جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد

طی هفته گذشته، پرسنل نظامی گروه “جنوبی ارتش روسیه ” خطوط و مواضع سودمندتری را در محور دونتسک اشغال کردند و همچنین واحدهای 12 تیپ اوکراینی را شکست دادند و 7 ضد حمله را دفع کردند و تلفات دشمن بالغ بر 3550 سرباز روسیه بود.

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌

چرا کشورهای عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟

با پایان عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، بررسی‌ها حاکی از کمک برخی کشورهای عربی در رهگیری پرتابه‌های ایران داشته است. اعراب با چه انگیزه‌هایی به اسرائیل کمک کردند و چگونه چنین ریسکی را پذیرفتند؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

Loading

کنفرانس حمایت از آینده سوریه در بروکسل بدون مشارکت دولت این کشور؟!

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه درباره برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از آینده سوریه در تاریخ نهم و دهم ماه می‌ (19 و 20 اردیبهشت) گفت: «این کنفرانس در بروکسل و بدون مشارکت سوریه و روسیه برگزار ‌می‌شود.»

حسین آجورلو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه روسیه یکی از مشارکت کنندگان اصلی در کنفرانس حمایت از سوریه در سال‌های قبل بود، گفت: «در حالی که اکنون نیز باید این کشور را به اجلاس دعوت می‌کردند و به آن نقش می‌دادند، اما کشورهای غربی با عدم دعوت از روسیه، می‌خواهند روند تحولات سوریه را به سمت دیگری پیش ببرند.»

وی ادامه داد: «دعوت نکردن از روسیه در این نشست به مفهوم حذف تدریجی این کشور از معادلات بین‌المللی و ابتکارات بین‌المللی در خصوص سوریه است.»

به گفته این کارشناس، مسئله قابل توجه این است که غربی‌ها می‌خواهند به تدریج جایگاهی که پیش از این برای روسیه در بحران سوریه قائل بودند را نادیده بگیرند و این کشور را از معادلات مربوط به سوریه حذف کنند.

در ادامه آجورلو با بیان اینکه بحران سوریه، بحرانی بود که ابعاد آن از مرزهای داخلی عبور کرد و به یک بحران بین‌المللی تبدیل شد، گفت: «این مسئله منجر به آن شد که به غیر از بحث ناامنی در داخل سوریه، مسائل مربوط به این کشور به کشورهای پیرامونی نیز سرایت کند.»

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به سوریه بحث آوارگان این کشور بود، گفت: «تقریبا نزدیک به 80 درصد آوارگان سوری در پیرامون این کشور مستقر شده و نزدیک به 20 درصد نیز به کشورهای اروپایی مهاجرت کردند.»

آجورلو با بیان اینکه اوج این مهاجرت‌ها به ویژه بعد از قدرت‌گیری داعش بود، افزود: «در آن مقطع مهاجرت‌ها به شدت افزایش یافت و به نوعی برای کشورهای اروپایی به بحران تبدیل شد.»

این کارشناس در ادامه گفت: «در سال 2017 ابتکاری که اتحادیه اروپا با همکاری سازمان ملل متحد در پیش گرفت این بود که در قالب ایجاد یک کنفرانس بین‌المللی، اقدام به جذب 10 میلیارد دلار کمک ‌از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها برای کمک به سوریه کردند.»

وی توضیح داد: «در آن زمان بیش از 80 کشور در این پروسه مشارکت کردند و برخلاف انتظار سازمان ملل نزدیک به 5 میلیارد دلار کمک جمع‌آوری شد.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بخشی از کمک‌ها از طریق مرزها به داخل سوریه انتقال پیدا می‌کرد، افزود: «بخش دیگری از کمک‌ها هم به کشورهای همسایه سوریه مانند ترکیه، اردن، لبنان و مصر اختصاص پیدا می‌کرد و آنها می‌خواستند که خود را از تبعات این بحران در امان نگه دارند.»

آجورلو با اشاره به اینکه اینها ظاهر امر بود، تاکید کرد: «مسئله دیگری که قابل ذکر است اینکه در این سال‌ها تلاش شد از حضور سوریه به عنوان اصلی‌ترین بازیگر در این بحران در کنفرانس‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ممانعت به عمل آید. این در حالی است که وقتی کنفرانسی در خصوص یک کشور برگزار می‌شود باید دولت مستقر در آن مشارکت داشته باشد تا کمک‌ها به جای آن که به مناطق پیرامون یا مناطق خارج از حوزه کنترل سوریه اهدا شود صرف مردم آن کشور شود.»

به گفته این کارشناس، چنین اقداماتی با هدف تضعیف نظام سوریه صورت می‌گیرد و کشورهای مشارکت‌کننده در چنین فرآیندهایی در پی آن هستند که یک رژیم بین‌المللی ایجاد کنند تا پول‌ها به دست متحدان خودشان برسد.

آجورلو در نهایت در خصوص چشم‌انداز کنفرانس حمایت از آینده سوریه در بروکسل گفت: «آنچه که در اجلاس‌های پیشین مشاهده کردیم این بود که کشورها یک سری قول‌های مالی می‌دادند و اغلب نیز به تعهدات‌شان عمل نمی‌کردند. به نظر می‌رسد که کنفرانس فعلی نیز به همین صورت پیش برود.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص حذف سوریه از معادلات نیز توضیح داد: « طی چند سال گذشته یکی از دلایل حذف سوریه از روندهای بین‌المللی اتحادیه اروپا است که بحث‌های حقوق بشردرباره سوریه را بهانه می‌کند. اکنون نیز می‌خواهند روسیه را از ابتکارات بین‌المللی حذف کنند. هرچند برای روسیه این نادیده انگاشتن در مسئله سوریه خیلی به چشم نمی‌آید و مسئله بزرگی نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *