جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اهداف بحرین از عادی‌سازی روابط با سوریه

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اهداف اقدام اخیر پادشاه بحرین در تعیین سفیر فوق‌العاده این کشور در سوریه بعد از 10 سال گفت که منامه دو هدف عمده را از این اقدام دنبال می‌کند؛ نخست استفاده از منفعت‌های اقتصادی در سوریه یعنی مشارکت در بازسازی این کشور و دیگر اینکه با توجه به دگردیسی عمیق در معادلات جدید منطقه‌ای از جمله مذاکرات تهران-ریاض و کاهش حضور آمریکا در منطقه، بحرین نیز نمی‌خواهد از این معادلات عقب بماند. به‌علاوه کاهش فشار افکار عمومی، به‌خاطر عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی نیز می‌تواند یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از این اقدام باشد.

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه بحرین یکی از کشورهای ذره‌ای و پیرو کامل سیاست‌های منطقه‌ای عربستان بوده و هست، گفت: «به محض وقوع نا‌آرامی‌های گسترده مدنی در سوریه، این کشور به همراه ریاض و دیگر کشورهای همسو با سعودی‌ها تلاش کرد که با کمک‌های مالی و نظامی به گروه‌های تکفیری و ضدنظام سوریه، نقشی هرچند کوچک برای سرنگونی نظام بشار اسد ایفا کند.»

وی ادامه داد: «این در حالی بود که خود بحرین نیز با اعتراضات گسترده و نافرمانی مدنی عمومی عمدتا از سوی شیعیان در داخل مواجه بود و در این راستا شاهد بودیم که نیروهای نظامی سعودی با هدف سرکوب مخالفان آل‌خلیفه به منامه و دیگر شهرهای بحرین، اعزام شدند و تلاش کردند که نظم و ثبات را به نفع اقلیت سنی در این کشور جزیره‌ای حفظ کنند.»

به گفته این کارشناس، به رغم تمام تلاش‌های ائتلاف عربی در سوریه برای سرنگونی نظام بشار اسد و روی کار آوردن نظام همسو با عربستان، معادلات منطقه‌ای در این کشور به نفع محور مقاومت پیش رفت و بعد از گذشت یک دهه با ناکامی ائتلاف سعودی و غربی، سوریه توانست ثبات نسبی را برقرار کند.

احمدزاده با اشاره به ایجاد ثبات نسبی در سوریه گفت که اکنون ما شاهد هستیم که زمزمه‌های مبنی بر تجدید روابط دیپلماتیک با سوریه از سوی کشورهای عربی عمدتا سنی شنیده می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه امارات پیش قراول یا پیشتاز تجدید روابط با دمشق بود، توضیح داد: «از آنجا که سیاست‌های بحرین نیز تابعی از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان تعریف و تبیین می‌شود و این کشور نقش مستقلی در معادلات منطقه‌ای ندارد، امروز با توجه به تمایل ریاض برای آغاز گفتگو و گشایش روابط سیاسی رسمی با دمشق، بحرین نیز درصدد برآمده است با تجدید مناسبات سیاسی، نقشی در این معادلات منطقه‌ای پیچیده خاورمیانه ایفا کند.»

احمدزاده تاکید کرد: «نیاز اقتصاد سوریه به بازسازی پس از ویرانی‌های کامل و لزوم سرمایه‌گذاری‌های مالی عظیم، بحرین را بر آن داشته است که تلاش کند تا از این خان گسترده، برخی منفعت‌های اقتصادی برای خود فراهم آورد. لذا یکی از پیام‌های اصلی تمایل منامه به گفتگو با نظام سوریه، پیشبرد منفعت‌های اقتصادی است.»

وی با اشاره به موضوعات پیچیده‌ رقابت‌های منطقه‌ای نیز توضیح داد: «اکنون کشورهای عربی به رهبری عربستان درصدد هستند برای پر کردن خلا قدرت در منطقه و ایفای نقش فعال‌تر پس از واگذاری امور خاورمیانه به خود کشورها از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، نقش مهم و برجسته‌ای را در فردای جنگ و بازسازی سوریه داشته باشند.»

به گفته این کارشناس، نقش تاریخی سوریه و نظام آن در معادلات منطقه‌ای با عنایت به روابط نزدیک با ایران و هم‌مرزی با لبنان و اسرائیل، «عربستان و بحرین» را بر آن داشته که برای کاستن از نقش ایران و کشورهای همپیمان آن در سوریه تلاش کنند که با وعده کمک‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در صنایع و دیگر بخش‌های سوریه، حضور جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در این کشور را کمرنگ‌تر یا به زعم خود کم‌اثر کنند.

وی تاکید کرد که پیام دوم در تلاش منامه برای گشایش مجدد روابط با دمشق به موضوع رقابت‌های منطقه‌ای به ویژه نفوذ سنتی ایران در سوریه و به تبع آن در شامات بازمی‌گردد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این موضوع که معادلات جدید منطقه‌ای دچار یک دگردیسی عمیق شده است، ادامه داد: «پس از یک دهه جنگ و منازعات مذهبی و قومی در غرب آسیا به ویژه سوریه و حتی یمن، اکنون شاهد اتفاقات و تحولات جدیدی هستیم. بدین مفهوم که تمایل مجدد عربستان به عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه برای تداوم مذاکره و برقراری رسمی روابط با جمهوری اسلامی ایران این پیام را می‌رساند که کشورهای دیگر منطقه به خصوص کشوری چون بحرین که سیاست مستقل و نقش مهمی در معادلات منطقه‌ای ندارد، در صورت برقراری روابط رسمی دیپلماتیک تهران-ریاض به ناچار به سمت کاهش تنش حرکت خواهد کرد.»

احمدزاده با اشاره به اینکه سوریه نیز با رهایی نسبی از جنگ فراگیر داخلی و برقراری ثبات به دنبال بازیافت نقش تاریخی خود در معادلات غرب آسیا است،  افزود: «در این راستا سوریه ضمن حفظ روابط حسنه و نزدیک خود با ایران تلاش دارد که از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی گسترده کشورهای عربی نیز بهره ببرد.»

احمدزاده همچنین به موضوع برجام نیز اشاره کرد و گفت که اگر توافق نهایی حاصل شود و آمریکا به توافق برجام بازگردد، کشورهای منطقه نیز الزاما به راهکارهای سیاسی و مذاکره برای برون‌رفت از مشکلات منطقه‌ای روی خواهند آورد. وی ادامه داد: «از این رو عربستان و بحرین و حتی امارات نیز گرچه هنوز برخی دغدغه‌های منطقه‌ای را در قبال سوریه و یمن حفظ کرده‌اند، اما وصول توافق برجام نهایتا این موضوع را برای این کشورها شفاف خواهد کرد که از طریق درگیری نظامی و تحمیل هزینه‌های مالی با مساعدت با گروه‌های تکفیری نمی‌توانند به‌ مطالبات سیاسی و حتی اقتصادی در سوریه و دیگر مناطق بحران‌زده غرب آسیا دست پیدا کنند. لذا یک توافق خوب در وین می‌تواند تجدید و تقویت مناسبات منطقه‌ای را نیز تسهیل نماید.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *