جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عقب نشینی کاخ سفید : تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تهران-ایرنا- پس از دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در چهار دانشگاه آمریکا، کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که تظاهرات‌ حامیان فلسطین که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

پیامدهای شکست مکرون در انتخابات پارلمانی برای سیاست داخلی و خارجی فرانسه

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به شکست حزب مکرون در انتخابات پارلمانی و ضرورت ایجاد دولت ائتلافی، گفت: در این شرایط فشارها بر دولت فرانسه افزایش یافته و ادامه پیدا خواهد کرد، این وضعیت شرایط آسانی برای دولت نخواهد بود و با اینکه چالش بر سر کلیت مسائل سیاست خارجی بعید است، اما در عرصه سیاست داخلی، مکرون ناچار به دادن امتیازهایی خواهد شد.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، درباره شکست حزب امانوئل مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه و پیامدهای آن، تصریح کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی حدود یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری و متناوب بودن انتخابات در فرانسه، وضعیت خاصی را در ادوار ریاست جمهوری در این کشور ایجاد کرده که هر کدام در نوع خود ویژگی منحصر به فردی دارد.

وی افزود: آنچه در انتخابات پارلمان رخ داد از برخی جهات قابل پیش بینی بود؛ چرا که مکرون در دور اول ریاست جمهوری، پارلمان را با اکثریت آرا در اختیار داشت و دوره ریاست جمهوری‌اش را بدون دغدغه و مشکل با مجلس به پایان رساند؛ این شرایط، در میان احزاب و سیاستمداران فرانسه حساسیت‌هایی ایجاد کرده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخابات سال 2017 فرانسه باعث شده بود احزاب سنتی چپ و راست، تقریبا از صحنه سیاسی این کشور کنار گذاشته شوند، گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، همه چپ‌ها از چپ رادیکال تا احزاب سوسیالیست، کمونیست و سبزها ائتلاف بزرگی تشکیل دادند و هدف آن‌ها این بود که اجازه ندهند حزب «جمهوری در حرکت» به اکثریت برسد. گرچه آن‌ها در ارزیابی موضوعی از سیاست‌های مکرون بسیار از هم دور بودند، اما در اینکه اجازه ندهند حزب مکرون اکثریت مطلق را در مجلس به دست آورد، به توافق رسیدند و آرای قابل توجهی هم به دست آوردند.

 

تحول سیاسی در فرانسه

دلفی ادامه داد: آنچه در انتخابات سال 2017 و ریاست جمهوری 2022 اتفاق افتاد و احزاب سنتی کنار گذاشته شدند، تغییر کرد و آن‌ها در این انتخابات مجلس به شکلی احیا شدند و به صحنه سیاسی بازگشتند. بنابراین این انتخابات به نوعی تحولی در عرصه سیاسی فرانسه به شمار می‌رود. همکاری گروه‌های چپ و چپ افراطی، در کنار راست افراطی و مارین لوپن که در انتخابات ریاست جمهوری آرای بالایی به دست آورده بود، کرسی‌های زیادی برایشان به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه در این انتخابات کرسی‌های همراه با مکرون از بیش از 300 کرسی به 250 کرسی رسید که تا رسیدن به 290 کرسی که اکثریت مطلق مجلس است، فاصله دارد، اظهار داشت: این ترکیب مجلس، پیام‌هایی به همراه داشت. فرانسوی‌ها با تجربه‌ای که از پنج سال اول حضور مکرون داشتند، اعلام کردند خواهان این نیستند که همه قدرت اجرایی و قانون گذاری در اختیار یک گروه باشد و با آرای خود این قدرت را از مکرون گرفتند و میان احزاب تقسیم کردند.

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه اضافه کرد: مکرون در اظهارات خود نیز اشاره کرد که تمایل فرانسوی‌ها برای تغییر آنچه را در گذشته بوده است، درک کرده و آن را بررسی می‌کند.

دلفی با بیان اینکه دوره دوم ریاست جمهوری مکرون به سادگی دور اول نخواهد بود، خاطرنشان کرد: هر چند در دور اول ریاست جمهوری، مکرون جوان و کم تجربه بود، اما در این دور انتظار می‌رود او بتواند از تجربیاتی که به دست آورده برای کار در دولت ائتلافی استفاده کند. اکنون با اعلام نتایج آرای مجلس، فشارها بر دولت فرانسه افزایش یافته و بسیاری معتقدند نخست وزیر با تغییر ترکیب مجلس، دارای پایگاه قانونی نیست، رای اعتماد مجلس را ندارد و باید استعفا دهد و یا سیاست‌های خود را در مجلس اعلام کند و از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: با اینکه مکرون با استعفای نخست وزیر مخالفت کرده، اما با این وضعیت نخست وزیر باید مجددا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. البته سه تن از اعضای دولت او نیز در انتخابات رای نیاورده و دیگر نماینده مجلس نیستند و طبیعتا باید استعفا دهند؛ چرا که در فرانسه اعضای کابینه حتما باید در مجلس عضو و پشتوانه پارلمانی داشته باشند.

وی تاکید کرد: این فشارها هم ادامه پیدا خواهد کرد و شرایط آسانی برای دولت نخواهد بود و حزب مکرون در مواردی ناچار به امتیاز دادن خواهد شد. هر چند که مشابه این وضعیت را در دوره فرانسوا میتران با انتخابات 1988 شاهد بودیم و دولت وقت با شکلی از ائتلاف و رسیدن به تفاهم با بعضی از احزاب و چهره‌های مستقل از آن عبور کرد.

 

تاثیر تشکیل دولت ائتلافی بر سیاست خارجی فرانسه

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه صحنه انتخابات مجلس در فرانسه، عرصه رویارویی احزاب در رابطه با مسائل داخلی و موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زورآزمایی برای نفوذ است، ادامه داد: سیاست خارجی فرانسه تقریبا در اختیار رئیس جمهور و رئیس جمهور در این صحنه یکه تاز است، بنابراین تاثیرات چندانی از این وضعیت نخواهد گرفت.

دلفی رایزنی در خصوص مسائلی مانند افزایش قدرت خرید مردم، تغییر ساعات کار و سن بازنشستگی را از جمله موضوعاتی برشمرد که برای تشکیل دولت ائتلافی میان رئیس جمهور و مجلس مطرح شده و گفت: در این دوره نیز، اروپا اولویت اول سیاست خارجی فرانسه خواهد بود. موضوعاتی مانند روند وحدت اروپا و وضعیتی که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ایجاد شد و تبعات آن، تهاجم روسیه به اوکراین و مدیریت پیامدهایش بر مسائل اقتصادی، انرژی و کشاورزی اروپا برای فرانسه اولویت بالایی دارند.

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه اضافه کرد: بعید است احزابی که اکنون وارد مجلس شده اند با کلیت این مسائل چالش‌هایی داشته باشند، گرچه حزب لوپن در خصوص مناسبات فرانسه با روسیه نظرات متفاوتی دارد. او معتقد است اروپا باید نوع تعاملات خود با روسیه را تغییر دهد، تعاملات سازنده‌ای با روسیه داشته باشد و به عنوان بلوک غربی عضو ناتو، با روسیه برخورد نکنند. این مسائل می‌تواند بر دولت ائتلافی که در آینده تشکیل می‌شود، تا حدودی تاثیر بگذارد.

دلفی توضیح داد: نقش نخست وزیر در دولت فرانسه، بیشتر در حیطه امور کلی اقتصادی و داخلی فرانسه است و در پرونده‌های مهم سیاست خارجی این کشور ایفای نقش نمی‌کند. درخصوص موضوعاتی مانند مذاکرات برجام نیز، این رویه وجود دارد و بعید است این وضعیت روند دیپلماسی فرانسه درخصوص برجام را چندان تحت تاثیر قرار دهد و آن را در مسیر دیگری به حرکت درآورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *