جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

جلب حمایت قدرت‌های منطقه‌ای؛ راهبرد طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه طالبان سعی می‌کند مسیر مشروعیت بین‌المللی خود را از طریق قدرت‌های منطقه‌ای جلو ببرد، گفت: آن‌ها تلاش دارند بدون در نظر گرفتن منافع گروه‌های قومی – سیاسی در افغانستان حکومت تشکیل دهند و درعین‌حال حمایت قدرت‌های منطقه‌ای را به دست آورند.

مجید مختاری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تشریح راهبرد طالبان برای کسب مشروعیت، با یادآوری اینکه این گروه معتقد است مبانی مشروعیت خود را از مبانی مشروعیت حکومت در اسلام اخذ می‌کند، تصریح کرد: طالبان مشروعیت حکومت خود را الهی می‌پندارد و این مسئله باعث ایجاد شکافی میان آن‌ها و گروه‌های قومی – سیاسی دیگر در افغانستان شده است.

وی ادامه داد: درواقع طالبان بر اساس گزاره‌های اسلام حنفی خود را در موقعیتی می‌بیند که بر اساس استیلا، زور و غلبه توانسته حکومت را به دست آورد و از دیدگاه آن‌ها، خودبه‌خود این حکومت با این ویژگی‌ها حکومت مشروعی به‌حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه طالبان در وهله اول در مذاکرات دوحه توانست اشغال خارجی را از بین ببرد، گفت: قدم بعدی این گروه این بود که پیش از به تصرف درآوردن مراکز ولایات، حکومت را شکل نداد و تأکید داشت ابتدا بر اساس توانمندی‌ها و غلبه‌ای که دارد بتواند همه افغانستان را تحت کنترل خود درآورد تا بتواند برای رفتار پسااشغال خود ادله قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

مختاری افزود: پس‌ازاینکه طالبان همه خاک افغانستان را با سرعت‌بالا تصرف کرد، حکومت عمدتاً پشتون و کاملاً طالب را شکل داد و وارد فضایی نشد که در آن دولت فراگیری شکل گیرد. بااینکه طالبان گفتگوهای بین‌الافغانی را که در چند سال گذشته پیگیری می‌شد، متوقف کرد، اما در سطح منطقه رفتاری قابل‌توجه از خود نشان داد.

 

راهبرد منطقه‌گرایی طالبان برای کسب مشروعیت

وی توضیح داد: طالبان در این مدت تلاش کرد مبانی مشروعیت بین‌المللی خود را نه از طریق مرسوم و کشورهای غربی، خصوصاً در رابطه با ایالات‌متحده، بلکه با دیپلماسی فعال از طریق کشورهای منطقه کسب کند. درواقع سعی کرد نظر روسیه، ایران، پاکستان، چین، قطر، ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه‌ای را به خود جلب کند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان بابیان اینکه طالبان سعی می‌کند این کشورها را مجاب کند دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند، اضافه کرد: آن‌ها تلاش دارند بدون در نظر گرفتن منافع گروه‌های قومی – سیاسی در افغانستان حکومت تشکیل دهند و درعین‌حال حمایت قدرت‌های منطقه‌ای را به دست آورند. این یکی از ویژگی‌های راهبرد آن‌ها برای کسب مشروعیت است.

مختاری گفت: طالبان با توجه به اینکه می‌داند در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تمام جامعه بین‌المللی را مجاب کند که آن‌ها را به رسمیت بشناسند، سعی می‌کند مسیر مشروعیت بین‌المللی خود را از طریق کشورهای منطقه‌ای جلو ببرد. مهم‌ترین مسئله در این جهت می‌تواند حضور طالبان در سازوکارهای امنیت منطقه‌ای باشد؛ برای نمونه طالبان تأکید دارد نماینده افغانستان در سازمان شانگهای باشد تا بتواند دست‌کم مشروعیت ضمنی از سوی همسایگان خود کسب کند.

وی ادامه داد: اگر در افغانستانی که نیروهای خارجی حضور ندارد، طالبان بتواند در میان همسایگان دور و نزدیک خود دولت مشروع باشد، کشورهای دیگر به‌مرور مجبورند طالبان را ابتدا به‌صورت «دوفاکتو» و در بلندمدت به‌صورت «دوژوره» بپذیرند. طالبان سعی می‌کند با نوعی تعامل و امتیاز دادن به کشورهای همسایه خود، بدون تغییر در هسته مستحکم خود و حفظ طالبانی بودن همه افراد حکومتی، عمل کند و مشروعیتش را از همسایگان طلب کند.

مختاری گفت: اگر همسایگان با امتیازهای اقتصادی و توسعه‌ای طالبان را به‌عنوان یک حکومت بپذیرند، آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی از قدرت‌های بزرگ و فرا منطقه‌ای به کار خود ادامه دهند. درواقع ابتدا کشورهای همسایه و منطقه‌ای برایشان اهمیت دارد و در درجه بعد کشورهای غربی اهمیت پیدا می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان ضمن اشاره به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رفتار دولت طالبان را تاکنون «بسیار دلسردکننده» توصیف کرده بود، تأکید کرد: ممکن است برای آن‌ها افغانستان اهمیت داشته باشد، اما در شرایط فعلی این مواضع برای طالبان اهمیتی ندارد.

 

راهبرد طالبان در جلب حمایت کشورهای منطقه

وی درباره راهبرد طالبان برای جلب حمایت کشورهای منطقه تصریح کرد: حساسیت کشورهای منطقه، حساسیت‌های ملموسی است، زمانی که درباره دغدغه آلمان یا فرانسه در افغانستان صحبت می‌شود به‌واسطه حضور بلندمدتشان، مباحثی مانند گسترش موج مهاجرت و یا تروریسم بین‌المللی به میان می‌آید؛ اما برای همسایگان دغدغه‌های ملموس‌تری وجود دارد؛ ناامنی و تروریسم برای ایران، روسیه و چین دغدغه‌های جدی و نزدیکی است؛ برخی از این کشورها سال‌ها است شاهد گسترش موج مهاجرت هستند. طالبان زمانی می‌تواند این مشروعیت را به دست آورد که بتواند به دغدغه‌های آن‌ها هم‌زمان پاسخ دهد.

 

ضرورت ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای برای گفتگو با طالبان

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: پارادوکس اصلی اینجا است که طالبان برای مشروع جلوه دادن خود نیاز به حمایت کشورهای همسایه و منطقه دارد، اما منافع کشورهای منطقه و همسایه تفاوت‌های جدی دارد و آن‌ها مسیرهای متفاوتی را طی می‌کنند. در این شرایط است که سازوکارهای منطقه‌ای، همسایگی و به‌نوعی بین‌المللی برای رسیدن به نتایج مشترک و یا نزدیک برای ایجاد الزاماتی در رفتار طالبان اهمیت دارد.

به گفته مختاری؛ اگر هر یک از کشورهای همسایه، جداگانه طالبان را بر اساس منافع خاص خودش به رسمیت بشناسد، طالبان مجبور به بازیگری بر اساس ملغمه‌ای از تضادهای رفتاری می‌شود؛ بنابراین باید برای شکل‌دهی به راهبردی سازنده از سوی طالبان، سازوکارهای منطقه‌ای را شکل داد و با گفتگو طالبان را مجبور کرد اقدامات الزام‌آوری در راستای منافع کلی منطقه انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *