جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

«دولت مصر به تازگی از طرح جدید خود برای آتش بس در جنگ غزه رونمایی کرده است. طرحی که در ادامه ابتکارهای پیشین مصری ها در این رابطه قرار دارد و البته اما و اگرهای زیادی در مورد به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد.»

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد.

Loading

میدان ندادن به چین؛ شرط موفقیت مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه رویکرد ضد غربی در درون طالبان اساسا معنا و مفهومی ندارد، گفت: هنوز هم نگاه طالبان برای حل مسائلش به غرب است و تلاش می‌کند مسائلش را از طریق نگاه به غرب حل کند.

دکتر مجتبی نوروزی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به از سرگیری مذاکرات طالبان با آمریکا و اروپا در دوحه و همچنین برخی مواضع طالبان مبنی بر اینکه این گفتگوها ادامه مذاکرات پیشین طالبان با آمریکا در خصوص توافق‌نامه امضا شده میان دو طرف در دوحه است، خاطرنشان کرد: تقریبا از همان ابتدا هم برای بسیاری از تحلیلگران روشن بود که چیزی به نام «رویکرد ضد آمریکایی» و «استکبارستیزی» در جریانی به نام طالبان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طالبان صرفا در داخل افغانستان دعوایی بر سر قدرت داشتند و آنچه از جزئیات توافقنامه دوحه منتشر شده و همچنین مواضع و عملکرد آن‌ها هم موید همین مساله است، افزود: بر اساس اظهارات معاون سخنگوی طالبان قرار بوده در مذاکرات دوحه درباره آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا، اجرای کامل توافقنامه دوحه و برقراری روابط دیپلماتیک میان آمریکا و طالبان گفتگو شود.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه طالبان که گفته بود «اگر سفارت آمریکا در کابل بازگشایی شود، نیم ساعت بعد همه کشورهای اروپایی اینجا می‌آیند؛ ما در این زمینه تلاش و کوشش می‌کنیم و چون عضو هیئت مذاکره کننده با آن‌ها بوده‌ام، مطمئن هستم که انشاالله به زودی برمی‌گردند»، گفت: در واقع شاهد هستیم که هنوز هم نگاه طالبان برای حل مسائلش به غرب است و تلاش می‌کند مسائلش را از طریق نگاه به غرب حل کند و این سفر را هم در همین چارچوب می‌توان ارزیابی کرد.

نوروزی با یادآوری خواسته‌های متقابل آمریکا و طالبان از یکدیگر در مذاکرات دوحه، تصریح کرد: بعد از تحویل گرفتن دولت از سوی طالبان، آن‌ها با مشکلات جدی در حکومتداری مواجه شدند. با وجود این چالش‌ها، آن‌ها متوجه شدند که باید به سمت قدرت‌های جهانی گرایش پیدا کنند و با توجه به اینکه ساختار اقتصاد افغانستان هم پیش از این به کمک‌های قدرت‌های بیرونی وابسته بود، طالبان راه دیگری برای حل مشکلات خود نمی‌شناسد.

نوروزی با اشاره به بیانیه هیئت اروپایی که در آن از طالبان خواسته شده که گام‌های سریع، معنادار و ملموسی برای ایجاد دولت فراگیر بردارد و راه آشتی ملی را هموار کند، در خصوص امکان حل مشکلات طالبان و افغانستان در پی مذاکرات با غرب، ادامه داد: مهم ترین چالش در شرایط فعلی برای طالبان، چالش حکومت‌داری است. آن‌ها باید بتوانند با این چالش کنار بیایند و با توجه به اینکه سرمایه‌های اقتصادی و انسانی که می‌توانستند در حل این چالش به طالبان کمک کنند، از افغانستان خارج شده‌اند و طالبان امکانات کمی در اختیار دارند، امکان قرار گرفتن آن‌ها در مسیر حکومت‌داری مثبت بسیار کم است.

وی با بیان اینکه طالبان روز به روز با چالش‌های جدی‌تری در مسیر حکومت‌داری مواجه خواهند شد، به تلاش برخی افراد در درون طالبان برای برجسته کردن رویکرد منطقه‌گرایی در قبال رویکرد غرب گرایی پرداخت و اضافه کرد: در میان طالبان یک دستی در این رابطه وجود ندارد و شاهد گرایش‌های مختلف و بعضا متضاد در درون این جریان هستیم. برخی جریانات نگاه‌های منطقه‌ای و برخی دیگر نگاه‌های بین‌المللی دارند و البته دسته‌ای دیگر هم کلا نگاه به بیرون را منتفی می‌دانند.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: به نظر می‌رسد طالبان در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات متعدد افغانستان، تلاش می‌کند همه امکانات موجود را بسنجد و با توجه به امکاناتی که دارد هر اقدامی را در دستور کار قرار دهد. طالبان از هیچ جریان، امکانی و بازیگری چشم‌پوشی نخواهد کرد، در همین چارچوب است که می‌توان به این نتیجه روشن رسید که رویکرد ضد غربی در درون این جریان اساسا معنا و مفهومی ندارد.

نوروزی درباره تحقق خواسته‌های طالبان با مذاکرات دوحه خصوصا در زمینه شناسایی بین‌المللی و همچنین آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، گفت: مذاکرات دوحه می‌تواند یک قدم به پیش برای آن‌ها محسوب شود، اما نتایج آن بستگی به امتیازاتی دارد که طالبان پشت پرده به آمریکا و کشورهای اروپایی می‌دهد.

به گفته این تحلیلگر مسائل افغانستان؛ اگر طالبان امتیازات قابل توجهی برای غرب قائل شود، شاهد برخی گشایش‌ها خواهیم بود. خصوصا اینکه در شرایط فعلی دغدغه آمریکا، قدرت گرفتن چین از کانال پاکستان در معادلات افغانستان است و آمریکا بر منافع راهبردی‌اش در این زمینه تاکید خواهد کرد.  بنابراین اگر طالبان بتوانند علاوه بر تضمین‌های پیشین، تضمین‌های لازم را در خصوص عدم همکاری با گروه‌های افراط‌گرای بین‌المللی به غرب بدهند و همچنین اجازه ندهند چینی‌ها میدان‌دار اصلی افغانستان شوند، شاید قدمی به پیش برداشته شود و غربی‌ها برخی امتیازات جزئی را برای آن‌ها قائل شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *