جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

پیش از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تهران به واشنگتن اطلاع داده بود که در پاسخ به حمله هوایی به ساختمان سفارتش در دمشق از افزایش قابل توجه تنش اجتناب خواهد کرد. این پیام توسط عمان منتقل شده بود. بحران فعلی در خاورمیانه، وضعیتی است که مقام‌های عمانی سال هاست برای اجتناب از آن تلاش کرده اند

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

تهران اعلام کرده که عمانی ها یک پیشنهاد "کم در برابر کم" یا "گام به گام" را پیشنهاد داده اند، سازوکاری که شبیه توافق ماه مه ۲۰۲۳ است. یک احتمال دیگر که توسط علی واعظ و ولی نصر دو کارشناس ارشد مسائل ایران در امریکا مطرح شده است، همکاری منطقه ای در چارچوب راهی به عنوان پاداش محدودسازی برنامه هسته ای ایران است.گزارش هایی هم وجود دارد که می گوید ژاپنی ها طرحی برای احیای گفت وگوهای هسته ای دارند و در حال پیگیری طرحشان هستند، هرچند هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

گروسی به ایران می‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقام‌های کشورمان و شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر می‌کند.

یوناما حمله تروریستی به مسجد هرات را محکوم کرد

تهران – ایرنا – دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای حمله تروریستی شامگاه روز گذشته در مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات را که طی آن هفت نفر شهید و زخمی شدند، به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیقات در این خصوص شد.

Loading

شکست قومیت‌مداری در افغانستان و ضرورت ملت‌سازی

۱۴۰۰/۰۵/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل افغانستان «قومیت مداری» را محور اصلی تحولات سیاسی – اجتماعی و برخورداری‌ها از حقوق و امتیازات در افغانستان عنوان کرد و گفت: شیوه مدیریت قومیتی تاکنون بارها در افغانستان اجرا شده و هر بار شکست خورده است. باید دولت ملی در این کشور شکل بگیرد و این بهترین سناریویی است که می‌توان برای آینده افغانستان متصور بود.

دکتر روح الله اسلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تلاش طالبان برای ایجاد حاکمیتی یکپارچه در افغانستان اظهار داشت: افغانستان از جمله کشورهایی است که با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورها، به سمت مدرنیته حرکت کرد و این حرکت هم به‌واسطه اعمال فشارهایی رخ داد. در واقع قومیت‌ها همچنان در این کشور قدرت زیادی دارند و حتی رئیس جمهوری که بنا بود اقداماتی در راستای ملت‌سازی انجام دهد، تاکیدش بر قومیت‌ها بود.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی افغانستان 14 قومیت به رسمیت شناخته شده و آن‌ها نتوانسته‌اند تا کنون به سمت ملت سازی حرکت کنند، افزود: افغانستان به لحاظ شاخص‌های توسعه‌ای، در کشورهای پایین جدول قرار دارد. یک‌سوم جمعیت این کشور در شهرها و دو‌سوم آن در روستاها زندگی می‌کنند. 40 درصد مردم این کشور در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و تقریبا 20 درصد آن‌ها در زمینه کاشت و برداشت تریاک فعال هستند و امید به زندگی در این کشور 60 سال است.

 

محور اصلی تحولات سیاسی – اجتماعی

این استاد دانشگاه قومیت مداری را محور اصلی تحولات سیاسی – اجتماعی و برخورداری‌ها از حقوق و امتیازات در افغانستان عنوان کرد و گفت: در همه نظام‌های سیاسی که تاکنون در این کشور روی کار آمده، قومیت محور قرار گرفته و تقسیم قدرت و مناصب در همه این سیستم‌های سیاسی با توجه به قومیت‌ها بوده است. در این کشور قومیت‌ها هستند که جای احزاب سیاسی و شیوه‌های توزیع قدرت در نظام‌های مدرن را گرفته‌اند. این مسئله به خودی خود باعث نارضایتی شهروندان می‌شود و آن‌ها هم در بیان نارضایتی‌ها، از طریق قوم خود این نارضایتی را ابراز و اعلام می‌کنند.

وی تأکید کرد: شیوه مدیریت قومیتی تاکنون بارها در افغانستان اجرا شده و هر بار شکست خورده است.

اسلامی با یادآوری اینکه طالبان هم با بهره‌گیری از موضوع قومیت‌ها اهداف خود را پیش می‌برد، اضافه کرد: بیشتر طالبان از پشتون‌ها هستند و60 درصد پشتون‌ها هم در پاکستان زندگی می‌کنند. عقاید و عملکرد آن‌ها را باید بر پایه سه عنصر اهمیت قبیله، عقیده دینی و غنیمت تحلیل کرد.

وی ضمن تشریح برداشت‌های نفع‌گرایانه و ظاهرگرایانه‌ای که طالبان از تعالیم اسلام در حوزه‌های مختلف دارد و همچنین بسط مفهوم غنایم جنگی به خانه، ثروت و زن و بچه‌هایی که آنجا زندگی می‌کنند، تصریح کرد: گرچه حکومت‌هایی که تاکنون در این کشور روی کار آمده‌اند، قومیت‌گرایی را در صدر عملکرد خود قرار داده‌اند، اما طالبان در این زمینه انحصارگرایی و خشونت بیشتری نشان داده و می‌دهد؛ آن‌ها مشخصا با شیعیان و هزاره‌ها رابطه خوبی ندارند و سابقه نسل‌کشی نسبت به آن‌ها را شاهد بوده‌ایم، ضمن اینکه آن‌ها با زبان دری صحبت می‌کنند و با تاجیک‌ها هم دشمنی دارند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان به شیوه حکومت‌داری طالبان اشاره کرد و گفت: طالبان اندیشه سیاسی کلاسیک دارد و حکومت آن‌ها مبتنی بر «امارت» است، مردم باید با «امیر» بیعت کنند که همه‌جا حاکمی نصب می‌کند و شیوه‌های حکمرانی جدید را کفر می‌دانند.

اسلامی با بیان اینکه حکومت مستقر فعلی در افغانستان می‌تواند یکی از جایگزین‌های حکومت طالبان در این کشور باشد، ادامه داد: این نظام اداری در شهرهای بزرگ ریشه‌های قومی دارد و به همین دلیل طالبان نتوانسته در این مناطق پیروز شود؛ اما متاسفانه اشرف غنی هم قومیتی رفتار کرد و با دور کردن مجاهدین از خود، اصلا به سمت فارسی زبانان نرفت و کاملا تحت تاثیر آمریکا قرار داشت.

وی مجاهدین را دومین گروه دارای پتانسیل به قدرت رسیدن در افغانستان عنوان کرد و توضیح داد: آن‌ها در گذشته قدرت فراوانی داشتند و بخش‌هایی از کشور را اداره می‌کردند؛ اما متاسفانه دولت اشرف غنی آن‌ها را تضعیف کرد و آن‌ها یا کشور را ترک کردند و یا ترور شدند؛ اگر چه اکنون ما شاهد تلاش‌ها برای احیای آن‌ها هستیم، اما هنوز قدرت کافی را ندارند.

این استاد دانشگاه نهادهای مدنی، جوانان، زنان و تحصیلکرده‌ها و طیف مدرن افغانستان را دیگر گروه تاثیرگذار در این کشور برشمرد و با اشاره به ناتوانی آن‌ها در حضور در میدان جنگ و جنگاوری گفت: درگیری اصلی میان دولت مرکزی، طالبان و مجاهدین است و اکثریت مردم به حالت منفعل و بی‌طرف، منتظر نتیجه هستند. در این شرایط به نظر می‌رسد افغانستان وارد دوره‌ای از جنگ داخلی می‌شود. شاید در گذشته چنین جنگی اتفاق نمی‌افتاد، اما اکنون به دلیل شکاف‌های قومیتی، شهری و چندپارگی افغانستان این جنگ رخ داده است.

 

بهترین و بدترین سناریو

در ادامه، اسلامی درخصوص شیوه حکومت‌داری مناسب در افغانستان، گفت: یک سناریو می‌تواند ائتلاف دولت مرکزی با مجاهدین باشد که بر اساس آن، دولت مرکزی با همین قانون اساسی به بقای خود ادامه دهد. مسلما در این شرایط شاهد عملیات انتحاری و تروریستی در این کشور خواهیم بود؛ اما با گذشت زمان در صورتی که دولت بتواند این دوره را بگذراند، ثبات را حاکم می‌کند و روی پای خود می‌ایستد. باید دولت ملی در این کشور شکل بگیرد و این بهترین سناریویی است که می‌توان برای افغانستان متصور بود.

وی پیشروی طالبان و ایجاد ناامنی، افراط گرایی و حذف جمهوریت را بدترین سناریوی پیش روی این کشور دانست و اضافه کرد: برخی صحبت از سناریوی دیگری می‌کنند که در آن بخشهای پشتون نشین سمت پاکستان کشوری تشکیل دهند و بخشهای دیگر هم کشور دیگری شکل دهند. البته به نظر می‌رسد چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما بیشتر شاهد جنگ، درگیری و تداوم آشوب در این کشور باشیم.

اسلامی با اشاره به موقعیت جغرافیایی افغانستان و همچنین مداخلات خارجی در آن، گفت: اگر قدرت‌های بین‌المللی از مداخله در این کشور دست بردارند، ممکن است کشورهای همسایه بتوانند با طراحی فرایندی زمینه ثبات در افغانستان را فراهم کنند. هر چند که این مسئله بسیار دشوار خواهد بود و به نظر می‌رسد افغانستان به دوره طولانی مدت جنگ‌های داخلی، آشوب و بی‌نظمی وارد شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *