند در ادامه تاکید کرد که ترکیه و جمهوری آذربایجان در شرایطی که روسیه تمام تمرکز خود را بر جنگ با اوکراین گذاشته، شرایط را جهت سوداگری مرزی فراهم می‌بینند و تلاش دارند در صورت امکان قرارداد صلحی را بدون حضور ایران و روسیه منعقد کنند که البته باید اعلام کرد این سوداگری محور تورانی از پیش شکست خورده است.

کارشناس مسائل قفقاز می‌گوید به نظر می‌رسد بهترین منطق جهت حل و فصل این مسئله و ایجاد صلح دائمی و پایدار، از منطق ابتکار 3+3 می‌گذرد. وی توضیح داد: «منطق ابتکار 3+3 اینگونه است که تنها کشورهای این منطقه در تعیین سرنوشت خود و تعیین منافع خود تصمیم بگیرند؛ منافعی که هم نظر جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و هم نظر سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه را تامین کند.»

خورسند افزود: «چرا که همه چهار کشور دیگر از تنش باکو و ایروان در طول 30 سال گذشته ضررهای فراوانی کرده‌اند و تنش‌های قومی و جغرافیایی بین این دو کشور آسیب و آفت‌های زیادی را به بار آورده که منافع اقتصادی،‌ امنیتی و سیاسی همه چهار همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تحت الشعاع قرار داده است.»

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *