جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز و ابعاد راهبردی آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز با تأکید بر اینکه اشکالات سیاسی و حقوقی توافق آتش‌بس مسکو زمینه را برای نقض آن فراهم کرده است، گفت: آتش‌بس اخیری که بین باکو و ایروان صورت گرفته است نیز پایدار نخواهد بود.

دکتر احمد کاظمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ارمنستان اعلام کرد به دنبال میانجیگری روسیه بر سر آتش‌بس با جمهوری آذربایجان با آن موافقت کرده است، تصریح کرد: این درگیری‌ها چند روز بعد از یک سالگی قرارداد آتش‌بس 9 نوامبر 2020 انجام شد و نشان می‌دهد این توافقنامه اشکالات سیاسی و حقوقی دارد که زمینه را برای نقض آن فراهم کرده و موید این نکته است که این توافقنامه برخلاف برخی ادعاها نمی‌تواند معاهده صلح باشد.

وی با بیان اینکه تأکید جمهوری آذربایجان بر مشخص کردن مرزهای رسمی با ارمنستان باعث نقض آتش‌بس شده و این عجله و سیاست فشار و تهدید از سوی باکو، دلایل دیگری دارد، گفت: بخشی از این دلایل به تحرکات جمهوری آذربایجان برای ایجاد دالان جعلی و موهوم با عنوان «زنگزور» یا «تورانی» در جنوب ارمنستان مربوط است که متناسب با علایق پان ترکیستی ترکیه و تحریک رژیم صهیونیستی و برخی بازیگران بین‌المللی مانند آمریکا و انگلستان، آن را دنبال می‌کند. این دالان جعلی در توافقنامه 9 نوامبر مشخص نشده است.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل ضمن تشریح بندهای این توافقنامه با تأکید بر اینکه خطوط مواصلاتی در آن دارای مکان و زمان مشخص نیستند، افزود: ایجاد این دالان به حاکمیت ارمنستان در جنوب آن ضربه می‌زند و در واقع با ایجاد آن مرز این کشور با ایران حذف و گسست ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکالچرال میان ایران و قفقاز ایجاد می‌شود.

کاظمی به رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه و پاسخ قاطع ایران مبنی بر خط قرمز بودن تغییر مرزهای بین‌المللی و رزمایش مقتدرانه فاتحان خیبر اشاره کرد و ادامه داد: بعد از آن جمهوری آذربایجان در پشت پرده و مذاکرات آشکار و پنهانی که با ارمنستان داشت، تلاش کرد کریدوری را که ظاهرا به رویای شب و روز برخی مقامات ترکیه و جمهوری آذربایجان تبدیل شده، محقق کند. به همین دلیل این بار تلاش کردند این دالان را از جنوب استان سیونیک ارمنستان، به شمال آن منتقل و به زعم خود حساسیت‌های ایران را کم کنند.

 

پیامدهای خدشه دار شدن تمامیت ارضی یک کشور

وی با بیان اینکه خدشه دار شدن تمامیت ارضی یک کشور به معنای جایگزین شدن یک مشکل با مشکل دیگر است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد آن‌ها به دنبال این هستند که در شرایطی که هنوز مناقشه قره باغ حل نشده، مناقشه دیگری در منطقه شکل گیرد. طبیعتا این خلاف الزامات صلح پایدار در قفقاز است و مورد پذیرش آن دسته از بازیگرانی که به معنای واقعی کلمه مدل 3+3 را مطرح می‌کنند، نخواهد بود.

 

آتش‌بس شکننده

این کارشناس مسائل قفقاز آتش‌بس فعلی صورت گرفته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را شکننده توصیف کرد و توضیح داد: آنکارا اختلافات گسترده تاریخی با ایروان در مباحثی مانند کشتار 1915 ارامنه و آنچه ارامنه با عنوان ارمنستان غربی مطرح می‌کنند، دارد. ضمن اینکه بندهای 88 تا 92 «معاهده سور» که سال 1920 میان کشورهای پیروز جنگ جهانی اول با دولت عثمانی امضا شد، بر تشکیل دولت مستقل ارمنی در شش ولایت ارمنی نشین جنوب شرق ترکیه تأکید شده است. این قرارداد توسط دولت عثمانی پذیرفته و بسیاری از بندهای آن اجرا شد؛ اما بند مربوط به تاسیس دولت ارمنی، با قرارداد «قارص» که 1921 میان روسیه بلشوویکی و ترکیه کمالیستی امضا شد به حاشیه رانده شد.

 

اهداف راهبری ترکیه

کاظمی با بیان اینکه ارمنستان «قرارداد قارص» را نپذیرفته و بر «قرارداد سور» تأکید دارد و ایرادات متعدد حقوقی بر آن گرفته است، گفت: برای ترکیه امروز بسیار مهم است که با این سیاست‌ها وضعیتی ایجاد کند که ارمنستان برای همیشه از پیگیری مسئله شناسایی بین‌المللی کشتار ارامنه خودداری کند.

وی اظهارداشت: ترکیه می‌خواهد روندی که به نفع ارامنه در جهان جریان دارد و بسیاری از کشورها این جریان را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند، تغییر دهد. حتی مرکز بین‌المللی «عدالت انتقالی» این موضوع را به عنوان یکی از مصادیق نسل کشی که در کنوانسیون 1948 سازمان ملل مشخص شده شناسایی کرده است، مسئله‌ای که می‌تواند تبعات حقوقی و مسئله غرامت را برای ترکیه به همراه داشته باشد.

نویسنده کتاب «امنیت در قفقاز جنوبی» با اشاره به تاکید وزیر خارجه ترکیه بر حمایت کامل از جمهوری آذربایجان یک روز پس از آتش‌بس در مرز آذربایجان و ارمنستان، ادامه داد: ترک‌ها تلاش می‌کنند با استفاده ابزاری از مناقشه قره باغ و جمهوری آذربایجان، ارمنستان را مجبور کنند بحث کشتار ارامنه را پیگیری نکند و مهم‌تر از آن ارمنستان مرزهای فعلی را با صحه گذاشتن به مرزهای خود با جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد.

 

به خطر افتادن سیستم همکاری جمعی در قفقاز

وی گفت: با نگاهی به این تحلیل‌ها، نمی‌توان چشم‌انداز پایدار و با ثباتی برای آتش‌بس فعلی در نظرگرفت؛ چرا که برخی بازیگران منطقه‌ای نه بر اساس واقعیات و الزامات ژئوپلیتیکی منطقه، بلکه بر اساس یک سلسله علائق موهوم و جعلی تاریخی نقش‌آفرینی می‌کنند که سیستم همکاری جمعی در قفقاز را به خطر می‌اندازد.

کاظمی با تشریح سیاست اصولی ایران در قفقاز مبنی‌بر عدم تغییر مرزهای بین‌المللی، ضرورت خویشتن‌داری و توجه به منافع پایدار و جمعی در بازتعریف رفتارها، اضافه کرد: هرگونه رفتاری که در چارچوب سیاست ارعاب و زور انجام می‌شود، به نتیجه‌ای نمی‌رسد و ایران هم به عنوان یکی از بازیگران تاریخی مطرح در قفقاز آن را نمی‌پذیرد، چرا که این شرایط می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند؛ همان‌طور که سیاست‌های مبتنی بر ارعاب اخیر ترکیه و جمهوری آذربایجان باعث تقویت جناح ملی‌گرا و تندرو در ارمنستان شده که خطری برای آینده منطقه خواهد بود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به اجتناب از افتادن در دام توطئه‌های رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، خاطرنشان کرد: قرار بود روسیه در یک سالگی توافق آتش‌بس نشست سه جانبه مجازی میان روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ارمنستان برگزار کند که با توجه به فضای تهدیدآمیز موجود ارمنستان از شرکت در آن خودداری کرد.

کاظمی با اشاره به ضرورت توجه به سوالات ایجاد شده نسبت به نقش روسیه در مناقشه قره باغ و نگاه محافل ارمنی به آن، گفت: ورود روسیه در ایجاد و برقراری آتش‌بس موثر بوده و سیاست‌ها و همکاری‌هایی که می‌تواند میان ایران و روسیه برای حل پایدار مناقشه صورت گیرد، اهمیت بسیار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *