جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد و چین یکی از کشورهایی که اقتصادش تحت‌تأثیر درگیری‌ها در دریای سرخ قرار گرفته؛ اما تاکنون به حوثی‌ها حمله نظامی انجام نداده است. چرا چین با وجود ضررهای اقتصادی تاکنون در برابر حوثی‌ها صبور بوده و چه گزینه‌هایی در برابر چینی‌ها در صورت استمرار وضع فعلی وجود دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

چرایی و پیامدهای درخواست تضمین روسیه از آمریکا درباره برجام

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه گفت: روس‌ها نشان داده‌اند اگر قرار باشد فشارها بر آنها افزایش یابد در پرونده‌های دیگر مربوط به مناسبات غرب، کارشکنی خواهند کرد که می‌تواند به روابط‌شان با طرف‌های ذیربط ضربه بزند.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به درخواست روسیه از آمریکا مبنی بر اینکه این کشور تضمین دهد تحریم‌های اوکراین خللی به روابط ایران و روسیه پس از برجام وارد نخواهد کرد، اظهار داشت: این ادعا می‌تواند علل مختلفی از جمله جنگ در اوکراین و تحریم‌های وسیع علیه روسیه داشته باشد و نشان می‌دهد روس‌ها تلاش می‌کنند از هر اهرمی برای مقابله با این تحریم‌ها بهره‌برداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای از ابتدا چارچوب مشخصی داشت و قرار بود در ازای اعمال محدودیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای، تحریم‌های غرب علیه ایران رفع شود، افزود: در سال‌هایی که ایران تحریم بود همه کشورهای عضو شورای امنیت و اتحادیه اروپا، تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کردند. هیچ گاه آن‌ها نمی‌گفتند اگر روسیه می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و با ایران همکاری کند، ما نیز از این امکان استفاده کنیم! بنابراین تعریفی که روسیه از برجام ارائه داده و برای خود نوعی حق قائل شده، نمی‌تواند مورد پذیرش باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، به مواضع رسمی ایران در قبال این ادعا و درخواست برای شفاف‌سازی‌ها اشاره کرد و گفت: باید دید روس‌ها این سیاست را به عنوان بازی در مناسباتشان با غرب آغاز کرده‌اند و یا اینکه می‌خواهند مانع اجرای توافق احتمالی هسته‌ای شوند. در شرایط فعلی شاهد هستیم که تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین در بیانیه‌ مشترکی در جلسه شورای حکام به روسیه هشدار دادند که از تعیین شروط جدید که منجر به پیچیده‌تر شدن توافق می‌شود، خودداری کند و اینکه با درخواست‌های اضافی این کشور مذاکرات را معطل کرده‌ است!

دلفی به مخالفت آمریکا با این درخواست روسیه اشاره کرد و ادامه داد: روس‌ها در شرایط فعلی به دنبال این هستند که از این فرصت استفاده کنند و فشارها را در مناسباتشان با غرب کاهش دهند. آن‌ها نشان داده‌اند اگر قرار باشد فشارها افزایش یابد در پرونده‌های دیگر مربوط به مناسبات غرب، کارشکنی خواهند کرد که می‌تواند به روابط‌شان با طرف‌های ذیربط ضربه بزند.

 

نقش احتمالی رژیم صهیونیستی

وی با بیان اینکه این مواضع روسیه برای ایران با توجه به مناسبات دو کشور سوء‌تفاهم ایجاد کرده، توضیح داد: اظهارات وزیر خارجه روسیه بلافاصله بعد از اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو سفر کرده بود، مطرح شد و یکی از موضوعات مذاکرات در این سفر، قطعا مذاکرات وین بوده است. با توجه به نگرانی‌های جدی رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال توافق در وین، به نظر می‌رسد موضعگیری اخیر روسیه بی‌ارتباط با سفر مذکور نباشد.

دلفی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای ممانعت از امضای توافق می‌کند و می‌خواهد بر مواضع روس‌ها در این خصوص تاثیراتی داشته باشد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد در برخی مسائل خاورمیانه، روسیه با رژیم صهیونیستی کاملا هماهنگ بوده است.

دلفی درخصوص راهبردها و راهکارهای مورد توجه ایران در این شرایط و با توجه به رسیدن مذاکرات وین به مراحل نهایی، خاطرنشان کرد: آنچه در وین در حال وقوع است، باید در کانال و چارچوبی که از قبل تعیین شده حرکت کند و باید تلاش گردد، از اثرگذاری عوامل بیرونی بر مذاکرات وین، پرهیز شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *