جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز تشدید تنش‌های روسیه و غرب بر سر اوکراین

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره بالا گرفتن تنش‌ها بین روسیه با ناتو و آمریکا بر سر اوکراین گفت: «بحران اوکراین به نقطه خطرناکی رسیده و هر دو طرف تلاش می‌کنند با طرح خواسته‌های حداکثری خود بتوانند از فضای موجود بیشترین بهره‌برداری را در جهت عقب‌نشینی طرف مقابل از مواضعش داشته باشند.»

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اینکه روس‌ها به نوعی در برابر سیاست‌های توسعه ناتو، صف‌آرایی نظامی در مرزهای اوکراین کرده‌اند، توضیح داد: «روسیه سعی دارد با استفاده از این فضای ترس و نگرانی از بروز جنگ، طرف‌های غربی را وادار به حفظ خطوط قرمز مسکو در جهت محدود کردن توسعه ناتو کند.»

این کارشناس با اشاره به اینکه خبرهای متفاوتی از سمت دو طرف منازعه منتشر شده است، ادامه داد: «شاید خبر خوشبینانه و امیدوارکننده این باشد که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اوکراین از گفتگوهای نرماندی ابراز رضایت کرده و دو طرف قبول کرده‌اند که مذاکرات گروه نرماندی با مشارکت فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه، به زودی در آلمان ادامه پیدا کند.»

مکی تاکید کرد: «این رویکردها نشانه‌ای از راغب بودن روسیه در جهت استفاده از دیپلماسی برای کاهش تنش موجود است.»

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تهدیدهای مکرر مقام‌های آمریکایی درصورت مداخله نظامی روسیه در اوکراین، گفت: «دولت انگلیس نیز تلاش می‌کند که همسو با آمریکایی‌ها سیاست تهدید نظامی را پیش ببرد. هواپیماهای انگلیسی و آمریکایی نیز همچنان ارسال سلاح به اوکراین را ادامه می‌دهند.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور گروه نرماندی نیز مواضع‌شان مهم است؛ دو کشوری که از آن‌ها به عنوان موتور محرکه اتحادیه اروپا و سیاستگذاران اصلی این اتحادیه یاد می‌شود.»

به گفته مکی، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها تلاش دارند تا ضمن رایزنی میان مقامات اوکراین و روسیه، از تشدید تنش جلوگیری کنند. چرا که پاریس و برلین به خوبی نسبت به این نکته آگاه هستند که هرگونه بروز جنگ و حتی نشانه‌هایی از یک برخورد نظامی، هزینه‌های سنگینی برای اروپا به دنبال خواهد داشت.

کارشناس مسائل اروپا با بیان این موضوع که آمریکا در این خصوص کمتر با آلمان و فرانسه همسو است، گفت: «این در حالی است که برلین همواره تلاش کرده در سیاست‌های فراآتلانتیکی، دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌ای داشته باشد و مقام‌های آلمانی نیز در قبال سیاست‌های توسعه ناتو از سوی آمریکا ابراز نظر صریحی انجام نداده‌اند؛ اما در رابطه با تنش موجود، این همسویی و همراهی دیده نمی‌شود. همچنانکه شاهد بودیم صدراعظم آلمان و وزیر خارجه این کشور تاکید دارند که مسیر دیپلماسی باید به عنوان مهمترین راهبرد در جهت کاهش تنش در بحران اوکراین مدنظر باشد.»

مکی با اشاره به اینکه آلمان‌ها تلاش‌شان معطوف به این است که از بروز تهدیدات نظامی نسبت به روسیه خودداری کنند، ادامه داد: «این رویکرد تا جایی تقویت شده که دولت برلین ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کرده و با وجود انتقادات تندی که مقامات آمریکایی نسبت به سیاست‌های محافظه‌کارانه آلمان‌ها در قبال روسیه دارند، اما مقامات برلین انگیزه‌ای برای تغییر موضع خود در خصوص بحران اوکراین ندارند.»

این کارشناس با جمع‌بندی مجموع تحولات گفت: «از یک سو ما شاهد شکاف عمیق در اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی پیمان ناتو در مواجهه با بحران اوکراین هستیم و از سوی دیگر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با تشدید تهدیدهای خود از دادن هرگونه امتیاز به مسکو در جهت حفظ خطوط قرمز روسیه که همان توقف توسعه ناتو به سمت اوکراین است، خودداری کنند.»

وی تاکید کرد که فضای ابهام و تنش در بحران اوکراین ادامه خواهد یافت.

همچنین در رابطه با بروز جنگ بین اوکراین و روسیه، این کارشناس چنین گزینه‌ای را بعید دانست ولی گفت که تشدید بحران و تنش، هزینه‌های سیاسی و اقتصادی زیادی برای روسیه و اوکراین در میان مدت و بلندمدت به همراه خواهد داشت.

کارشناس مسائل روسیه و اروپا در نهایت در ارزیابی پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با هدف میانجیگری بین روسیه و اوکراین و دلایل ارائه چنین پیشنهادی گفت: «ترکیه یکی از اعضای ناتو است و رابطه خوبی با اوکراین دارد. ضمن اینکه شرکت‌های ترکیه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در اوکراین انجام داده‌اند و روابط اقتصادی خوبی میان کیف و آنکارا برقرار است. از طرف دیگر روابط ترکیه با روسیه از منظر سیاسی، نظامی و امنیتی نیز در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته و پررنگ‌تر شده است.»

وی ادامه داد: «ترکیه سعی دارد از فضای موجود با هدف ارتقای جایگاه این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای استفاده کند.»

هرچند این کارشناس معتقد است که بعید به نظر می‌رسد ترکیه بتواند نقش یک میانجیگر را بین روسیه و اوکراین ایفا کند. مکی تاکید کرد: «درواقع در جایی که آمریکا، آلمان و فرانسه تلاش برای میانجیگری بین روسیه و کیف دارند و هدف‌شان کاهش تنش اوکراین است قطعا جایگاهی برای آنکارا نمی‌توان متصور بود. به ویژه که فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها اصلا مایل نیستند که ترکیه در این بحران نقش‌‌آفرینی داشته باشد. لذا این اظهارنظر اردوغان بیشتر یک ابراز وجود از سمت ترکیه قلمداد می‌شود تا اینکه واقعا این کشور بتواند در بحران اوکراین نقشی جدی به عنوان میانجیگر ایفا کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *