أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است

تهران-ایرنا- وزیر دفاع روسیه امروز جمعه گفت: مسکو هرگز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید نکرده و از نظر نظامی و ژئوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) علاقه‌ای به حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

Loading

تبعات راهبردی تلاش احزاب شیعی عراق برای رسیدن به توافق سیاسی

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق درباره نشستی که اخیرا میان احزاب شیعه در عراق و در منزل هادی العامری برگزار شد، گفت: «به نظر می‌رسد هرچه از زمان انتخابات می‌گذرد جریانات و گروه‌های سیاسی عراق بیشتر از گذشته با نتایج انتخابات کنار می‌آیند و به سمت رایزنی‌های سیاسی برای تشکیل کابینه و انتخاب روسای سه‌گانه یعنی ریاست جمهوری، ریاست مجلس و نخست‌وزیری پیش می‌روند.»

حسین آجرلو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «برون‌داد وضعیت کنونی در بیت شیعی به عنوان بزرگترین طایفه مذهبی عراق این بوده که اگرچه اختلافاتی وجود دارد، ولی موضوعات قابل تعاملی برای هماهنگی نیز مطرح است. از این رو شاهد افزایش رایزنی‌های سیاسی میان این گروه‌ها هستیم.»

وی افزود: «نشست اخیر میان گروه‌های شیعی مطرح در منزل هادی العامری و با حضور مقتدی صدر نشان از تمایل طرفین مختلف سیاسی برای رسیدن به یک نقطه مشترک دارد.»

به گفته این کارشناس همچنین دعوت مجدد برای نشستی در نجف اشرف به میزبانی مقتدی صدر علیرغم اخبار ضدونقیض از نتیجه‌بخشی نشست اول، این اهتمام گروه‌های سیاسی شیعی را برای انسجام تایید می‌کند.

آجرلو با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر در عراق و نتایج آن گفت: «با توجه به نتایج حاصله از آن به خصوص در بیت شیعی، برخی گروه‌ها همچون جریان صدر که به نوعی پیروز انتخابات بود از این روند راضی ولی اغلب جریانات سیاسی مطرح همچون دولت قانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری و گروه‌های وابسته به حشدالشعبی نسبت به نتایج انتخابات معترض هستند.»

به گفته این کارشناس، نتیجه چنین وضعیتی بروز کشمکش‌های سیاسی بر سر نتایج انتخابات بوده که حتی به برخی اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است. درواقع هرچند کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی را اعلام کرده ولی اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات همچنان پابرجاست.

آجرلو در عین حال با بیان این موضوع که به دلیل سطح اختلافات به خصوص اختلاف بین جریان صدر به عنوان پیروز انتخابات و دولت قانون به رهبری نوری المالکی به عنوان دومین گروه پیروز، انسجام کامل بین گروه‌های شیعه عراقی وجود ندارد، گفت: «این در حالی است که برگزاری نشست‌های این‌چنینی می‌تواند چالش‌های سیاسی پیش‌روی عراق را در مورد انتخاب نخست‌وزیر کمتر کرده و جلوی تنش‌های امنیتی احتمالی میان طرفین را بگیرد.»

این کارشناس مسائل عراق در ادامه گفت: «باید توجه داشت که به‌جز بیت شیعی، گروه‌ّها و احزاب کردی و بیت سنی نیز دارای اختلافات سیاسی هستند که رسیدن به یک توافق فراگیر را تاحدودی دشوار کرده است.»

آجرلو با بیان این مسئله که به نظر می‌رسد ثبات سیاسی و امنیتی در عراق، خواست اکثر نیروها و احزاب عراقی است، توضیح داد: «به همین دلیل اکنون عمده گروه‌های سیاسی در این جهت گام برمی‌دارند که به ثبات دست یابند.»

وی در مورد نقش ایران در معادلات عراق هم گفت: «کشورهای منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران نیز خواهان ثبات در عراق هستند. ولی در مقابل برخی از قدرت‌های خارجی همچون ایالات متحده آمریکا، حذف بخشی از گروه‌های سیاسی به ویژه جریانات نزدیک به مقاومت از صحنه سیاسی عراق را دنبال می‌کنند که پیشبرد این هدف، نتیجه‌ای جز افزایش بی‌ثباتی در عراق به همراه نخواهد داشت. »

این کارشناس درخصوص راهبرد فعلی ایران و جریان‌ مقاومت در قبال موضوع عراق توضیح داد: «در این شرایط، هم جمهوری اسلامی ایران و هم گروه‌های مقاومت باید با یک راهبرد هوشمند ضمن حمایت از روندهای تعاملی و گفتگوهای درون شیعی و همچنین درون عراقی، در مقابل سیاست‌ها و رویکردهای بی‌ثبات‌کننده ایالات متحده آمریکا و متحدانش در عراق بایستند.»

آجرلو گفت که نتیجه توافقات بین گروه‌های شیعی هرچه که باشد اگر منجر به ثبات سیاسی و امنیتی در عراق شود منافع ملی عراق را تامین خواهد کرد و هرگونه واگرایی که نتیجه آن بی‌ثباتی و تشنج سیاسی و امنیتی است در جهت اهداف بازیگرانی خواهد بود که منافع‌شان در عراقی بی‌ثبات و ناامن است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ورود گروه‌های شیعی و در پی آن، کلیه گروه‌های عراقی به فرآیندهای تعاملی ادامه داد: «این جریانات در عین پیگیری حقوق خود در انتخابات می‌توانند ضمن کمک به ایجاد انسجام داخلی، مانع از تحرک و فتنه‌انگیزی بازیگران بی‌ثبات‌ساز عراق همچون آمریکا و برخی کشورهای عربی شوند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که ثبات عراق تاثیر مستقیمی بر ثبات آن دارد می‌تواند به گروه‌های عراقی کمک کند تا ضمن حفظ استقلال خود به انسجام بیشتر برسند. »

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *